ΛΑΡΙΣΑ

6ο Γυμνάσιο Λάρισας: «Διαβάζω, διαβάζουμε – μετάδοση ιδεών και αξιών με την αξιοποίηση της λογοτεχνίας στο σχολείο»

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε για μια ακόμη σχολική χρονιά στο σχολείο μας Πολιτιστικό Σχολικών Δραστηριοτήτων – Φιλαναγνωσίας με τον τίτλο: «Διαβάζω, διαβάζουμε: μετάδοση ιδεών και αξιών με την αξιοποίηση της λογοτεχνίας στο σχολείο» από τον Διευθυντή κ. Παπαμαργαρίτη Βασίλειο – Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας – Οικονομολόγος, τη Φιλόλογο κ. Τασιοπούλου Παρασκευή (Βίκυ) – Υποδιευθύντρια-Υπεύθυνη συντονισμού και την κ. Ντάμτσιου Κωνσταντίνα της Πληροφορικής με τη συμμετοχή 30 μαθητών και μαθητριών της Γ΄ Τάξης Γυμνασίου.

Βασικός στόχος: Να αναπτυχθεί και να καλλιεργηθεί η αγάπη για το βιβλίο και η οικοδόμηση θετικής και σταθερής αναγνωστικής συμπεριφοράς μέσω της αισθητικής απόλαυσης.

Βασική επιδίωξη: Να ενισχυθεί η επικοινωνία μεταξύ των μαθητών/-τριών μας με αφορμή σύγχρονα θέματα κοινωνικά, περιβαλλοντικά κ.ά. που αναδύονται από λογοτεχνικά κείμενα μέσω της διαλογικής συζήτησης και άλλων παιδαγωγικών δραστηριοτήτων.

Στόχοι γνωστικοί, ψυχοκινητικοί, τεχνολογικοί:

· θετική στάση για το βιβλίο

· καλλιέργεια αναγνωστικών και γλωσσικών ικανοτήτων

· ανάπτυξη φαντασίας, δημιουργικότητας, κριτικής σκέψης

· έκφραση συναισθημάτων, απόψεων για ποικίλα θέματα

· ανάληψη πρωτοβουλιών

· συνδημιουργία και εξάσκηση στην έννοια της θετικής ανατροφοδότησης

Αποτίμηση-Συμπεράσματα

Η λειτουργία του προγράμματος οδήγησε σταθερά στην επίτευξη των παραπάνω στόχων, γεγονός που αποτυπώθηκε σε σημαντικά απτά αποτελέσματα:

· 1. Αύξηση της επισκεψιμότητας των μαθητών/μαθητριών στη Σχολική Βιβλιοθήκη.

· 2. Συνάντηση διαλόγου με πνευματικούς δημιουργούς.

· 3. Δημιουργική συνάντηση στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Καστοριάς και Κοζάνης.

Με την πεποίθηση ότι η αγάπη για το βιβλίο καλλιεργείται και αναπτύσσεται μέσα από δραστηριότητες επαφής των παιδιών με τα βιβλία και εκτός Σχολείου:

· επικεντρωθήκαμε σε χαρακτηριστικά αποσπάσματα από τα πεζογραφήματα «Αιολική Γη», του Ηλία Βενέζη & «Αναφορά στο Γκρέκο» του Νίκου Καζαντζάκη

· προσεγγίσαμε λογοτεχνικά κείμενα μέσω αναγνώσεων ευρύτερων λογοτεχνικών αποσπασμάτων-αφηγήσεων & δημιουργήσαμε ευκαιρίες για έκφραση απόψεων και ιδεών για τις αξίες της ζωής – πολλαπλά μηνύματα που αναδεικνύονται μέσα από την επαφή των μαθητών/τριών με τα λογοτεχνικά βιβλία.

Αναπτύξαμε δραστηριότητες:

· για την καλλιέργεια της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών/-τριών

· με την υλοποίηση δραστηριοτήτων καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας ομαδοσυνεργατικά.

Δραστηριότητες – Επισκέψεις – Συνεργασίες

1. Ανάγνωση ευρύτερων αποσπασμάτων λογοτεχνικών βιβλίων [Ανάγνωση- Προσέγγιση Πλαισίου – Επεξεργασία (Προαναγνωστικό στάδιο–Κυρίως Ανάγνωση–Μεταναγνωστικό στάδιο) – Ανάλυση] – (Συνοδεία Μουσικής και Βιντεο-προβολών, Έκθεση και Περιγραφή Έργων Τέχνης ΕΔΩ και ΕΔΩ και ΕΔΩ ). 2. Πραγματοποίηση εργασιών σε αποσπάσματα από τα πεζογραφήματα «Αιολική Γη», του Ηλία Βενέζη και «Αναφορά στο Γκρέκο» του Νίκου Καζαντζάκη ενώ προσεγγίσαμε λογοτεχνικά κείμενα μέσω αναγνώσεων ευρύτερων λογοτεχνικών αποσπασμάτων-αφηγήσεων. 3. Επισκέψεις στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Καστοριάς «Αθανάσιος Χριστόπουλος» και στην «Κοβεντάρειο Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης» όπου ξεναγηθήκαμε στους χώρους τους, μάθαμε για την ιστορία τους, τον τρόπο δανεισμού και ταξινόμησης των βιβλίων ενώ συζητήσαμε για τους πνευματικούς δημιουργούς των περιοχών και τη σπουδαιότητα της λογοτεχνίας στη σημερινή εποχή.

4. Δραστηριότητες καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας:

α. Στην ΚΔΒΚ της Κοζάνης παρακολούθησαν και την έκθεση ζωγραφικής με τίτλο «Λυκαυγές » του εικαστικού Φώτη Μανιού.

β. Διαθεματικές δραστηριότητες και δημιουργικές συλλογικές διεργασίες των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων πριν και μετά τον εκπαιδευτικό προορισμό του προγράμματος, με τις οποίες ψυχαγωγηθήκαμε και διασκεδάσαμε!

γ. Παρακολούθηση ταινιών ΄΄Το καναρινί ποδήλατο΄΄, Δ. Σταύρακα και ΄΄Ο δάσκαλος που άφηνε τα παιδιά να ονειρεύονται΄΄ (2006) του Daniel Losset και σχολιασμός τους.

δ. Δράσεις για τον Σχολικό εκφοβισμό: ανάγνωση αποσπασμάτων από το ΄΄Κοσμοδρόμιο΄΄, Ε. Κατσαμά-Γνωριμία με νέους κόσμους & εορτασμός Πανελλήνιας Ημέρας κατά του Σχολικού Εκφοβισμού – δημιουργία με την εφαρμογή SUNO . 5. Δραστηριότητες Φιλαναγνωσίας (κουιζ-παζλ, wakelet ΕΔΩ και ΕΔΩ & με τη μέθοδο «ανεστραμμένης τάξης» σχεδιάζουμε και υλοποιούμε εργασίες – συζήτηση στην τάξη ενώ γίνονται καλλιεργώντας ψηφιακές δεξιότητες. 6. Δράση – Αφιέρωμα για ένα «Ταξίδι στον κόσμο της γραφής και της ανάγνωσης» (πληροφοριακό e-υλικό). 7. Επίσκεψη συγγραφέα στο Σχολείο μας της κ. Ποιμενίδου Ευδοκίας – μέλος του ΠΟΚΕΛ (Πολιτιστικό Κέντρο Εκπαιδευτικών Λάρισας). 8. Επίσκεψη δημοσιογράφου στο Σχολείο μας και αλληλεπίδραση με τους μαθητές/-τριες. 9. Η Αργώ: Βάση βιβλιογραφικών πηγών πληροφοριών [πηγή: Εθνικό Κέντρο].

10. Δημιουργία e-σελίδας του προγράμματος στην Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη- https://eclass02.sch.gr/courses/3101041344/ και στο schoolpress – Ηλεκτρονικό Σχολικό Περιοδικό του Σχολείου μας.

Διάχυση Προγράμματος Φιλαναγνωσίας

-Κατά τη διάρκεια του Προγράμματος έγινε διάχυση με τα εργαλεία επικοινωνίας του Σχολείου μας – στην Iστοσελίδα, στο Sχολικό περιοδικό, στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και στα τοπικά Μ.Μ.Ε. -Με την ολοκλήρωση του προγράμματος έγινε δημιουργική συνάντηση και επίσκεψη στη Σχολική Βιβλιοθήκη για το κλείσιμο του προγράμματος, με ανάγνωση περιλήψεων λογοτεχνικών βιβλίων, δημιουργία Λογοτεχνικού πίνακα με προτάσεις ανάγνωσης βιβλίων στην ελληνική και αγγλική γλώσσα, διανομή σελιδοδεικτών βιβλίων & μικρή γιορτή της ομάδας φιλαναγνωσίας.

-Κατόπιν, παρουσιάστηκε στους μαθητές/-τριες η τελική συμμετοχή τους και το προϊόν της δημιουργικότητάς τους στην τάξη διαβάζοντας και ρητά για τη χαρά της Ανάγνωσης.

-Ακολούθησε συζήτηση για την Αξιολόγηση του Προγράμματος από τους μαθητές/-τριες και τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς που συνεργάστηκαν για την υλοποίηση του Προγράμματος ενώ γνωστοποιήθηκε και στο σύνολο των εκπαιδευτικών του Σχολείου. Με βάση τα δημιουργικά κείμενα των μαθητών/-τριών, τις εικαστικές δημιουργίες τους και τις θετικές αποτιμήσεις τους απέναντι σε αυτές τις δράσεις παρατηρήθηκε μέσα στη σχολική χρονιά διαφοροποίηση στην αντίληψη που είχαν αναφορικά με τα βιβλία δημιουργώντας μια καλύτερη σχέση με αυτά.

-Επίσης, το πρόγραμμα συμβάλλει για ένα «ανοικτό» Σχολείο που προσφέρει «γέφυρες επικοινωνίας» με Σχολικές μονάδες, με τον οικείο Δήμο, αλλά και με άλλους φορείς πολιτιστικούς, κοινωνικούς.

-Τέλος, διατυπώθηκαν σκέψεις και προτάσεις βελτίωσης των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων και της Βιβλιοθήκης μας στο μέλλον και όπως είπαμε: «Η ανάγνωση όλων των καλών βιβλίων είναι σαν τη συνομιλία με τους καλύτερους (ανθρώπους) των περασμένων αιώνων», René Descartes (1596-1650).

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις