ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακρίβεια: Πέντε νέα μέτρα στη μάχη κατά της ακρίβειας

Πέντε πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της ακρίβειας δρομολογεί η κυβέρνηση, οι οποίες θα «τρέξουν» παράλληλα με την ίδρυση της Εθνικής Αρχής η οποία θα αναλάβει συνολικά την εποπτεία της αγοράς.

Πρόκειται για πρωτοβουλίες που θα ξεδιπλωθούν το επόμενο διάστημα με την φιλοδοξία να βελτιωθεί η λειτουργία της αγοράς προς όφελος των καταναλωτών και είναι οι εξής:

1.      Εφαρμογή (app) στα κινητά για την υποβολή καταγγελιών

2.      Ειδοποίηση για χαμηλότερες τιμές ανά προϊόν.

3.      Ειδική σήμανση για προϊόντα μειωμένου μεγέθους.

4.      Λαϊκές αγορές αποκλειστικά για παραγωγούς.

5.      Αλλαγή τρόπου εμπορίας αγροτικών προϊόντων

Σε πρώτη φάση, το φθινόπωρο θα υιοθετηθεί μία νέα εφαρμογή που θα επιτρέπει στους καταναλωτές μέσω κινητού να υποβάλλουν καταγγελίες στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, όταν εντοπίζουν φαινόμενα αισχροκέρδειας.

Η επόμενη φάση, που θα υλοποιηθεί εντός του α’ εξαμήνου του 2026, θα έχει να κάνει με τη σύσταση μιας νέας δομής που θα «πατάει» στα πρότυπα της ΑΑΔΕ και θα έχει ισχυρές αρμοδιότητες, οργάνωση και επιχειρησιακή ανεξαρτησία. Η νέα Αρχή δεν θα συγχέεται με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία παραμένει υπεύθυνη για την αντιμετώπιση των καρτέλ και ενισχύεται με 50 νέα στελέχη.

  • Εφαρμογή (app) στα κινητά την υποβολή καταγγελιών

Αναβαθμίζεται του υφιστάμενο εργαλείο kataggelies.mindev.gov.gr. Από τον Σεπτέμβριο θα είναι διαθέσιμη σε πιλοτική εφαρμογή στα κινητά τηλέφωνα μια εφαρμογή, η οποία θα δίνει στους καταναλωτές τη δυνατότητα να καταγγέλλουν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές επισυνάπτοντας φωτογραφίες ή βίντεo που φέρουν αντικειμενική χρονοσήμανση και γεωεντοπισμό έτσι ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν ως αποδεικτικά στοιχεία για την επιβολή κυρώσεων αγορανομικής και καταναλωτικής νομοθεσίας..

  • Ειδοποίηση για χαμηλότερες τιμές ανά προϊόν

Θα δημιουργηθεί εφαρμογή για ενημέρωση για τιμές προϊόντων σε πραγματικό χρόνο (real time). Άμεση πρόσβαση του καταναλωτή σε συγκριτικά στοιχεία τιμών σε επιλεγμένα προϊόντα/ομάδα προϊόντων και σύνδεση με e-shop. Επιπλέον, με αποστολή ειδοποιήσεων (push notifications) σε ημερήσια βάση για επιλεγμένα προϊόντα από τον καταναλωτή σε ηλεκτρονική συσκευή (ενημέρωση σχετικά με αυξήσεις/μειώσεις τιμών). Τα στοιχεία θα αντλούνται από την πλατφόρμα e-Καταναλωτής. Τα υπέρ της πρωτοβουλίας αυτής είναι μέσω της διαρκούς ενημέρωσης για τις αυξομειώσεις των τιμών, ο καταναλωτής έχει άμεση πρόσβαση στην αγορά των προϊόντων με την χαμηλότερη τιμή ενώ είναι πιθανή η μείωση τιμών.

  • Ειδική σήμανση για προϊόντα μειωμένου μεγέθους (shrinkflation)

Υποχρεωτική ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με την μείωση του μεγέθους των προϊόντων, χωρίς αντίστοιχη μείωση στην τιμή. Τα υπέρ της πρωτοβουλίας με την ενίσχυση της διαφάνειας και στην αποτροπή εφαρμογής φαινομένων… shrinkflation.

  • Λαϊκές αγορές αποκλειστικά για παραγωγούς.

Θεσμοθέτηση –ως δυνατότητα με απόφαση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης- λαϊκών αγορών μόνο για παραγωγούς. Το μέτρο αυτό μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση του ανταγωνισμού, άρα στη βελτίωση της ποιότητας, αλλά και των τιμών των προϊόντων. Η συμβολή των Δήμων κρίνεται απαραίτητη πολιτικά και διαχειριστικά. Σήμερα στην Ελλάδα λειτουργούν 1530 λαϊκές αγορές. Με 7.309 παραγωγούς και 5.753 εμπόρους στην πραγματικότητα οι τελευταίοι είναι πολλοί περισσότεροι και απλά δηλώνουν παραγωγοί.

  • Αλλαγή τρόπου εμπορίας αγροτικών προϊόντων

Προτείνεται η αλλαγή του τρόπου εμπορίας αγροτικών προϊόντων. Σύμφωνα με το άρθρο 11 του Ν.4308/2014, το τιμολόγιο πρέπει να εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη 15η ημέρα του επόμενου μήνα από την παράδοση ή αποστολή των αγαθών ή την ολοκλήρωση της υπηρεσίας με δελτίο αποστολής.

Για παράδειγμα, αν το δελτίο αποστολής εκδοθεί στις 10 Νοεμβρίου, το τιμολόγιο πρέπει να εκδοθεί το αργότερο μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου. Με τον Ν.4492/2017, ορίζεται ότι οι έμποροι που προμηθεύονται νωπά και ευαλοίωτα αγροτικά προϊόντα από παραγωγούς οφείλουν να εξοφλούν τα τιμολόγια εντός 60ημερών από την έκδοσή τους.

Αυτό σημαίνει ότι, εφόσον το τιμολόγιο εκδοθεί στις 15 Δεκεμβρίου, η εξόφληση πρέπει να γίνει το αργότερο μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου του επόμενου έτους. Εάν δεν πληρωθεί ποτέ το τιμολόγιο και δεν δηλωθεί από τον παραγωγό-αγρότη (ο οποίος συνήθως δεν το δηλώνει για να μην διακοπεί η συνεργασία του με τον έμπορο) δεν υπάρχει τρόπος να διαπιστωθεί από την ΑΑΔΕ η μη εξόφλησή του.

Πηγή: ot.gr

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις