Η θερμογόνος δράση της τροφής


ΥΓΕΙΑ - ΖΩΗ

Η θερμογόνος δράση της τροφής

Σε μερικούς μπορεί να προκαλέσει δυσπιστία το γεγονός ότι οι καύσεις αυξάνονται κάθε φορά που τρώμε. Μάλιστα, ακριβώς αυτή η φάση των καύσεων κρατά σταθερό το βάρος μας σε καθημερινή βάση.

Με τον όρο θερμογένεση αναφερόμαστε, στην παραγωγή θερμότητας από τον οργανισμό μας, η οποία όπως και στα άλλα θηλαστικά και στα πτηνά και σε αντίθεση με τα ερπετά, διατηρεί σταθερή τη θερμοκρασία του σώματος μας.

Στη διάρκεια των εκατομμυρίων χρόνων της εξέλιξης του ανθρώπου, η θερμοκρασία αυτή έχει διαμορφωθεί γύρω στους 37ο C και ο οργανισμός μας έχει την καλύτερη απόδοση του όταν έχει αυτή τη θερμοκρασία.

Η απαραίτητη θερμότητα, ωστόσο, παράγεται από τον ίδιο τον οργανισμό μέσα από διάφορες χημικές αντιδράσεις. Θερμότητα παράγεται επίσης όταν καίμε την τροφή που τρώμε. Ονομάζεται θερμογόνος δράση της τροφής και είναι η ενέργεια που κατά κάποιο τρόπο «δωρίζουμε» στο περιβάλλον και δεν αποθηκεύεται ως λίπος.

Όσο μεγαλύτερη είναι η θερμογένεση, τόσο μικρότερη η αποθήκευση λίπους. Η μεγαλύτερη παραγωγή θερμότητας προέρχεται από το μεταβολισμό των πρωτεϊνών: το 20-25% της ενέργεια που περιέχουν χάνεται ως θερμότητα. Οι υδατάνθρακες επίσης προκαλούν σημαντική παραγωγή θερμότητας, μικρότερη όμως από τις πρωτεΐνες (γύρω στο 10%).

Το λίπος ωστόσο προκαλεί ελάχιστη παραγωγή θερμότητας, για να μεταβολιστεί, γιαυτό και από αυτή την άποψη και μόνο είναι η πλέον ακατάλληλη ουσία. Ηγετική θέση όσον αφορά την παραγωγή θερμότητας κατέχει το οινόπνευμα: σχεδόν η μισή ενέργεια που περιέχει απελευθερώνεται ως θερμότητα, όταν αυτό μεταβολίζεται στο συκώτι.

Αυτός είναι ο λόγος που το οινόπνευμα προσφέρει λιγότερη ενέργεια από ότι δείχνουν οι εφτά θερμίδες που περιέχει ανά γραμμάριο. Μη ξεχνάτε όμως ότι ο συνδυασμός οινοπνεύματος και λίπους είναι λανθασμένος, γιατί ο οργανισμός δίνει προτεραιότητα στην καύση του οινοπνεύματος οπότε το λίπος αποθηκεύεται.

Μία άλλη ουσία που μπορεί να αυξήσει την παραγωγή θερμότητας και συνεπώς τις καύσεις, είναι τα μπαχαρικά! Πολλά είδη μπαχαρικών, ιδίως τα καυτερά αυξάνουν τις καύσεις. Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε το τζίντζερ, το τσίλι, τη μουστάρδα, το πιπέρι και το αγριοράπανο. Η ουσία που τους δίνει την καυτερή γεύση είναι η καψαικίνη.

Το σκόρδο επίσης, πέρα από όλες τις άλλες θετικές για την υγεία ιδιότητες που έχει, αυξάνει τις καύσεις. Χρησιμοποιείστε λοιπόν άφθονα καρυκεύματα, όχι μόνο για να έχετε νόστιμα φαγητά, αλλά και για να αυξήσετε τις καύσεις σας.

Το τσάι επίσης και κυρίως το πράσινο, αυξάνει τις καύσεις και επειδή περιέχει πολλές αντιοξειδωτικές ουσίες, μας προφυλάσσει από τον καρκίνο και τα καρδιαγγειακά νοσήματα.

Γράφει η Γεωργία Χ. Κατσογριδάκη

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Μέλος Εταιρίας Παχυσαρκίας

Close

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο