ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ακίνητα: Τι αλλάζει στις δηλώσεις μεταβίβασης

Με το κύμα αγοραπωλησιών ακινήτων να συνεχίζεται και να ενισχύει τα κρατικά ταμεία, η ΑΑΔΕ κάνει λίγο πιο εύκολη τη ζωή των φορολογουμένων που μεταβιβάζουν ακίνητα σβήνοντας μία ακόμα «εστία» ταλαιπωρίας και γραφειοκρατίας για την υποβολή των δηλώσεων, ενώ την ίδια ώρα καθορίζει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τον έλεγχο των φακέλων από τις φορολογικές υπηρεσίες. Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις οι οποίες ενεργοποιήθηκαν πρόσφατα:

Στην ψηφιακή εποχή πέρασαν και οι δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων για συστάσεις, τροποποιήσεις και καταργήσεις σύστασης οριζόντιων ή κάθετων ιδιοκτησιών, εντός και εκτός του αντικειμενικού συστήματος, από τις οποίες προκύπτει φόρος προς καταβολή. Για την υποβολή των δηλώσεων αυτών οι φορολογούμενοι δεν θα επισκέπτονται πλέον την Εφορία ή το Κέντρο Φορολογίας Κεφαλαίου (ΚΕΦΟΚ), καθώς υποβάλλονται μέσω της πλατφόρμας myPROPERTY. Σημειώνεται ότι ψηφιακά υποβάλλονται από τα τέλη Δεκεμβρίου και οι αντίστοιχες δηλώσεις, από τις οποίες δεν προκύπτει φόρος.

Εντός 60 ημερών θα ελέγχεται υποχρεωτικά ο φάκελος για κάθε μεταβίβαση ακινήτου από τις αρμόδιες φορολογικές υπηρεσίες, ενώ σε περίπτωση που απαιτούνται πρόσθετα δικαιολογητικά ο φορολογούμενος θα καλείται για την υποβολή τους εντός 15 ημερών.

Νέος οδηγός της ΑΑΔΕ ξεκαθαρίζει το τοπίο και τις αλλαγές που διευκολύνουν φορολογουμένους και συμβολαιογράφους στις συναλλαγές τους. Ειδικότερα:

1. Ποιες δηλώσεις υποβάλλονται ψηφιακά στην εφαρμογή myPROPERTY;

α) Αρχικές δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων, σε περιοχές εντός αντικειμενικού συστήματος (ΑΠΑΑ), εφόσον:

• αφορούν τη σύσταση, τροποποίηση ή κατάργηση σύστασης οριζόντιων και κάθετων ιδιοκτησιών, με ή χωρίς κτίσματα,

• πραγματοποιείται μεταβίβαση εμπράγματου δικαιώματος, διανομή, ανταλλαγή, συνένωση ακινήτων και

• προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου.

β) Αρχικές δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων, οι οποίες αφορούν τη σύσταση ή τροποποίηση σύστασης ή κατάργηση σύστασης οριζόντιων ή κάθετων ιδιοκτησιών με ή χωρίς κτίσματα, για ακίνητα εκτός συστήματος αντικειμενικών αξιών, ανεξάρτητα από την υποχρέωση καταβολής φόρου.

γ) Οι δηλώσεις για τη ματαίωση σύνταξης της συμβολαιογραφικής πράξης σύστασης, ή τροποποίησης σύστασης ή κατάργησης σύστασης οριζόντιων ή κάθετων ιδιοκτησιών, εφόσον οι αρχικές έχουν υποβληθεί μέσω της ψηφιακής εφαρμογής «Δήλωση φόρου μεταβίβασης ακινήτων μέσω ΔΟΥ/ΚΕΦΟΚ».

Σε περίπτωση που δεν υπάρχει δυνατότητα ψηφιακής υποβολής των δηλώσεων ΦΜΑ λόγω αποδεδειγμένης τεχνικής αδυναμίας, η δήλωση υποβάλλεται σε έντυπη μορφή στην αρμόδια ΔΟΥ/ΚΕΦΟΚ μέσω της εφαρμογής «Τα αιτήματά μου».

2. Πού και πώς υποβάλλονται οι τροποποιητικές δηλώσεις φόρου μεταβίβασης;

Προς το παρόν, τροποποιητικές δηλώσεις, εφόσον οι αρχικές δηλώσεις έχουν υποβληθεί μέσω της εφαρμογής myPROPERTY, υποβάλλονται στη ΔΟΥ/ΚΕΦΟΚ όπου έχει υποβληθεί η αρχική δήλωση, μέσα από τις ψηφιακές υπηρεσίες myAADE «Τα Αιτήματά μου».

3. Πώς υποβάλλεται η αρχική δήλωση φόρου μεταβίβασης ακινήτου (ΦΜΑ) μέσω ΔΟΥ;

Η δήλωση συμπληρώνεται από τον πιστοποιημένο συμβολαιογράφο που θα καταρτίσει τη συμβολαιογραφική πράξη και υποβάλλεται από τον υπόχρεο ή τον νόμιμο εκπρόσωπο αυτού με τη χρήση των προσωπικών τους κωδικών TAXIS. Στη δήλωση περιγράφονται από τον συμβολαιογράφο η υφιστάμενη κατάσταση των ακινήτων, οι μεταβολές που επέρχονται στα ακίνητα με τη σύσταση, τροποποίηση ή κατάργηση της σύστασης οριζόντιων ή κάθετων ιδιοκτησιών, καταχωρείται η αξία των ακινήτων με τη συμπλήρωση και υποβολή των φύλλων υπολογισμού (ΦΥΑΑ) ή η αγοραία αξία για τα ακίνητα εκτός αντικειμενικών αξιών και οι απαλλαγές που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία. Ημερομηνία υποβολής της δήλωσης θεωρείται η ημερομηνία της τελευταίας καταχώρισης της δήλωσης από τον υπόχρεο σε δήλωση.

4. Σε πόσες ημέρες ελέγχεται το συμβόλαιο;

Μέσα σε 60 ημέρες από την ανάρτηση της συμβολαιογραφικής πράξης στην εφαρμογή myPROPERTY η αρμόδια υπηρεσία ελέγχει την ακρίβεια των δηλουμένων και τη συμφωνία του περιεχομένου της δήλωσης με τη συμβολαιογραφική πράξη. Σε περίπτωση που απαιτούνται πρόσθετα δικαιολογητικά ή διαπιστωθεί οποιοδήποτε σφάλμα στον προσδιορισμό του φόρου, που συνεπάγεται τον προσδιορισμό μειωμένου φόρου, ο φορολογούμενος καλείται από το αρμόδιο τμήμα της ΔΟΥ/ΚΕΦΟΚ για την υποβολή, εντός 15 ημερών από την παραλαβή της πρόσκλησης, των επιπλέον ζητούμενων δικαιολογητικών ή τροποποιητικής δήλωσης. Σε περίπτωση μη υποβολής τροποποιητικής δήλωσης, ο προϊστάμενος της αρμόδιας υπηρεσίας της ΑΑΔΕ εκδίδει και κοινοποιεί εντολή ελέγχου.

5. Πώς ακυρώνεται η δήλωση αν υπάρξει διαφωνία συμβαλλομένων πριν από την αποδοχή της;

Ο συμβολαιογράφος θα διαγράψει την προσωρινή δήλωση από την εφαρμογή, επιλέγοντας από το μενού «Διαγραφή προσωρινής δήλωσης».

Ακύρωση δήλωσης και επιστροφή φόρου

Σε περίπτωση που υπάρξει διαφωνία μετά την αποδοχή της, η δήλωση φόρου μεταβίβασης ακυρώνεται ως εξής: Ο συμβολαιογράφος επιλέγει από την εφαρμογή «Ακύρωση Δήλωσης λόγω μη σύνταξης συμβολαίου», όταν για συγκεκριμένη δήλωση δεν έχει συνταχθεί σχετικό συμβόλαιο και δεν έχει καταχωρίσει τον αριθμό και την ημερομηνία συμβολαίου στην εφαρμογή.

Η ακυρωτική δήλωση δρομολογείται στην αρμόδια υπηρεσία, όπου θα γίνει επεξεργασία της και θα παραληφθεί από υπάλληλό της. Αφού ο υπάλληλος της αρμόδιας υπηρεσίας εγκρίνει την ακυρωτική δήλωση, θα δημιουργήσει το σχετικό έγγραφο/αποδεικτικό (ΑΦΕΚ), ώστε σε περίπτωση που έχει πληρωθεί ο φόρος να μπορεί να επιστραφεί στον φορολογούμενο.

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Πηγή: ot.gr

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις