ΛΑΡΙΣΑΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

Κωνσταντίνος Μπακογιάννης: Ραγδαία η ανάπτυξη της ιδιωτικής εκπαίδευσης, οι γονείς θέτουν πλέον σε υψηλή προτεραιότητα τη μόρφωση των παιδιών τους

Την άποψη πως μετά την πολυετή κρίση, οι ελληνικές οικογένειες ιεράρχησαν ξανά τις προτεραιότητές τους, θέτοντας ψηλά στη λίστα τη μόρφωση των παιδιών τους, εκφράζει σε συνέντευξή του στο onlarissa.gr, ο εκπαιδευτικός και εκ των κεντρικών υπευθύνων των Εκπαιδευτηρίων Μπακογιάννη, κ. Κωνσταντίνος Μπακογιάννης. Γεγονός που κατά τον ίδιο, οδήγησε και στη ραγδαία ανάπτυξη της ιδιωτικής εκπαίδευσης, παρά τη μείωση της μέσης αγοραστικής δύναμης που επέφεραν οι αλλεπάλληλες κρίσεις.

Εκπροσωπώντας ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά Εκπαιδευτήρια στη Θεσσαλία και στη χώρα, ο κ. Μπακογιάννης μιλά για μία ευρεία ατζέντα θεμάτων, όπως η αλλαγή του μοντέλου εκπαίδευσης ως σημείο των καιρών της διεθνοποίησης των αγορών, αλλά και η αντιμετώπιση της νεανικής παραβατικότητας και του μπούλινγκ, για τα οποία εξήγησε πως όλα έχουν ως αφετηρία την παιδεία από τα πρώτα χρόνια.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι πέντε πυλώνες πάνω στους οποίους βασίζεται η φιλοσοφία των Εκπαιδευτηρίων Μπακογιάννη, με στόχο – όπως εξηγεί – ο μαθητής να υπερβαίνει τα όριά του, αλλά «να το κάνει όμως αυτό με ευχαρίστηση, να μπαίνει κάθε πρωί στο σχολικό λεωφορείο χορεύοντας και να επιστρέφει σπίτι του χαρούμενος το μεσημέρι».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ Απόστολο Ράιδο

Είστε μία οικογένεια το όνομα της οποίας είναι συνυφασμένο με την ιδιωτική εκπαίδευση στη Λάρισα. Τί έχει αλλάξει στο πέρασμα των τελευταίων δεκαετιών σε ότι αφορά την ιδιωτική εκπαίδευση σε σχέση με τη δημόσια, αλλά και με τον τρόπο με τον οποίο βλέπουν οι γονείς τις ανάγκες για την παιδεία των παιδιών τους…

Κατ’ αρχάς θα ήθελα να διευκρινίσω κάτι. Ο διαχωρισμός μεταξύ δημόσιας δωρεάν παιδείας και ιδιωτικής εκπαίδευσης , είναι, ας μου επιτρέψετε, προϊόν λαϊκισμού. Η παιδεία είναι μία και είναι δημόσια για όλους τους μαθητές. Σημαίνει ότι κάθε Έλληνας μαθητής είτε φοιτά στα Εκπαιδευτήρια Μπακογιάννη, είτε φοιτά σε κρατικό σχολείο, θα πρέπει να αποκτήσει τις ίδιες αρχές και αξίες, να λάβει την ίδια ποιοτική εκπαίδευση. Άρα ο πιο σωστός όρος είναι κρατικό και ιδιωτικό σχολείο, κρατικό γιατί τα έξοδα λειτουργίας αναλαμβάνει το κράτος και ιδιωτικό σχολείο το οποίο ιδρύεται από τους κεντρικούς υπευθύνους και έχει συνιδιοκτήτες τους γονείς που φροντίζουν στην ουσία την οικονομική σταθερότητα και εύρυθμη λειτουργία του.

Η ιδιωτική εκπαίδευση είναι ένας κλάδος ο οποίος συνεχώς αναπτύσσεται τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Φροντίζουμε να έχουμε υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών για τους μαθητές μας, να εναρμονίζουμε τα προγράμματά μας με όλες τις εξελίξεις γενικότερα στην εκπαίδευση αλλά και στην κοινωνία, ώστε πάντα να βρισκόμαστε ένα ή αρκετά βήματα μπροστά ως προς τις υπηρεσίες και τις γνώσεις που παρέχουμε στους μαθητές μας.

Οι διεθνείς εξελίξεις σε όλο το φάσμα της ανθρωπότητας, στην τεχνολογία, στην αγορά εργασίας, επιβάλλουν να δίνουμε νέες δεξιότητες και ερεθίσματα στους μαθητές μας, ώστε να είναι έτοιμοι να ανταποκριθούν στους ρόλους που θα υποδυθούν αργότερα, του φιλόδοξου ακαδημαϊκού πολίτη, του δημιουργικού επαγγελματία και σε άλλους ρόλους, ακόμα πιο βαρυσήμαντους, όπως αυτόν του γονέα. Άρα, πρέπει να εναρμονίζουμε την εκπαίδευση που δίνουμε στους μαθητές μας με τις εξελίξεις. Διαφορετικές ήταν οι ανάγκες που είχε ένας μαθητής τη δεκαετία του ’90 και διαφορετικές είναι τώρα. Τότε υπήρχε ένα status στην Ελληνική κοινωνία που επέβαλε μία θέση στο Πανεπιστήμιο και μία θέση στο Δημόσιο. Τώρα μιλάμε για μία διεθνή, παγκόσμια αγορά εργασίας, όπου ο μαθητής θα πρέπει να έχει πολύ περισσότερες δεξιότητες, ικανότητες και αρετές για να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις.

Η οικονομική κατάσταση των Ελλήνων τα τελευταία 15 χρόνια έχει επιδεινωθεί. Ωστόσο, η ιδιωτική εκπαίδευση γνωρίζει μία άνθιση. Εδώ στη Λάρισα δεν είναι υπερβολή να πούμε πως οι θέσεις στην ιδιωτική εκπαίδευση υπερκαλύπτονται από τη ζήτηση. Για ποιο λόγο υφίσταται αυτό το οξύμωρο;

Το φαινόμενο αυτό είναι μία συνάρτηση διαφόρων παραγόντων, όπως – δυστυχώς – αυτός της υποβάθμισης του επιπέδου – τουλάχιστον κατά την κρίση των γονιών – της κρατικής εκπαίδευσης. Πολύ περισσότερο όμως, θεωρώ πως μετά την περίοδο της οικονομικής κρίσης, οι γονείς έχουν θέσει την εκπαίδευση των παιδιών τους πολύ ψηλά στις προτεραιότητές τους. Θεωρούν ότι η ποιοτική εκπαίδευση σε ένα  ασφαλές περιβάλλον είναι πρώτιστη ανάγκη για την οικογένεια, παρά κάποιες δευτερεύουσες ανάγκες που υπήρχαν παλαιότερα. Ο γονέας πλέον έχει ως πρώτη προτεραιότητα την εκπαίδευση και την μόρφωση του παιδιού του, γι’ αυτό και διαθέτει οικονομικούς πόρους προς αυτή την κατεύθυνση, παρά προς κάτι άλλο όπως π.χ. η διασκέδαση και τα ταξίδια.

Ο γονέας πλέον έχει ως πρώτη προτεραιότητα την εκπαίδευση και την μόρφωση του παιδιού του, γι’ αυτό και διαθέτει οικονομικούς πόρους προς αυτή την κατεύθυνση, παρά προς κάτι άλλο όπως π.χ. η διασκέδαση και τα ταξίδια.

Ζούμε σε μία εποχή όπου θεμελιώδεις αξίες με τις οποίες γαλουχήθηκαν γενιές και γενιές, κλυδωνίζονται σφόδρα. Ζούμε σε μία εποχή έντονης αμφισβήτησης και ισοπέδωσης αρχών. Πώς διαχειρίζεται το Σχολείο σας αυτή τη νέα συνθήκη μίας κοινωνίας με στρεβλά μοντέλα;

Ως εκπαιδευτικός οργανισμός προσπαθούμε να αντισταθούμε σθεναρά σε αυτό το ισοπεδωτικό κλίμα της εποχής. Διατηρώντας τις αρχές και τις αξίες μας ως άνθρωποι και ως Σχολείο, προσπαθούμε να τις εμφυσήσουμε και στους μαθητές μας , ώστε να έχουμε μία ισχυρή ασπίδα προστασίας απέναντι σε αυτό το φαινόμενο. Θέλουμε λοιπόν ο μαθητής μας να είναι ανήσυχος και να αμφισβητεί ακόμη και τους εκπαιδευτικούς του και το μοντέλο εκπαίδευσης, αλλά πάντα ακολουθώντας αρχές αξίες, ιδεώδη και ιδανικά που του καλλιεργούμε από τη μικρή ηλικία του παιδικού σταθμού, μέχρι και το λύκειο όταν ολοκληρώνεται η διαμόρφωση της προσωπικότητας του.

Θέλουμε λοιπόν ο μαθητής μας να είναι ανήσυχος και να αμφισβητεί ακόμη και τους εκπαιδευτικούς του και το μοντέλο εκπαίδευσης, αλλά πάντα ακολουθώντας αρχές αξίες, ιδεώδη και ιδανικά που του καλλιεργούμε από τη μικρή ηλικία του παιδικού σταθμού, μέχρι και το λύκειο όταν ολοκληρώνεται η διαμόρφωση της προσωπικότητας του.

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός στη χώρα μας πάσχει. Ποια είναι η στάση του Σχολείου σας απέναντι στην ανάγκη ο κάθε μαθητής εξιδεικευμένα να κάνει τη σωστή επιλογή στη ζωή του;

Είναι κάτι πολύ σημαντικό και γι’ αυτό ο επαγγελματικός προσανατολισμός πρέπει να ξεκινά σε πολύ μικρή ηλικία. Το πρώτο που προσπαθούμε να κάνουμε στο Σχολείο μας, είναι να αναδείξουμε τις κλίσεις και τις δεξιότητες του κάθε παιδιού από πολύ μικρή ηλικία, από το νηπιαγωγείο ακόμη. Με πολλά ερεθίσματα και δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν τα παιδιά, βρίσκουμε τα ενδιαφέροντά τους και τις κλίσεις τους. Προσπαθούμε όσο μπορούμε να μην ακολουθούν το παραδοσιακό μοντέλο «να γίνω γιατρός, μηχανικός, δικηγόρος». Δεν το απορρίπτουμε, εννοείται , αν το παιδί έχει πραγματικά τις ικανότητες για μια τέτοια επιστημονική εξειδίκευση φυσικά διευκολύνουμε τον δρόμο του προς την συγκεκριμένη κατεύθυνση. Όμως προσπαθούμε να δούμε και άλλες δεξιότητες που έχει και να τις αναδείξουμε, μέσα από πάρα πολλές δραστηριότητες πολιτιστικές και μορφωτικές , εκπαιδευτικές επισκέψεις, συμμετοχές σε διαγωνισμούς και δράσεις εξωστρέφειας του Σχολείου. Βέβαια στο Λύκειο υπάρχει και οργανωμένος επαγγελματικός προσανατολισμός που φέρνει τα παιδιά κοντά σε επαγγελματίες διαφόρων κλάδων για να αποκτήσουν μια σφαιρική εικόνα για την αγορά εργασίας, και τα ανάλογα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού. Βέβαια το καλύτερο τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού ξαναλέω είναι να δει το παιδί από μόνο του τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του, και να μπορεί το Σχολείο να τα αναδείξει.

Το καλύτερο τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού ξαναλέω είναι να δει το παιδί από μόνο του τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του, και να μπορεί το Σχολείο να τα αναδείξει.

Ποια είναι η θέση του Σχολείου σας απέναντι στο θλιβερό φαινόμενο του μπούλινγκ και γενικότερα της νεανικής παραβατικότητας;

Κοιτάξτε, το μπούλινγκ είναι ένας όρος που έχει χρησιμοποιηθεί καταχρηστικά τα τελευταία χρόνια σε πολλές περιπτώσεις. Μέσα στα Εκπαιδευτήριά μας δεν αντιμετωπίζουμε τέτοια φαινόμενα. Όμως θα σας πω ότι τα πάντα εξαρτώνται από τον τρόπο με τον οποίο μεγαλώνει ένα παιδί και πως μαθαίνει να βρίσκει τη θέση του μέσα σε ένα κοινωνιόγραμμα όπως είναι αυτό του σχολείου, από τις αρχές που παίρνει σε μικρή ηλικία, αλλά κατά κύριο λόγο από το ενδιαφέρον και την αγάπη που δέχεται από τους εκπαιδευτικούς του, καθώς και τον σεβασμό και το δέος που τρέφει ένας μαθητής προς τους εκπαιδευτικούς του. Αν το παιδί μάθει πως οποιαδήποτε λαθεμένη κίνηση – πόσο μάλλον παραβατική – θα στεναχωρήσει τον δάσκαλό του ή θα εκθέσει το Σχολείο του, κι αν αυτό είναι ριζωμένο βαθιά στο μυαλό του από πολύ μικρή ηλικία, εξαλείφονται πολύ εύκολα αυτά τα φαινόμενα. Γι’ αυτό και ως Σχολείο δεν αντιμετωπίζουμε τέτοια περιστατικά.

Αν το παιδί μάθει πως οποιαδήποτε λαθεμένη κίνηση – πόσο μάλλον παραβατική – θα στεναχωρήσει τον δάσκαλό του ή θα εκθέσει το Σχολείο του, κι αν αυτό είναι ριζωμένο βαθιά στο μυαλό του από πολύ μικρή ηλικία, εξαλείφονται πολύ εύκολα αυτά τα φαινόμενα.

Όταν έρχεται ένας γονιός προκειμένου να ενημερωθεί για το Σχολείο σας, με προοπτική να φέρει το παιδί του σε αυτό, ποια είναι τα στοιχεία στα οποία εστιάζετε με στόχο να παρουσιάσετε τη φιλοσοφία σας και να τον πείσετε ότι κάνει την σωστή επιλογή;

Ως Εκπαιδευτήρια Μπακογιάννη πιστεύουμε ότι ένας γονέας μπορεί να κάνει την επιλογή του και να είναι σίγουρος γι’ αυτή στηριγμένος σε πέντε βασικούς πυλώνες. Ο πρώτος είναι ποιοι είναι οι κεντρικοί υπεύθυνοι για τη λειτουργία του χώρου κι αν κατέχουν σε βάθος την εκπαιδευτική διαδικασία. Είμαστε μία οικογένεια έξι εκπαιδευτικών που βρίσκονται κοντά στα παιδιά και ασχολούνται με αυτά από το πρωί μέχρι το βράδυ. Δεύτερον, είναι πολύ σημαντικό για ένα σχολείο να έχει ευμήχανους και ευφάνταστους εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα θέλουν να υπηρετήσουν με πάθος το λειτούργημα τους . Η επιλογή των εκπαιδευτικών του Σχολείου μας γίνεται με πάρα πολύ αυστηρά κριτήρια. Υπάρχουν συγκεκριμένα πρωτόκολλα τα οποία ακολουθούμε, όπως για παράδειγμα, οι εκπαιδευτικοί να μην αναλαμβάνουν απευθείας την ευθύνη τμήματος αλλά να εκπαιδεύονται πρώτα για δύο τουλάχιστον χρόνια κοντά σε εμπειρότερους συναδέλφους τους. Τρίτος σημαντικός πυλώνας είναι τα προγράμματα σπουδών. Δυστυχώς στη χώρα μας τα τα προγράμματα εμφανίζουν ασυνέχειες από τάξη σε τάξη κι από βαθμίδα σε βαθμίδα. Στα Εκπαιδευτήρια Μπακογιάννη έχει γίνει μία δουλειά αρκετών ετών πάνω στη διαμόρφωση των προγραμμάτων. Έχουμε κάνει τα δικά μας προγράμματα με πολύ σφιχτή λογική συνέχεια από τάξη σε τάξη κι από βαθμίδα σε βαθμίδα, ώστε όλες αυτές οι δυσκολίες που παρουσιάζουν τα προγράμματα του Υπουργείου, να τις απαλείψουμε από το δικό μας πρόγραμμα σπουδών. Το τέταρτο είναι το πώς γίνεται ο έλεγχος της επίδοσης και της πορείας του κάθε παιδιού. Υπάρχει συνεχής ενημέρωση και αξιολόγηση με μία εσωτερική κλίμακα στο σχολείο, από τον υπεύθυνο του κάθε τμήματος στους διευθυντές κάθε σχολικής μονάδας και μετά σε εβδομαδιαία βάση στους κεντρικούς υπευθύνους για τον κάθε μαθητή, από τον παιδικό σταθμό μέχρι την τρίτη Λυκείου.

Η πέμπτη παράμετρος είναι οι σταθερές προοπτικές που παρουσιάζουν τα Εκπαιδευτήρια Μπακογιάννη. Στην διοίκηση του Σχολείου είμαστε τέσσερις εκπαιδευτικοί έως 35 ετών που ασχολούμαστε ενεργά με την εκπαιδευτική διαδικασία κι έχουμε αποφασίσει να συνεχίσουμε να υπηρετούμε αυτή τη σημαντική παρακαταθήκη που μας παραδίδουν οι γονείς μας, να είμαστε υπεύθυνοι σε ένα μεγάλο Σχολείο που φιλοδοξεί να είναι πρώτο όχι μόνον σε επίπεδο Θεσσαλίας, αλλά πανελλαδικά.

Βασική αρχή του Σχολείου μας είναι να προσπαθούμε εξελίσσοντας τον κάθε μαθητή, αναδεικνύοντας τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του, να υπερβαίνει τα όριά του. Να το κάνει όμως αυτό με ευχαρίστηση, να μπαίνει κάθε πρωί στο σχολικό λεωφορείο χορεύοντας και να επιστρέφει σπίτι του χαρούμενος το μεσημέρι. Αν η συναισθηματική νοημοσύνη ενός παιδιού είναι σε άριστη λειτουργία, τότε είναι σε άριστη κατάσταση και η διανοητική.

Πρέπει τέλος να επισημάνω πως ένας γονέας που θέλει να απευθυνθεί στο Σχολείο θα πρέπει να γνωρίζει ότι είναι τέτοιο το πρόγραμμα σπουδών τόσο σε ποιότητα, όσο και σε ποσότητα, που οτιδήποτε θα χρειαστεί το παιδί του από την βαθμίδα του παιδικού σταθμού μέχρι και την τρίτη Λυκείου, μπορεί να το αναζητήσει και να το βρει μέσα στο Σχολείο. Να είναι σίγουρος ότι όταν ο μαθητής περάσει την πόρτα των Εκπαιδευτηρίων, θα είναι καλυμμένος σε ό,τι ανάγκη προκύψει στη μαθητική του ζωή.

Σας ευχαριστώ γι’ αυτή τη συζήτηση.

Εγώ σας ευχαριστώ.

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις
Ετικέτες