Viral
Μετά την τραγωδία της Air India: Ο «μύθος» για την ασφαλέστερη θέση μέσα σε ένα αεροπλάνο

σοι φοβούνται τα αεροπλάνα, απέκτησαν πρόσφατα ακόμη ένα λόγο γι’ αυτό. Η συντριβή αεροσκάφους της Air India στην Αχμενταμπάντ της Ινδίας είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο 290 ανθρώπων – η χειρότερη τέτοιου είδους τραγωδία παγκοσμίως εδώ και μια 10ετία.
Ως εκ θαύματος, ένας άνθρωπος κατάφερε να βγει ζωντανός από τα συντρίμμια. Πρόκειται για τον Βρετανό υπήκοο Βισάς Κουμάρ Ραμές. Που αμέσως έγινε γνωστός στα media ως ο «επιβάτης της θέσης 11Α». Είναι απίστευτο το ότι κατάφερε να σωθεί και μάλιστα χωρίς σοβαρά τραύματα.
Κι ύστερα, προέκυψε μια ανατριχιαστική σύμπτωση. Εμφανίστηκε στα ΜΜΕ ένας επιζών άλλου αεροπορικού δυστυχήματος, που αποκάλυψε πως και αυτός καθόταν στη θέση 11Α! Ονόματι Τζέιμς Ρουανγκσάκ Λοΐτσουσάκ, τον Δεκέμβριο του 1998 επέζησε από τη συντριβή ενός Airbus A310-300 της Thai Airways της πτήσης TG261, από την Μπανγκόκ με προορισμό την επαρχία Σουράτ Τάνι. Λόγω της έντονης βροχόπτωσης και της κακής ορατότητας το αεροπλάνο δεν μπόρεσε να προσγειωθεί και τελικά συνετρίβη στον πύργο ελέγχου, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 101 άτομα και να τραυματιστούν 45. Ο ίδιος χτύπησε πολύ σοβαρά και χρειάστηκε μεγάλο διάστημα μέχρι να καταφέρει να αναρρώσει.
Να υπάρχει κάτι παραπάνω από απλή τυχαιότητα στο γεγονός πως και οι 2 σώθηκαν όντες στη θέση 11Α; Για να απαντήσουμε, θα πρέπει πρώτα να δούμε τι λένε οι ειδικοί αναφορικά με το ενδεχόμενο οι πιθανότητες επιβίωσης ενός επιβάτη να αυξομειώνονται ανάλογα με τη θέση στην οποία κάθεται σε περίπτωση συντριβής. Ένα παλιό ρητό έλεγε ότι το να κάθεσαι στο πίσω μέρος του αεροπλάνου είναι πιο ασφαλές από μπροστά – αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος που είχαν βγει κάμποσα «αστεία» για τις business class θέσεις που είναι καλές μέχρι να υπάρξει πρόβλημα στην πτήση.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, πολλοί επικαλούνται μια έρευνα δημοσιογράφων του περιοδικού TIME που έγινε το 2015. Αφού έκαναν φύλλο και φτερό τα αρχεία όλων των αεροπορικών δυστυχημάτων στις ΗΠΑ για την χρονική περίοδο 1985 – 2000 διαπίστωσαν ότι οι θέσεις στο πίσω τρίτο του αεροσκάφους είχαν συνολικά 32% ποσοστό θανάτων, έναντι 38% στο μπροστινό τρίτο και 39% στο μεσαίο τρίτο. Ακόμα καλύτερα, διαπίστωσαν, ήταν τα μεσαία καθίσματα στο πίσω τρίτο της καμπίνας, με ποσοστό θνησιμότητας 28%. Οι «χειρότερες» θέσεις ήταν οι διάδρομοι στο μεσαίο τρίτο του αεροσκάφους, με ποσοστό θνησιμότητας 44%.
Άρα όντως ισχύει πως είναι καλύτερα να επιλέγουμε θέσεις στο πίσω μέρος του αεροσκάφους για να ανησυχούμε (κάπως) λιγότερο πριν πετάξουμε; Μάλλον όχι. Οι ειδικοί είναι κατηγορηματικοί: Δεν έχει βρεθεί κανένα στοιχείο που να δείχνει πέραν πάσης αμφιβολίας πως υπάρχουν «καλύτερες» ή «χειρότερες» θέσεις. Κάθε ατύχημα είναι διαφορετικό και μόνο η τύχη παίζει ρόλο για το τι τελικά θα συμβεί. Γενικά το σημείο κοντά στο φτερά είναι το πιο ενισχυμένο ενός αεροπλάνου, ενώ καλό είναι να επιλέγουμε θέσεις κοντά στην έξοδο κινδύνου – σε περίπτωση που συμβεί ατύχημα, μπορεί να αποβεί ζωτικής σημασίας η όσο το δυνατόν πιο γρήγορη αποβίβαση.
Αλλά, ξαναλέμε, δεν υπάρχουν «μαγικές» θέσεις ή λύσεις. Να, ο Ραμές σώθηκε ενώ καθόταν προς το μπροστινό μέρος και χωρίς να βγει από την έξοδο κινδύνου, που ήταν μπλοκαρισμένη από τα συντρίμμια. Κι αυτό συνέβη επειδή, όπως εξήγησαν οι ειδικοί, το αεροσκάφος της Air India «βυθίστηκε» στο έδαφος με «ανασηκωμένη τη μύτη», κάτι εντελώς ασυνήθιστο. Αν το αεροπλάνο είχε πέσει με τη μύτη, όπως συμβαίνει κατά κανόνα σε τέτοιες περιπτώσεις, τότε η θέση 11Α θα ήταν από τις πρώτες που θα είχαν «νιώσει» τη σύγκρουση…
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις