ΘΕΣΣΑΛΙΑ

Πεζοί στους δρόμους… κυριολεκτικά – «Αφιλόξενα τα πεζοδρόμια στην πόλη του Βόλου

Μικρό πλάτος, εμπόδια που παρεμβάλλονται, φθορές και άγρια χόρτα τα καθιστούν αδιάβατα – «Γολγοθάς» οι καθημερινές μετακινήσεις με τα πόδια, με καροτσάκια και αμαξίδια

Αγώνα… μετ’ εμποδίων θυμίζει η καθημερινή μετακίνηση πολιτών στην πόλη, που επιλέγουν να την κάνουν περπατώντας. Τα πεζοδρόμια, που προορίζονται, σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξης, για τους πεζούς, μόνο εξυπηρετικά δεν είναι τόσο στις συνοικίες όσο και στο κέντρο της πόλης. Στην πλειοψηφία τους με μικρό πλάτος, ανορθόδοξες κλίσεις, εμπόδια που παρεμβάλλονται και με φθορές που συνιστούν παγίδες, ακόμη και άγρια χόρτα, τα πεζοδρόμια βγάζουν τους πεζούς στους δρόμους… κυριολεκτικά.

Οι διατάξεις του Κτιριοδομικού Κανονισμού ορίζουν ότι υπόχρεοι για την επισκευή και συντήρηση των πεζοδρομίων και των τεχνικών έργων που τα αποτελούν, όπως κράσπεδα, ρείθρα, υπόστρωμα και επίστρωση, είναι οι ιδιοκτήτες των παρόδιων ακινήτων, μπροστά από τα οποία βρίσκονται.

Σύμφωνα με σκεπτικό απόφασης του Αρείου Πάγου, η υποχρέωση των παρόδιων δεν αναιρεί την υποχρέωση των δημοτικών οργάνων για την επίβλεψη και τον έλεγχο της κατάστασης των πεζοδρομίων και της λήψης των κατάλληλων μέτρων για τη συντήρηση και την επιδιόρθωσή τους. Αλλωστε και από τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων ορίζεται ότι «οι δήμοι, κατ’ εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοίκησης, υποχρεούνται στο πλαίσιο των καθηκόντων τους να επιβλέπουν και να ελέγχουν την καταλληλότητα των πεζοδρομίων και να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για τη συντήρηση και την επιδιόρθωσή τους, προκειμένου να διεξάγεται ομαλά η κυκλοφορία επί του πεζοδρομίου, αλλά και να προστατεύεται η σωματική ακεραιότητα όσων το χρησιμοποιούν (αναπήρων, παιδιών, ηλικιωμένων κ.λπ.).

Όμως, την ίδια ώρα, που στόχος στις πόλεις είναι να ενθαρρυνθεί η κίνηση των πολιτών, με παράλληλη εγκατάλειψη του αυτοκινήτου, η κατάσταση των πεζοδρομίων δρα… αποτρεπτικά.

Προσπάθειες στο κέντρο, αλλά…

Στο κέντρο του Βόλου, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει παρεμβάσεις με ευθύνη του Δήμου σε κεντρικές οδικές αρτηρίες, όπως η Ιωλκού και η Κ. Καρτάλη, όπου ανακατασκευάστηκαν τα πεζοδρόμια σύμφωνα με τους νέους όρους για να εξασφαλίζουν ελεύθερο πλάτος διέλευσης 1,5 μέτρου αλλά και να είναι προσβάσιμα σε ΑμεΑ με ράμπες και οδηγούς όδευσης τυφλών.

Παρεμβάσεις έγιναν επίσης και στο πλαίσιο μετατροπής οδών σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, όπου επίσης τα πεζοδρόμια διαπλατύνθηκαν και ανακατασκευάστηκαν.

Όμως τα προβλήματα στη συντριπτική πλειοψηφία παραμένουν. Ακόμη και μέσα στο κέντρο του Βόλου, στη Δημητριάδος, τη μοναδική οδό με τόσο φαρδιά πεζοδρόμια, τα πλακάκια έχουν ξεκολλήσει, αλλού υπάρχουν ανασηκωμένες πλάκες και αλλού καθιζήσεις, ράμπες οδηγούν πάνω σε φρεάτια ομβρίων (χαρακτηριστικό παράδειγμα στη συμβολή των οδών Δημητριάδος και Γκλαβάνη) και οδηγοί τυφλών βγάζουν πάνω σε… στάσεις λεωφορείων.

Στην Ιάσονος, στην δεξιά πλευρά σύμφωνα με την κίνηση των οχημάτων, τα πεζοδρόμια είναι στενά, με αποτέλεσμα μετά βίας να διέρχονται δύο άτομα ταυτόχρονα από διαφορετικές κατευθύνσεις χωρίς να… σπρώχνονται. Είναι παλιά, με κακοτεχνίες και φθορές και πολλές φορές κατειλημμένα από αντικείμενα που κόβουν χώρο ζωτικής σημασίας από τους πεζούς.

Η χρηματοδότηση που λαμβάνουν οι Δήμοι κάθε χρόνο για επισκευές είναι… σταγόνα στον ωκεανό και τα χρήματα αρκούν για σημειακές παρεμβάσεις, εκτός αν εντάξουν σε προγράμματα ολόκληρους δρόμους, προκειμένου να γίνουν έργα και τα πεζοδρόμια να μπορέσουν να επιτελέσουν τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκαν.

Το πλάτος το μεγαλύτερο πρόβλημα

Το πρόβλημα με τα πεζοδρόμια είναι ακόμη μεγαλύτερο στον Βόλο, σε δρόμους πέραν των κεντρικότατων οδικών αρτηριών.

Τόσο σε κάθετους οδικούς άξονες όπως η Κουμουνδούρου, όσο και σε οριζόντιους, όπως η Γαλλίας, η κατάσταση των πεζοδρομίων αναγκάζει τους πεζούς να κινούνται από το οδόστρωμα, ανάμεσα από παρκαρισμένα οχήματα, δίπλα από οχήματα που κινούνται με κίνδυνο για τη σωματική τους ακεραιότητα.

Το κυριότερο πρόβλημα είναι το πλάτος τους, που είναι πολύ μικρό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η οδός Κουμουνδούρου, όπου το πλάτος των πεζοδρομίων είναι μόλις λίγων… εκατοστών. Μόλις και μετά βίας κινείται ένα άτομο πάνω σε αυτά.

Κλίσεις και εμπόδια

Σε πολλά πεζοδρόμια επίσης παρατηρούνται ανορθόδοξες κλίσεις. Τα πεζοδρόμια είναι ψηλότερα στην πλευρά προς τα κτίρια και έχουν κλίση προς τον δρόμο, δυσκολεύοντας την κίνηση των πεζών.

Την ίδια ώρα… εμπόδια αναγκάζουν όσους κινούνται σε πεζοδρόμια να κάνουν διαρκώς… σλάλομ. Σκαλοπάτια που ξεπροβάλλουν πάνω στο πεζοδρόμιο, μικρές ράμπες, χαμηλά μπαλκόνια που εξέχουν πάνω από στενότατα πεζοδρόμια όπως στη Γαλλίας, κουτιά από κοινωφελείς επιχειρήσεις ακόμη και δέντρα σε πεζοδρόμια μόλις λίγων εκατοστών, δεν επιτρέπουν την κίνηση των πολιτών πάνω σε αυτά.

Επιστρώσεις σε κακή κατάσταση

Ακόμη όμως και οι επιστρώσεις, πέραν ότι δεν ακολουθούν ένα ενιαίο σχεδιασμό, φαίνεται ότι δεν συντηρούνται και σε πολλές περιπτώσεις, ιδίως όταν το κτίριο είναι εγκαταλελειμμένο, τα πεζοδρόμια στην κυριολεξία ρημάζουν.

Ανασηκωμένες πλάκες από ρίζες δέντρων, καθιζήσεις, σπασμένες πλάκες, τα προβλήματα πάνω στα πεζοδρόμια. Οπου μάλιστα οι επιστρώσεις έχουν ξηλωθεί εντελώς το πρόβλημα των αγριόχορτων μετατρέπει χώρους κίνησης πεζών σε… ζούγκλες.

Παράνομες καταλήψεις

Τα προβλήματα δεν σταματούν στην κατάσταση των πεζοδρομίων. Παράνομες καταλήψεις δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο την κίνηση των πεζών. Αυτοκίνητα που τα «καβαλούν», μοτοποδήλατα δεμένα σε δέντρα και πινακίδες πάνω σε πεζοδρόμια, πινακίδες τύπου σταντ ακόμη και ολόκληροι πάγκοι από μαγαζιά που βγαίνουν έξω από την οικοδομική γραμμή, δημιουργούν εχθρικό περιβάλλον στα πεζοδρόμια της πόλης όπου όχι μόνο δεν μπορούν να κινηθούν ΑμεΑ πάνω σε αναπηρικά αμαξίδια ή μητέρες με μωρά στα καρότσια, αλλού ούτε καν αρτιμελείς.

Πηγή: thenewspaper.gr

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις
Ετικέτες