Ανδρέας ΓιουρμετάκηςΛΑΡΙΣΑ

Εφιάλτης το parking στο κέντρο της Λάρισας – 164.035 τροχοφόρα κυκλοφορούν στο νομό!

||| Γράφει ο Ανδρέας Γιουρμετάκης

ΤΟ παρκάρισμα στη Λάρισα είναι πλέον μαρτύριο. Το διαπιστώνουν όλο και περισσότερο όσοι δουλεύουν στο κέντρο της πόλης και έρχονται σ’ αυτό με το αυτοκίνητό τους καθημερινά. Αλλά κι οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου που δεν διαθέτουν ιδιόκτητο (ή δεν νοικιάζουν) χώρο στάθμευσης. Δεν είναι καινούργιο το πρόβλημα για την Λάρισα. Αλλά στην ένταση που οι κάτοικοί της το ζουν τώρα, δεν το έχουν ξαναζήσει. Οι αιτίες είναι πολλές:

  • Πρώτον, η αύξηση του πληθυσμού που καταγράφεται στην πόλη, αλλά και των καθημερινών της επισκεπτών που οφείλεται τόσο στη δυναμική της αγοράς της, όσο και στην ανάπτυξη των διοικητικών της δομών.
  • Δεύτερον, η συγκέντρωση όλο και περισσότερων δραστηριοτήτων στο κέντρο της (ιδιαίτερα στην περίοδο της κρίσης μετακόμισε στο κέντρο κάθε ψυχαγωγική δραστηριότητα που λειτουργούσε στις φθίνουσες πλέον μεγάλες «περιφερειακές πιάτσες» όπως η Νεάπολη ή η περιοχή του Προφήτη Ηλία).
  • Τρίτον, η διεύρυνση του δικτύου των πεζοδρόμων και των δρόμων ήπιας κυκλοφορίας από το 2019 και μετά, που, όπως υπολογίζουν οι ειδικοί περιόρισε σε μεγάλο βαθμό τις θέσεις πάρκινγκ στο κέντρο. Διεύρυνση που συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς (έπονται Ιάσωνος, Κοραή, Ιουστινιανού κλπ), χωρίς εν τω μεταξύ να ακολουθείται από την δημιουργία χώρων στάθμευσης.

ΕΞ ΑΙΤΙΑΣ όλων των παραπάνω, αλλά και της χαλαρής σχέσης που έχει διαμορφώσει η πλειοψηφία των Λαρισαίων με την αστική συγκοινωνία, το παρκάρισμα στο κέντρο της θεσσαλικής πρωτεύουσας έχει γίνει πλέον εφιάλτης. Είναι μια διαπίστωση που τεκμηριώνεται και μαθηματικώς καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας στο νομό Λάρισας το 2018 καταγράφονται:

  • 102.577 επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής και δημοσίας χρήσεως
  • 39.262 φορτηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής και δημοσίας χρήσεως
  • 423 λεωφορεία και
  • 21.773 μοτοσυκλέτες

ΤΙ σημαίνει αυτό; Ότι στην περιοχή κυκλοφορούν 164.035 τροχοφόρα! Κατά μέσο όρο σε κάθε 1,7 πολίτη του νομού Λάρισας αντιστοιχεί ένα τροχοφόρο! Αν μάλιστα λάβουμε υπ΄ όψιν ότι ο υπολογισμός γίνεται με βάση την απογραφή του 2011 (που ο νομός καταγράφεται με 284.325 κατοίκους και η πόλη των 200.000 και πλέον κατοίκων με μόλις 144.651 κατοίκους) η αναλογία τροχοφόρων – κατοίκων Λάρισας είναι ακόμη πιο τρομακτική! Χωρίς να υπολογίζεται ο αριθμός των επισκεπτών που επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο την υπάρχουσα κατάσταση…

ΤΗΝ ίδια στιγμή ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων στάθμευσης ανά κάτοικο στην πόλη της Λάρισας είναι μάλλον αστείο να καταγραφεί, αν λάβει κανείς υπ’  όψιν του ότι στο κέντρο λειτουργούν όλοι και όλοι πέντε ιδιωτικοί στεγασμένοι χώροι στάθμευσης (οι τέσσερις, επί των οδών Γεωργιάδου, Βελλή, 28ης Οκτωβρίου και στην πλατεία Λαού από το 2000 και ο πέμπτος – Parking Πλατεία – από το 2012) που συνολικά η δυναμικότητά τους δεν ξεπερνάει τις 1.200 θέσεις! Οι περισσότερες από τις οποίες μάλιστα, είναι μισθωμένες από μονίμους κατοίκους του κέντρου που αντιμετωπίζουν μ’ αυτό τον τρόπο την έλλειψη ιδιωτικών parking. Επιπλέον, άλλες τόσες θέσεις parking (και κατά τι περισσότερες) προσφέρουν οι μη στεγασμένοι χώροι στάθμευσης που λειτουργούν στο κέντρο τα τελευταία χρόνια.

ΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ σαφές λοιπόν, πόσο έντονο είναι το πρόβλημα. Και πόσο πιο έντονο θα γίνει όταν προστεθεί και το νέο κύμα πεζοδρόμων και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας. Χαρακτηριστικό άλλωστε, είναι το γεγονός ότι στις περιόδους αιχμής (εορταστικοί περίοδοι Χριστουγέννων – Πάσχα) που το κέντρο προσελκύει και επισκέπτες από άλλες πόλεις δεν βρίσκει κανείς θέση στα υπάρχοντα πάρκινγκ με αποτέλεσμα τα διπλοπαρκαρίσματα να δίνουν και να παίρνουν  ενώ οι χώροι αναψυχής όπως ο χώρος του Φρουρίου έχουν μετεξελιχτεί ατύπως σε υπαίθρια parking. Ευτυχώς, θα πρόσθετε κανείς που είναι χαλαρή έως ανύπαρκτη η αστυνόμευση. Αν υπήρχε κι αυτή θα μιλούσαμε για την απόλυτη «εξορία» του Ι.Χ. από το κέντρο.

ΑΠΕΝΑΝΤΙ στο τόσο οξυμένο πρόβλημα, η απάντηση της δημοτικής αρχής είναι περισσότερη χρήση της αστικής συγκοινωνίας (ωστόσο η αλλαγή κουλτούρας σ’ ότι αφορά τη χρήση του Ι.Χ. δεν γίνεται από τη μία μέρα στην άλλη) και η εξαγγελία κατασκευής πάρκινγκ: ενός πολυώροφου  επί της Καλλιθέας, στον χώρο του υπάρχοντος σήμερα υπαίθριου δημοτικού πάρκινγκ και ενός στο πίσω μέρος του Φρουρίου, συν τα «περιφερειακά» του κέντρου που υπολογίζει και το υπό εφαρμογή Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Υπολογίζοντας τον χρόνο που συνήθως απαιτείται για να υλοποιηθούν τα προς το παρόν απλώς εξαγγελθέντα έργα, το μήνυμα είναι «πριν προσεγγίσετε το κέντρο της Λάρισας με το αυτοκίνητό σας, ξανασκεφτείτε το»…

ΟΙ ΠΕΖΟΔΡΟΜΟΙ της Λάρισας, δεν αμφιβάλλει κανείς, ότι έχουν αναβαθμίσει την εικόνα της, σε πόλη που συγκεντρώνει τον θαυμασμό όλων. Όμως, τα προβλήματα που δημιουργεί η πεζοδρόμηση όταν δεν ακολουθείται από ανάπτυξη των απαραίτητων υποδομών ξεπερνούν τις αντοχές των πολιτών. Το λογικό θα ήταν να δημιουργηθούν πρώτα χώροι στάθμευσης και μετά να αναπτυχθεί περαιτέρω η πεζοδρόμηση του κέντρου και όχι το αντίθετο… Στην Ιταλία όπου το «ιστορικό κέντρο» σχεδόν όλων των πόλεων είναι πεζοδρομημένο οι αρχές δεν διανοούνται ν’ αφήσουν πολίτες και επισκέπτες στο έλεος του θεού… Γνωρίζουν προφανώς, ότι για να μπορεί να χαρεί κάποιος ένα «ανθρώπινο κέντρο» πρέπει προηγουμένως να έχει βρει ένα χώρο να σταθμεύσει το αυτοκίνητό του χωρίς να γυρίζει άσκοπα επί ώρες περιμετρικά και χωρίς η στάθμευση να του στοιχίζει περισσότερο από το ποτό του… Ιδιαίτερα, όταν μια πόλη φιλοδοξεί να εξελιχθεί  σε τουριστικό προορισμό…

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις