ΛΑΡΙΣΑΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

Πετάξαμε με την Αερολέσχη Λάρισας από το αεροδρόμιο της Τερψιθέας που ελάχιστοι Λαρισαίοι γνωρίζουν (φωτο – βίντεο)

Σάββατο, 26 Φεβρουαρίου και το onlarissa.gr είναι καλεσμένο στην Αερολέσχη Λάρισας στο αεροδρόμιο του Πεδίου Τερψιθέας, το άγνωστο για πολλούς αεροδρόμιο σε απόσταση δέκα λεπτών από την πόλη…

Μας υποδέχεται ο εδώ και επτά χρόνια Αρχιεκπαιδευτής της Αερολέσχης κ. Στέλιος Κοντόπουλος, απόστρατος της Αεροπορίας Στρατού, για να μας ξεναγήσει στις υποδομές του αεροδρομίου να μας μιλήσει για την Αερολέσχη Λάρισας, η οποία ιδρύθηκε το 1975 και αποτελεί σήμερα την πολυπληθέστερη στην Ελλάδα με 200 μέλη, για την Σχολή Χειριστών Υπερελαφρών Αεροσκαφών «Πήγασος» που λειτουργεί από το 2005, καθώς και για τις λοιπές σχολές που λειτουργούν παράλληλα.

Ρεπορτάζ: Εύη Μποτσαροπούλου – Αθανασία Παύλου

Ο κ. Κοντόπουλος μας εξηγεί ότι το Πεδίο Τερψιθέας, αποτελεί ένα κανονικό αεροδρόμιο στο οποίο μπορούν να προσγειωθούν και μεγάλα αεροσκάφη και το οποίο εκτός από τη χρήση της Αερολέσχης με τα υπερελαφρά αεροσκάφη και τη λειτουργία της σχολής «Πήγασος» χρησιμοποιείται και από ιδιωτικά αεροσκάφη που επισκέπτονται την πόλη για τουριστικούς και μη λόγους.

Μας μιλά με υπερηφάνεια για την Αερολέσχη Λάρισας, η οποία συντηρείται με τις συνδρομές και τις οικονομικές ενισχύσεις των μελών, και διαθέτει 3 δικά της υπερελαφρά αεροσκάφη τα οποία χρησιμοποιούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς από τη Σχολή «Πήγασος» και εν συνεχεία από τα πτυχιούχα μέλη της Αερολέσχης, τα οποία συρρέουν στο Πεδίο Τερψιθέας κυρίως τα Σαββατοκύριακα, αν και η Αερολέσχη λειτουργεί και τις καθημερινές.

Η Αερολέσχη Λάρισας είναι επισκέψιμη κατόπιν συνεννόησης στο κοινό, το οποίο μπορεί να ζήσει την εμπειρία μιας πτήσης. Μπορούν δε, να πετάξουν και τα μικρά παιδιά, από την ηλικία των 10 ετών και άνω (με γονική συναίνεση), τα οποία ξεκινούν με μία πτήση εθισμού, όπως λέγεται γύρω από το αεροδρόμιο του Πεδίου Τερψιθέας. Θα μπορούσε δε να αποτελέσει προορισμό για σχολικές εκπαιδευτικές εκδρομές για σχολεία, κάτι που δυστυχώς ακόμη δεν έχουν αξιοποιήσει τα σχολεία της Λάρισας (παρά μόνο αυτό της Τερψιθέας). 

Στη σχολή «Πήγασος» σήμερα ο μεγαλύτερος σε ηλικία μαθητής είναι ένας 74χρονος από το Βόλο και ο νεότερος ένα 16χρονος – το όριο ηλικίας για το πτυχίο είναι τα δεκαεπτά έτη – ενώ σύντομα πρόκειται να αποφοιτήσει η πρώτη γυναίκα χειριστής και συγκεκριμένα η φυσίατρος κα Στέλλα Παπακώστα.

Στο χώρο δε, φιλοξενούνται και 5 ιδιωτικά αεροσκάφη και ο κ. Κοντόπουλος μας ενημερώνει για το κόστος απόκτησης ενός ιδιωτικού υπερελαφρού αεροσκάφους το οποίο ξεκινά από τις 5.000 για τα μεταχειρισμένα και φτάνει μέχρι τις 100.000 ευρώ για τα καινούργια. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να τα αγοράσει από το εξωτερικό, η Ιταλία και η Τσεχία έχουν μεγάλη παράδοση, ενώ η Ελλάδα δεν διαθέτει εταιρία κατασκευής παρά μόνο μία αντιπροσωπεία πώλησης και συντήρησης, η οποία βρίσκεται στην Πτολεμαΐδα. Η συγκεκριμένη εταιρία κάνει και τις συντηρήσεις των αεροσκαφών της Αερολέσχης Λάρισας.

Καθώς η συζήτηση περνά στη ασφάλεια των υπερελαφρών ο κ. Κοντόπουλος τονίζει ότι στα 46 χρόνια λειτουργίας της Αερολέσχης δεν υπήρξε ποτέ κανένα ατύχημα. Προ τριετίας υπήρξε όμως, ένα σοβαρό περιστατικό σε χειριστές ιδιωτικού αεροσκάφους που επιχειρούσαν από το αεροδρόμιο Τερψιθέας. Εξηγεί δε, ότι τα υπερελαφρά αεροσκάφη έχουν 99% πιστοποιημένη ασφάλεια, καθώς διαθέτουν αντιβαλλιστικό αλεξίπτωτο ενσωματωμένο στο σκάφος, το οποίο δύναται να ενεργοποιήσει ο χειριστής σε περίπτωση που το κρίνει απαραίτητο. Το αλεξίπτωτο αναπτύσσει  ένα θόλο με αποτέλεσμα το αεροσκάφος να κατεβαίνει στο έδαφος σαν φορτίο. «Στην Ελλάδα δεν υπήρξε ποτέ ατύχημα που να χρειάστηκε να γίνει χρήση του αλεξιπτώτου, αν και έχουν υπάρξει περιστατικά στο εξωτερικό, όπου σε όλες τις περιπτώσεις μετά την επαφή του σκάφους στο έδαφος οι χειριστές έφυγαν περπατώντας» μας ενημερώνει για να τονίσει ότι τα μέτρα συντήρησης είναι ιδιαιτέρως αυστηρά «κάθε 50 ώρες πτήσης γίνεται συντήρηση στο αεροσκάφος και κάθε 1.000 ώρες η αντιπροσωπεία της Πτολεμαΐδας αποσυναρμολογεί πλήρως το σκάφος, το συντηρεί και το επανασυναρμολογεί».

Κατά τον κ. Κοντόπουλο οι πτήσεις είναι καλύτερες το χειμώνα καθώς η ατμόσφαιρα είναι πιο καθαρή και όταν  επικρατούν καλές καιρικές συνθήκες γίνονται πτήσεις όλη την ημέρα, ενώ το καλοκαίρι τα υπερελαφρά στις μεσημεριανές ώρες σταματούν τις πτήσεις λόγω αυξημένης θερμοκρασίας που δημιουργεί θολή ατμόσφαιρα και θερμικές αναταράξεις.

Το μέγιστο ύψος δε, που μπορεί να φτάσει ένα υπερελαφρό αεροσκάφος είναι τα 11.000 πόδια, ενώ το παγκόσμιο ρεκόρ ύψους πτήσεως με υπερελαφρα αεροσκάφη, το οποίο κατακτήθηκε από Έλληνες χειριστές, είναι τα 16.000 πόδια.

Εμείς πετάξαμε στα 2000 πόδια με ένα μοντέλο SAVANNAHXL της εταιρίας ICP με κινητήρα rotax 100 ίππων 912ULS, το οποίο διαθέτει αυτονομία για 7 ώρες πτήσης και εμβέλεια περίπου 1.000 χλμ. με τον κυβερνήτη κ. Γιώργο Παπαστουγιανούδη, ο οποίος είναι πτυχιούχος χειριστής εδώ και 6 χρόνια και αριθμεί πάνω 200 ώρες πτήσης.

Επιβίβαση, ζώνες ασφαλείας, ακουστικά και η διαδικασία της πτήσης μας ξεκινά με την ενημέρωση και κατάθεση του σχεδίου πτήσης στην 110 Π.Μ., την άδεια απογείωσης από το έδαφος και τον Πύργο Ελέγχου και εν τέλει είμαστε έτοιμοι να ακολουθήσουμε το δικό μας σχέδιο πτήσης 30 λεπτών, το οποίο περιλαμβάνει πτήση μέχρι το Τύρναβο, δεξιά στροφή προς τη Φαλάνη, πτήση πάνω από τις δυτικές παρυφές της Λάρισας και επιστροφή στο Πεδίο Τερψιθέας…

Όση ώρα αναμένουμε την έγκριση της άδειας από το έδαφος ο κ. Παπαστουγιανούδης προσπαθεί να μας περιγράψει την δική του εμπειρία με τα υπερελαφρά αεροσκάφη λέγοντας ότι δεν είναι μόνο ένα πάθος, είναι ένας τρόπος ζωής που χρειάζεται αρκετές θυσίες, αλλά η ανταμοιβή της αποσυμπίεσης από την καθημερινότητα είναι εκπληκτική… Όσο τον ακούω σκέφτομαι τα λόγια της κα Στέλλας Παπακώστα, της πρώτης γυναίκας χειριστή η οποία πρόκειται να αποφοιτήσει σύντομα από τη σχολή, η οποία μίλησε για την συγκέντρωση που απαιτείται και την εμπειρία να υπερνικάς το φόβο σου, να εμπιστεύεσαι τον συγκυβερνήτη σου και να προσανατολίζεσαι στο χωροχρόνο και ανυπομονώ για τη δική μου πτήση, η οποία τελικά υπήρξε μια εμπειρία συγκλονιστική. Υπάρχει μια αμεσότητα έντονη με το πιλοτήριο του αεροσκάφους, μια ψευδαίσθηση ότι συμμετέχεις και εσύ και ελέγχεις τη διαδικασία της πτήσης που σου προσφέρει μια απίστευτη αίσθηση ελευθερίας καθώς κοιτάς τον κόσμο από ψηλά…

Η Αερολέσχη Λάρισας ιδρύθηκε το 1975 από τον κ. Ιωάννη Κραχτόπουλο και αποτέλεσε αρχικά μέρος του πολιτικού τμήματος της 110 Π.Μ.. Είχε στη διάθεσή της ένα CESSNA 152 και άμεσα δημιουργήθηκε η Σχολή Χειριστών Γενικής Αεροπορίας, από την οποία αποφοίτησαν οι πρώτοι 7 χειριστές το 1978. Η Αερολέσχη λειτούργησε στην  110 Π.Μ. για είκοσι ένα χρόνια μέχρι το 1996 όπου και ένα τμήμα της, καθώς η έδρα της παραμένει στην 110 Π.Μ. μεταφέρθηκε στις νέες εγκαταστάσεις του Πεδίου Τερψιθέας, που διαθέτουν διάδρομο προσγείωσης αεροσκαφών γενικής αεροπορίας και αερομοντέλων (η πρώτη δε απογείωση αεροσκάφους από το αεροδρόμιο έγινε παρουσία του Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κου Κώστα Αγοραστού). Το τμήμα της Γενικής Αεροπορίας παραμένει στην 110 Π.Μ. με την οποία υπάρχει συνεχής και άριστη συνεργασία.  Η Αερολέσχη Λάρισας σήμερα είναι η πολυπληθέστερη στην Ελλάδα και αριθμεί περί τα 200 μέλη και 40 ενεργούς χείριστες αεροσκαφών.

Το 2005 ιδρύθηκε η Σχολή Χειριστών Υπερελαφρών Αεροσκαφών «Πήγασος», που είναι η πρώτη στην Ελλάδα και διαθέτει αριθμό μητρώου GR 001, από την οποία μέχρι σήμερα έχουν αποφοιτήσει 70 χειριστές από όλη την Ελλάδα. Η σχολή χαίρει μεγάλης εκτίμησης και θεωρείται υψηλού επιπέδου λόγω του μικρού δείκτη ατυχημάτων και των αυστηρών κριτηρίων εκπαίδευσης που γίνεται από απόστρατους πιλότους του Στρατού και της πιστοποίησης που προσφέρει με το Εθνικό Πτυχίο Πολιτικής Αεροπορίας, το οποίο επιτρέπει πτήσεις και εκτός Ελλάδας. Η εκπαίδευση, η οποία κοστίζει περίπου 3.000 ευρώ, περιλαμβάνει 25 ώρες πτήσης και 50 θεωρητικά μαθήματα, ενώ ακολουθεί εξέταση από την Υπηρεσία της Πολιτικής Αεροπορίας. Μετά την απόκτηση του πτυχίου, ακολουθούν 15 ώρες πτήσεις χωρίς επιβάτη, μετά την συμπλήρωση των οποίων μπορεί ο χειριστής πτυχιούχος να πετάξει με επιβάτη.

Στο Πεδίο Τερψιθέας λειτουργεί παράλληλα Σχολή Drone, που προσφέρει πιστοποίηση για χειριστές τύπου Α και Β  class, και λειτουργεί Σχολείο Επιμόρφωσης Κυβερνητών Χειριστών αεροσκαφών σε κατόχους πτυχίου χειριστού για εμπλουτισμό των γνώσεών τους.

Δείτε βίντεο:

Δείτε κι άλλες φωτογραφίες:

* Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τον κ. Στέλιο Κοντόπουλο για τη φιλοξενία, την ξενάγηση και τη συνεργασία του στο ρεπορτάζ, τον κ. Γιώργο Παπαστουγιανούδη για την εμπειρία της πτήσης, την Ασμία  Βερβέρη  Μ. Ελεγκτή  εναέριας κυκλοφορίας της 110 ΠΜ για την υποστήριξη στις πτήσεις μας και τον κ. Γιώργο Καλόγηρο που έκανε τις επαφές και κατέστησε εφικτό το παρόν ρεπορτάζ .

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις
Ετικέτες