ΛΑΡΙΣΑΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ
Πρωταθλήτρια η Λάρισα σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα – Τι αποκαλύπτει η μελέτη του ΤΕΕ για το σιδηροδρομικό δίκτυο, πώς θα λυθεί ο γόρδιος δεσμός

Μια από τις πιο αναλυτικές αποτυπώσεις των προβλημάτων και των πιθανών λύσεων για τη διέλευση του σιδηροδρομικού δικτύου μέσα από τη Λάρισα αποτυπώνει η νέα μελέτη της Ομάδας Εργασίας του ΤΕΕ Κεντροδυτικής Θεσσαλίας, η οποία παρουσιάστηκε χθες το βράδυ. Η πόλη καταγράφεται ως το πλέον επιβαρυμένο αστικό κέντρο της Θεσσαλίας όσον αφορά την ασφάλεια, τις αστικές ασυνέχειες και τις επιπτώσεις από τη λειτουργία των γραμμών Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Λάρισα – Βόλος, που τέμνουν τον πολεοδομικό ιστό.
ΈΝΑ ΔΙΚΤΥΟ ΠΟΥ ΚΟΒΕΙ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΣΤΑ ΔΥΟ
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, το μήκος των γραμμών μέσα στην πόλη της Λάρισας αγγίζει τα 9,5 χιλιόμετρα, γεγονός που δημιουργεί σοβαρές αστικές ασυνέχειες.
Οι εγκαταστάσεις του ΟΣΕ καταλαμβάνουν περίπου 280 στρέμματα, δηλαδή το 1,8% της συνολικής έκτασης της πόλης, λειτουργώντας ως ένας εκτεταμένος «φραγμός» ανάμεσα σε συνοικίες και βασικές κυκλοφοριακές αρτηρίες.
Οι γραμμές Αθήνας – Θεσσαλονίκης και Λάρισας – Βόλου διασχίζουν κατοικημένες περιοχές, και η μελέτη επισημαίνει πως τα προβλήματα που προκαλούν –κυκλοφοριακά, περιβαλλοντικά και ασφάλειας– είναι διαχρονικά και έντονα.
Η ΛΑΡΙΣΑ «ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΡΙΑ» ΣΕ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΣΥΜΒΑΝΤΑ
Η χωρική ανάλυση των σιδηροδρομικών ατυχημάτων καταδεικνύει πως η συντριπτική πλειοψηφία των συμβάντων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη συμβαίνει εντός της Λάρισας. Παράλληλα, και στον άξονα Λάρισας – Βόλου εντοπίζεται σημαντική διασπορά συμβάντων κοντά στον αστικό ιστό.

Τα πιο συχνά περιστατικά είναι:
Συγκρούσεις αμαξοστοιχίας με οχήματα και παρασύρσεις πεζών που σε μεγάλο βαθμό αποδίδονται –όπως σημειώνει η μελέτη– σε παραβίαση των μέτρων ασφαλείας, αλλά και σε ανεπαρκείς υποδομές, όπως ισόπεδες διαβάσεις και ελλιπείς περιφράξεις. Έτσι, η Λάρισα εμφανίζεται ως το πλέον «κόκκινο» σημείο της Θεσσαλίας, κάτι που αναδεικνύει την ανάγκη για άμεσες παρεμβάσεις.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ – ΑΠΟ ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΕΩΣ ΠΑΡΑΚΑΜΨΕΙΣ
Η μελέτη παρουσιάζει μια σειρά από παρεμβάσεις για τη Λάρισα, με διαφορετικά επίπεδα τεχνικής δυσκολίας, κόστους και περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Οι βασικές είναι:
α) Υπογειοποίηση οδών – Σχέδιο ΟΣΕ για τέσσερις υπόγειες διαβάσεις
Ο ΟΣΕ ενημέρωσε το ΤΕΕ ότι έχει ήδη εκπονήσει προκαταρκτική μελέτη για την κατασκευή τεσσάρων υπογείων διαβάσεων στις οδούς: Υψηλάντου, Βόλου, Καραγάτση και Αγιάς. Η πρόταση αυτή στοχεύει στη σταδιακή κατάργηση των ισόπεδων διαβάσεων που θεωρούνται υψηλού κινδύνου. Ωστόσο η μελέτη τονίζει ότι η λύση αυτή δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα στη ρίζα του, καθώς διατηρεί τη διέλευση των γραμμών μέσα από την πόλη και άρα τον «φραγμό» που δημιουργείται στον πολεοδομικό ιστό
β) Μεγάλης κλίμακας παρακάμψεις – Ανατολική και Δυτική χάραξη
Το ΤΕΕ παρουσιάζει και τρία μεγάλα σενάρια πλήρους παράκαμψης της πόλης:
Δυτική παράκαμψη (Παρέμβαση 6Α): Νέα χάραξη περίπου 19 χλμ. δυτικά της πόλης, με ανάγκη κατασκευής νέου επιβατικού και εμπορευματικού σταθμού.
Ανατολική παράκαμψη (Παρέμβαση 6Γ & 6Δ): Προβλέπει πλήρη απομάκρυνση των γραμμών από τον ιστό της πόλης, αλλά αυξάνει το συνολικό μήκος της γραμμής κατά περίπου 3,5 km.
Η δυτική παράκαμψη, σύμφωνα με τη μελέτη, αυξάνει το μήκος της διαδρομής προς Θεσσαλονίκη κατά 19 km, γεγονός που θεωρείται σημαντικό μειονέκτημα.
ΠΙΕΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ – ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΝΕΟ ΔΗΜΑΡΧΟ
Η μελέτη καταγράφει πως η Ομάδα Εργασίας είχε επικοινωνία τόσο με την ΕΡΓΟΣΕ όσο και με τον Δήμαρχο Λαρισαίων κ. Μαμάκο, μετά την αλλαγή δημοτικής αρχής, προκειμένου να συζητηθεί η στρατηγική εξέλιξη των παρεμβάσεων στο δίκτυο της πόλης. Η ΕΡΓΟΣΕ και ο ΟΣΕ παρουσίασαν στοιχεία για τον σχεδιασμό τους, ενώ τονίζεται ότι οποιαδήποτε λύση απαιτεί πολιτική βούληση και χρηματοδότηση.
Η μελέτη υπενθυμίζει ότι η Λάρισα θεωρείται βασικό αστικό κέντρο στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών και ότι κάθε κύρια παρέμβαση πρέπει να ευθυγραμμίζεται με τις κατευθύνσεις του εθνικού και ευρωπαϊκού σχεδιασμού, προκειμένου να εξασφαλιστούν πόροι και ωριμότητα έργων
Συνοψίζοντας, η μελέτη του ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας παρουσιάζει μια πραγματικότητα που η Λάρισα γνωρίζει εδώ και δεκαετίες και καταδεικνύει πως οι σιδηροδρομικές γραμμές λειτουργούν ως φυσικός και λειτουργικός φραγμός για τη ζωή και την ασφάλεια της πόλης.
Οι προτεινόμενες λύσεις —από υπόγειες διαβάσεις έως πλήρη παρακάμψη— ανοίγουν μια νέα συζήτηση για το μέλλον των μεταφορών στην πόλη, αλλά και για το ποια κατεύθυνση θα επιλέξουν οι τοπικές και εθνικές αρχές.
Αυτό που προκύπτει αδιαμφισβήτητα από τα στοιχεία της μελέτης είναι ότι η Λάρισα έχοντας πληρώσει βαρύτατο φόρο αίματος στις ράγες, δεν μπορεί να περιμένει άλλο. Γιατί και ο σιδηρόδρομος πρέπει να γίνει ασφαλέστερος, αλλά και η πόλη – επιτέλους – ενιαία μετά από δεκαετίες.
Α.Ρ.
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις





