ΛΑΡΙΣΑΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ
Ο πόλεμος Ιράν – Ισραήλ, οι ηλεκτρονικές παρεμβολές που απειλούν τα τάνκερ στα Στενά του Ορμούζ και ο ρόλος της Λάρισας

Το δεξαµενόπλοιο «Adalynn» στις φλόγες, μετά τη σύγκρουση με το τάνκερ «Front Eagle» στα Στενά του Ορμούζ. Αισθητή αύξηση των ηλεκτρονικών παρεμβολών που συνδέονται με τις εν εξελίξει πολεμικές επιχειρήσεις στην περιοχή προκαλεί σημαντική διαταραχή στην αναμετάδοση της θέσης των πλοίων.
Με πληροφοριακό δελτίο που εξέδωσε τη ∆ευτέρα, ο βρετανικός οργανισµός ναυσιπλοΐας (United Kingdom Maritime Trade Operations – UKMTO) προειδοποιούσε για τον κίνδυνο ηλεκτρονικών παρεµβολών στα συστήµατα ναυσιπλοΐας των πλοίων που διέρχονται από τα Στενά του Ορµούζ, ανοικτά του Ιράν. Ηλεκτρονικών παρεµβολών που συνδέονται µε τις εν εξελίξει πολεµικές επιχειρήσεις και τα στρατιωτικά µέσα που βρίσκονται συγκεντρωµένα στην περιοχή.
Στο σχετικό έγγραφο γινόταν αναφορά σε «αξιοσηµείωτη αύξηση ηλεκτρονικών παρεµβολών κατά µήκος του Περσικού Κόλπου και των Στενών του Ορµούζ». Λίγες µόλις ώρες αργότερα και συγκεκριµένα 20΄ µετά τα µεσάνυχτα της ∆ευτέρας, δύο δεξαµενόπλοια που διέρχονταν από τα Στενά του Ορµούζ, τη θαλάσσια περιοχή µεταξύ Ιράν και Οµάν, συγκρούστηκαν, µε αποτέλεσµα να ξεσπάσει πυρκαγιά. Το συµβάν προκάλεσε αναταραχή στην παγκόσµια ναυτιλιακή κοινότητα καθώς αρχικά υπήρξαν φόβοι ότι τα δεξαµενόπλοια επλήγησαν από διασταυρούµενα πυρά Ιράν και Ισραήλ ή από πλωτή νάρκη.
Τα δεδοµένα όµως που προέκυψαν στη διάρκεια της χθεσινής ηµέρας κατέτειναν στην εκδοχή του ναυτικού ατυχήµατος. Το πρώτο από τα δύο δεξαµενόπλοια που συγκρούστηκαν είναι το «Adalynn». Επλεε υπό σηµαία Αντίγκουα και η πλοιοκτήτρια εταιρεία του εµφανίζεται να έχει την έδρα της στην Ινδία. Είχε φορτώσει αργό πετρέλαιο από τα Ηνωµένα Αραβικά Εµιράτα και έπλεε µε πορεία προς τα νοτιοανατολικά. Το δεύτερο δεξαµενόπλοιο είναι το «Front Eagle». Πρόκειται για ένα µεγάλου τύπου τάνκερ (VLCC – Very Large Crude Carrier) που µετέφερε εκατοµµύρια βαρέλια αργού πετρελαίου από το Ιράκ µε τελικό προορισµό την Κίνα. Εχει σηµαία Λιβερίας, ενώ η διαχειρίστρια εταιρεία εµφανίζεται να εδρεύει στην Αθήνα. Από τη σύγκρουση προκλήθηκε πυρκαγιά στο «Adalynn», µε την ακτοφυλακή των Ηνωµένων Αραβικών Εµιράτων να αποµακρύνει µε ασφάλεια από το φλεγόµενο τάνκερ τα 24 µέλη του πληρώµατος.
Αντίθετα, το «Front Eagle» υπέστη µόνο µικρές ζηµιές, µε τα µέλη του πληρώµατος να µην αντιµετωπίζουν κίνδυνο και τους υπευθύνους της εταιρείας να δηλώνουν στο πρακτορείο Reuters ότι «δεν υπάρχουν ενδείξεις πως η σύγκρουση οφείλεται σε σκόπιµη ενέργεια». Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραµµές τα δύο πλοία παρέµεναν στην περιοχή, έχοντας δηλώσει ακυβερνησία.
Με αφορµή τα τελευταία γεγονότα, το υπουργείο Ναυτιλίας και συγκεκριµένα η ∆ιεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας έστειλε χθες νέο, επείγον µήνυµα προς τους Ελληνες εφοπλιστές. Σ’ αυτό τους επισηµαίνει µεταξύ άλλων την «αισθητή αύξηση των ηλεκτρονικών παρεµβολών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου και των Στενών του Ορµούζ, από την οποία προκαλείται σηµαντική διαταραχή στην αναµετάδοση της θέσης των πλοίων µέσω αυτόµατων συστηµάτων και επηρεάζεται ο ηλεκτρονικός εξοπλισµός τους».
Προτρέπει µάλιστα τους κυβερνήτες των πλοίων που διέρχονται από την περιοχή του Περσικού Κόλπου και των Στενών του Ορµούζ να προχωρούν σε «διασταυρώσεις των στοιχείων που προκύπτουν από τη χρήση των ηλεκτρονικών συστηµάτων πλοήγησης και ενδεχοµένως να έχουν επηρεαστεί από τις ανωτέρω παρεµβολές».
Ανακοίνωση εξέδωσε και το στρατηγείο της ευρωπαϊκής ναυτικής επιχείρησης «Ασπίδες» στη Λάρισα, σηµειώνοντας ότι παρά τα γεγονότα των τελευταίων ηµερών ο κίνδυνος για τη διεθνή ναυτιλία στην περιοχή παραµένει χαµηλός, τουλάχιστον για τα πλοία που διέρχονται από την περιοχή και δεν έχουν διασύνδεση µε το Ισραήλ. «Οι “Ασπίδες” εξακολουθούν να υποστηρίζουν τη ναυτιλιακή κοινότητα παρέχοντας υπηρεσίες προστασίας – συνοδείας (close protection) και εποπτείας (monitoring) στην Ερυθρά Θάλασσα, τα Στενά του Μπαµπ Ελ Μπαντέµπ και τον Κόλπο του Αντεν».
Σύµφωνα µε τις τελευταίες αναφορές εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τοµέα της ασφάλειας ναυσιπλοΐας, από την έναρξη των πολεµικών συγκρούσεων µεταξύ Ιράν και Ισραήλ η κίνηση στα Στενά του Ορµούζ έχει καταγράψει µείωση της τάξης του 30% µε πολλά δεξαµενόπλοια να παραµένουν στο αγκυροβόλιο της Φουτζέιρα έως ότου σταθεροποιηθεί η κατάσταση στην περιοχή. Στις 9 Ιουνίου, ενδεικτικά, καταγράφηκαν 147 διελεύσεις φορτηγών πλοίων και 6 ηµέρες αργότερα, τη 15η Ιουνίου, 111.
Επείγον µήνυµα προς τους Ελληνες εφοπλιστές από το υπ. Ναυτιλίας – Προτρέπει τους κυβερνήτες των πλοίων να προχωρούν σε διασταυρώσεις στοιχείων που προκύπτουν από τα συστήµατα πλοήγησης.
Ο κίνδυνος για τη ναυτιλία στην περιοχή παραµένει χαµηλός, τουλάχιστον για όσα πλοία δεν έχουν διασύνδεση µε το Ισραήλ, λέει το στρατηγείο της ευρωπαϊκής ναυτικής επιχείρησης «Ασπίδες» στη Λάρισα.
Εφημερίδα Καθημερινή
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις