ΛΑΡΙΣΑ
Χαρακόπουλος: ”Αναμόρφωση του πολύπλοκου συστήματος των επιδοτήσεων και επαναφορά της διαφάνειας”
· Συνέντευξη του Γενικού Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτή Λαρίσης

Εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε στο ΟΤΑnews.gr ο Γενικός Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λαρίσης, κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος.
Ο Νέος Γενικός Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ αναφέρθηκε στην ευθύνη που έχει αυτή η θέση και στη συνέχεια απάντησε για τα σημαντικά ζητήματα της επικαιρότητας που αφορούν στον αγροτικό κόσμο.
Ο κ. Χαρακόπουλος τοποθετήθηκε για τις μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης που ξεχωρίζει και για το μέλλον της αγροτικής μεταποίησης στην Ελλάδα.

Αναλυτικά, η συνέντευξη του Γενικού Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτή Λαρίσης, Μάξιμου Χαρακόπουλου, έχει ως εξής:
Τι σημαίνει για εσάς σήμερα να υπηρετείτε τον τόπο σας όχι απλά ως βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, αλλά πλέον ως Γενικός Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος, και ποιο μήνυμα θα θέλατε να μεταφέρετε στους συμπολίτες σας;
Η θέση του Γενικού Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, στην οποία προσφάτως εκλέχθηκα, μετά από πρόταση του πρωθυπουργού και προέδρου του κόμματος Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι αναμφίβολα σημαντική και με βαριές ευθύνες. Από αυτήν πέρασαν πολιτικές προσωπικότητες, όπως ο Κωστής Στεφανόπουλος, ο Θανάσης Κανελλόπουλος, ο Αθανάσιος Τσαλδάρης, ο Δημήτρης Σιούφας. Ως εκ τούτου, αποτελεί για μένα μια μεγάλη τιμή και ταυτόχρονα χρέος να ανταποκριθώ στα καθήκοντα που αναλαμβάνω. Θεωρώ ότι στην επιλογή μου, όπως ανέφερε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, έπαιξαν ρόλο τα «πολλά χιλιόμετρα» στην πολιτική, η μακρά κοινοβουλευτική μου θητεία, όντας βουλευτής από το 2004, και η βαθιά γνώση μου των κοινοβουλευτικών πραγμάτων, αλλά και της ανθρωπογεωγραφίας της κόμματος. Στόχος μου είναι η Κ.Ο. να εντείνει τη δημιουργική συμμετοχή της στο νομοθετικό έργο, ενισχύοντας την κυβερνητική προσπάθεια, αλλά και ενημερώνοντας τους πολίτες για τα επιτεύγματα της διακυβέρνησης της ΝΔ. Άλλωστε, αυτή είναι και η αποστολή του κυβερνητικού βουλευτή, η λειτουργία του ως διαύλου της εκτελεστικής εξουσίας με την κοινωνία.
Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι πιο σημαντικές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να δουν οι πολίτες στην καθημερινότητά τους τα επόμενα χρόνια;
Από το 2019 που ανέλαβε η ΝΔ τη διακυβέρνηση της χώρας έχει πραγματοποιηθεί μια ευρεία δέσμη μεταρρυθμίσεων που αγκαλιάζουν όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής. Στην οικονομία, κυρίως, βλέπουμε το ισχυρό αποτύπωμα αυτών των αλλαγών στους θετικούς δείκτες, όπως είναι ο ρυθμός ανάπτυξης, που είναι μεγαλύτερος του μέσου ευρωπαϊκού όρου, στην αύξηση των ξένων επενδύσεων, στη δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας και στη ραγδαία μείωση της ανεργίας, που έπεσε από το 18% σε κάτω από 8%. Επίσης, στην μείωση 82 φόρων έως σήμερα, και ιδίως στο πρόσφατο πρόγραμμα φοροαπαλλαγών που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός και πρόκειται να επηρεάσει εκατομμύρια συμπολίτες μας. Ανάμεσα στις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις πρέπει να συμπεριλάβουμε τα άλματα που έχουν γίνει στην ψηφιοποίηση του κράτους, την ταχύτερη απονομή των συντάξεων, αλλά και την ίδρυση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων. Ασφαλώς και πρέπει το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της ΝΔ να συνεχιστεί και να ενταθεί σε κρίσιμους τομείς που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα των πολιτών. Αναφέρω για παράδειγμα τον τομέα της υγείας, όπου αν και έχουν γίνει σοβαρά βήματα, υπάρχει ακόμη δρόμος μέχρι το επίπεδο παροχής υπηρεσιών υγείας που όλοι θα θέλαμε. Το ίδιο θα έλεγα και σε μια σειρά από τομείς όπως είναι οι μεταφορές -αναφέρω για παράδειγμα το σιδηροδρομικό δίκτυο που πρέπει να εκσυγχρονιστεί-, η δημόσια εκπαίδευση, η στεγαστική πολιτική, η ενίσχυση της οικογένειας με στόχο την απόκτηση περισσοτέρων παιδιών, η δημιουργία νέων καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας με υψηλότερη ειδίκευση, ώστε να μένουν οι νέοι μας στην πατρίδα. Επίσης, στο δύσκολο πεδίο των τιμών στο ράφι, χρειάζεται ένας μηχανισμός περιορισμού των φαινομένων του «πληθωρισμού της απληστίας», και ήδη γίνονται σοβαρές κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Ποια είναι τα πιο σημαντικά μέτρα που προτείνετε για την ενίσχυση της αγροτικής οικονομίας στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια;
Νομίζω ότι τα μέτρα που ήδη υπάρχουν και αναλύονται σε κάθε Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης καλύπτουν την πλειονότητα των συνθηκών που απαιτούνται για την αγροτική ανάπτυξη. Αυτό, όμως, που θα κάνει την διαφορά είναι η πιο στοχευμένη εφαρμογή τους με γνώμονα την ευκολότερη υλοποίησή τους στην πράξη. Σε μια χώρα με γηρασμένο αγροτικό πληθυσμό θα ανέμενε κανείς την πλήρη αξιοποίηση του μέτρου των νέων αγροτών. Ωστόσο, στο πρόσφατο παρελθόν προέβλεπε δεσμεύσεις παραμονής στην γεωργία για 4 χρόνια και χαμηλό πριμ πρώτης εγκατάστασης, οπότε ακόμα και παιδιά αγροτών, με εμπειρία και υποδομές, δυσκολεύονταν να ανταποκριθούν και να σταθούν οικονομικά αξιοπρεπώς, ως νέοι πλέον αγρότες. Σήμερα, το εν λόγω πρόγραμμα είναι σαφώς πιο ρεαλιστικό, άλλα πρέπει να ενδυναμωθεί για να αποτελέσει και εργαλείο αποτροπής της δημογραφικής απίσχνασης της περιφέρειας. Άρα κατ’ ουσία, οι κατευθύνσεις υπάρχουν –έχουμε ένα Στρατηγικό Σχέδιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣΚΑΠ) εκατοντάδων σελίδων- αρκεί να τις κάνουμε πιο εφικτές και βιώσιμες. Επιπλέον, πιστεύω ότι μπορούν να γίνουν βελτιώσεις στην ασφάλιση της αγροτικής παραγωγής, στον Κανονισμό του ΕΛΓΑ, γιατί πλέον επηρεάζεται αμεσότερα η βιωσιμότητα των αγροτών ελέω των ζημιών από την κλιματική κρίση και να δώσουμε έμφαση στα συνεργατικά σχήματα και στο τρίπτυχο: ταυτότητα – μεταποίηση – εξωστρέφεια. Έτσι μπορεί να δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία που θα επιστρέφει στους παραγωγούς. Σε αυτά προσθέστε τα έργα υποδομών για την αντιμετώπιση του υδατικού προβλήματος που θα αμβλύνει και το κόστος παραγωγής.
Πώς αντιμετωπίζει η κυβέρνηση τα θέματα κλιματικής αλλαγής και πρόβλεψης κινδύνων σε αγροτικές περιοχές, χωρίς να θίγεται η εισοδηματική σταθερότητα των αγροτών;
Ειδικά αυτή η κυβέρνηση έχει βρεθεί επανειλημμένα μπροστά σε «συμπληγάδες», σε καταστάσεις που δυσκόλεψαν με πρωτόγνωρο τρόπο την αγροτική παραγωγή. Να θυμίσω τα προβλήματα στην παραγωγή και την εφοδιαστική αλυσίδα με τον κορωνοϊό, την ενεργειακή κρίση λόγω πολεμικών συγκρούσεων που αύξησε τα κόστη παραγωγής και τις μεγάλες καταστροφές από έντονα κλιματικά γεγονότα όπως ο Ιανός, ο Daniel και ο Elias στην Θεσσαλία. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων και με έκτακτα μέτρα, ενισχύσεις de minimis, προκαταβολές και αποζημιώσεις διασφάλισε την οικονομική σταθερότητα των αγροτών. Δεν έγιναν όλα τέλεια, άλλα να μην ξεχνάμε την ένταση, το πρωτοφανές των συμβάντων, άλλα και το γεγονός ότι για να δοθούν τα χρήματα έπρεπε να καταβληθεί εργώδης προσπάθεια για την δημιουργία του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου, το οποίο πριν τον Ιανό και τον Daniel ήταν ανεπαρκές. Εκεί που πιστεύω, όμως, ότι θα πρέπει να δοθεί άμεσα έμφαση είναι στις υποδομές, σε φράγματα, ταμιευτήρες, πρωτίστως στα ημιτελή έργα του Αχελώου, καθότι είτε οι πλημμύρες είτε οι ξηρασίες απειλούν την πρωτογενή παραγωγή, ειδικά στη Θεσσαλία. Ενώ χρήσιμο θα είναι να γίνουν βήματα και για τον εκσυγχρονισμό του ασφαλιστικού πλαισίου που διέπει την πρωτογενή παραγωγή.
Πώς βλέπετε το μέλλον της αγροτικής μεταποίησης στην Ελλάδα (π.χ. τυροκομικά, οινοποιία, θερμοκήπια) σε συνάρτηση με την πράσινη ανάπτυξη και τη διεθνή ανταγωνιστικότητα; Υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα για τη στήριξη εξαγωγών και εξωστρέφειας του αγροτικού δυναμικού της χώρας;
Πιστεύω ότι αν συνδυάσουμε τη σταθερή παραγωγή ποιοτικών προϊόντων με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ισχυρή ταυτότητα και καινοτομίες από την παραγωγή μέχρι τη διάθεση, μπορούμε να εισχωρήσουμε στις διεθνείς αγορές και να κερδίσουμε από αυτή την υπεραξία. Διότι διαθέτουμε δύο αναντικατάστατα όπλα. Τις ευνοϊκές εδαφοκλιματικές συνθήκες για την παραγωγή ποιοτικών προϊόντων, αλλά και την παράδοση και τον πολιτισμό μας, που μπορούν να προσδώσουν ισχυρή ταυτότητα (brand name) στα προϊόντα μας. Πρώτα, όμως, απαιτείται άρτια οργάνωση της παραγωγής και συνένωση των παραγωγικών δυνάμεων. Γιατί μια οργανωμένη παραγωγική βάση μπορεί να εξελιχθεί γρήγορα, να εφαρμόσει συστήματα ποιότητας, να χτίσει ισχυρή ταυτότητα, να προσαρμοστεί γρηγορότερα σε περιβαλλοντικές δικλίδες, να παράξει καινοτομία και να αξιοποιήσει αρτιότερα νέες τεχνολογίες. Σε αυτό πρέπει να συμβάλουν οι ίδιοι οι παραγωγοί αλλά και η πολιτεία, η οποία οφείλει να είναι ουσιαστική, δίνοντας χειροπιαστά κίνητρα για συνενώσεις παραγωγών ή φορέων τους, δημιουργώντας ευέλικτα χρηματοδοτικά εργαλεία, παρακολουθώντας ανελλιπώς τις διεθνείς εξελίξεις και έχοντας ισχυρή παρουσία σε ευρωπαϊκά και διεθνή όργανα για την προώθηση των ελληνικών συμφερόντων και προϊόντων.
Ποιες μεταρρυθμίσεις στο δημόσιο τομέα θα βελτιώσουν τη διαχείριση των αγροτικών πόρων, την έρευνα και την καινοτομία στον αγροτικό τομέα;
Αυτή τη στιγμή επιχειρείται μια μεταρρύθμιση στο κρίσιμο κομμάτι των επιδοτήσεων, στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Δυστυχώς, οι παθογένειες χρόνων έχουν αντίκτυπο στον αγροτικό κόσμο και την κοινωνία, αλλά σε κάθε περίπτωση η αναμόρφωση του πολύπλοκου συστήματος των επιδοτήσεων-ενισχύσεων και η επαναφορά της διαφάνειας είναι αυτό που πρέπει να γίνει και αυτό που ζητά η κοινωνία. Και νομίζω ότι θα έχει θετικές επιδράσεις και σε άλλους επιμέρους τομείς καθώς η αναγκαιότητα για ασφαλέστερη διαχείριση των ενισχύσεων θα επισπεύσει την ολοκλήρωση της ψηφιακής μετάβασης και σε άλλους φορείς και υπηρεσίες του αγροτικού τομέα. Ακόμη, πιστεύω ότι ουσιαστικές παρεμβάσεις θα αφορούσαν την ενίσχυση της αγροτικής έρευνας και τη διάχυσή της στην αγορά εργασίας, καθώς και την στελέχωση των υπηρεσιών με γεωτεχνικό προσωπικό, το οποίο καλό είναι να έχει την δυνατότητα να βρίσκεται πιο κοντά στον αγρότη και τον κτηνοτρόφο και όχι στο γραφείο διεκπεραιώνοντας κατά κύριο λόγο διοικητικές εργασίες.
Ποιες πρωτοβουλίες θεωρείτε ότι μπορούν να κάνουν την καθημερινότητα των νοικοκυριών ευκολότερη σε εθνικό επίπεδο, ιδίως σε θέματα ακρίβειας;
Το ζήτημα της ακρίβειας, ιδιαίτερα στα τρόφιμα, είναι εξαιρετικά σοβαρό, και ταλανίζει τα περισσότερα νοικοκυριά. Δεν είναι τυχαίο ότι η ακρίβεια φιγουράρει στην κορυφή του καταλόγου με τα σημαντικότερα προβλήματα που καταγράφονται στις μετρήσεις της κοινής γνώμης. Αν και φαίνεται ότι υπάρχει μια ανάσχεση του φαινομένου. Ήδη, ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα καταγράφεται κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο τον Σεπτέμβριο.
Η δυσκολία αντιμετώπισης της ακρίβειας έγκειται σε πολλούς διαφορετικούς παράγοντες: από τη διεθνή κατάσταση, πόλεμοι, συγκρούσεις, εμπάργκο και κυρώσεις, μέχρι τις κλιματικές συνθήκες. Σε αυτά να προστεθεί και ο λεγόμενος «πληθωρισμός της απληστίας», το υπερκέρδος που δεν δικαιολογείται από πουθενά. Φυσικά για κάθε προϊόν υπάρχουν και διαφορετικοί λόγοι που είναι ακριβό στο ράφι. Για παράδειγμα στο μοσχαρίσιο κρέας οι εισαγωγές ξεπερνούν το 80%, άρα είναι εισαγόμενη ακρίβεια. Επιπλέον, είναι φανερό ότι η ζωονόσος της ευλογιάς και η καταστροφή που έχουν πάθει οι ντόπιες κτηνοτροφικές μονάδες, επηρεάζει και τις τιμές στη φέτα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει έναν αγώνα μείωσης των τιμών. Οι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες όπως τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) είναι συνεχείς, ενώ επιβάλλονται και τσουχτερά πρόστιμα σε υπεραγορές, που παρανομούν.
Επίσης, ένα από τα εργαλεία τα οποία αναμένεται να έχουν θετικές συνέπειες είναι η πρωτοβουλία «μείωσης τιμής» σε άνω των 2.000 κωδικών βασικών αγαθών, εκ των οποίων περισσότεροι από τους μισούς αφορούν σε τρόφιμα. Πρόκειται για το αποτέλεσμα της συμφωνίας του υπουργείου Ανάπτυξης και της Διοίκησης της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, με μειώσεις κατά μέσο όρο στο 8%. Οι πρωτοβουλίες αυτές, σε συνδυασμό με μια βελτίωση της διεθνούς συγκυρίας ευελπιστούμε ότι θα επιφέρουν σοβαρή αποκλιμάκωση των τιμών.
Πώς αντιμετωπίζετε την κεντρική πολιτική κριτική με έναν τρόπο που να διατηρεί τον διάλογο ανοιχτό και εποικοδομητικό;
Η κριτική και ο διάλογος είναι η πεμπτουσία της Δημοκρατίας. Αυτό συνιστά μια αναμφισβήτητη κατάκτηση στην πατρίδα μας, ήδη από το 1974, με την πρώτη κυβέρνηση του Εθνάρχη Κωνσταντίνου Καραμανλή. Κανείς δεν εμποδίζει κανέναν να μιλήσει, να διατυπώσει τη γνώμη του. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης απολαμβάνουν όλων των ελευθεριών που προβλέπονται από ένα δημοκρατικό σύστημα. Και αυτό το επισημαίνω, διότι δεν είναι καθόλου αυτονόητο στον κόσμο μας. Βλέπουμε τι συμβαίνει σε άλλα σημεία του πλανήτη, και όχι πολύ μακρινά μας, όπου ο αυταρχισμός περιορίζει την ελευθερία του λόγου, φυλακίζει ακόμη τις αντιπολιτευόμενες φωνές.
Αυτό το «προνόμιο» οφείλουμε να το αξιοποιήσουμε στο έπακρο. Κι αυτό απαιτεί τη διατήρηση της «πολιτισμένης» και εποικοδομητικής αντιπαράθεσης. Να αποφεύγουμε την τοξικότητα, τον
μηδενισμό, τη «δολοφονία χαρακτήρων», την υπονόμευση των θεσμών, την βιαιότητα, τη χυδαιότητα, τον άκρατο λαϊκισμό. Χαρακτηριστικά που δυστυχώς «φούντωσαν» την προηγούμενη δεκαετία, και δεν πρέπει να επανέλθουν επ’ ουδενί, γιατί δηλητηριάζουν την κοινή γνώμη και οδηγούν σε καταστροφικές καταστάσεις. Αντιθέτως, όπου υπάρχει θετική στάση, συγκροτημένη κριτική, εποικοδομητικές προτάσεις, νομίζω ότι η κυβέρνηση, και η κάθε κυβέρνηση, πρέπει να έχει ευήκοα ώτα.
Υπάρχουν τομείς στους οποίους πιστεύετε ότι ο δημόσιος διάλογος χρειάζεται περισσότερη ενημέρωση και σαφήνεια; Πώς σκοπεύετε να ενισχύσετε την επικοινωνία με τους συμπολίτες;
Όπως σας είπα ο καλύτερος δίαυλος για να περάσει το μήνυμα της κυβέρνησης στην κοινωνία, για να γίνει κατανοητό το κυβερνητικό έργο, αλλά και για να περάσουν τα μηνύματα των πολιτών στην εκτελεστική εξουσία είναι οι βουλευτές της πλειοψηφίας. Κι αυτό ελπίζω ότι θα το ενισχύσουμε το επόμενο διάστημα με σειρά θεματικών συζητήσεων στο πλαίσιο της Κοινοβουλευτικής μας Ομάδας, που ήδη πραγματοποιούνται. Σε αυτές οι υπουργοί αναλύουν το έργο των δικών τους χαρτοφυλακίων, αφετέρου οι βουλευτές μιλούν σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των περιφερειών τους και διατυπώνουν προτάσεις για την επίλυσή τους.
Ένα θέμα που θα ήθελα να θίξω, και δεν είναι μόνον ελληνικό φαινόμενο, είναι η διασπορά ψευδών ειδήσεων, τα λεγόμενα φέικ νιούζ. Είναι κάτι που οφείλουμε να προσέξουμε στον δημόσιο διάλογο, γιατί διαστρέφουν την αλήθεια και μπορεί να προκαλέσουν ανυπολόγιστες αντιδράσεις.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δίνουν εκπληκτικές δυνατότητες ενημέρωσης, που πρώτη φορά γνωρίζει η ανθρωπότητα, Ταυτόχρονα, όμως, επιτρέπουν σε οποιονδήποτε να διοχετεύει πληροφορίες ψευδείς ή αλλοιωμένες. Μάλιστα, πολλές φορές αυτό γίνεται με τρόπο συντονισμένο από οργανωμένα κέντρα παραπληροφόρησης, ενίοτε ακόμη και εκτός της χώρας που διαχέεται η πληροφορία. Αυτό είναι τεράστιο πρόβλημα, που διογκώνεται λόγω και της Τεχνητής Νοημοσύνης, που πολλαπλασιάζει τις δυνατές εφαρμογές παραπλάνησης. Τέτοια φαινόμενα τα είδαμε πολλές φορές να επαναλαμβάνονται, και είναι όντως απειλητικά για τη δημοκρατία μας.
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις





