ΛΑΡΙΣΑΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

Νίκος Παπαγεωργίου: Θετικά σημάδια στην αγορά της Λάρισας, ωστόσο η κρίση δεν τελείωσε…

Ο κ. Νίκος Παπαγεωργίου ανέλαβε την ηγεσία του Τεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας πριν περίπου δυο χρόνια και συνεχίζει την παράδοση των διοικήσεων που παρεμβαίνουν στην καθημερινότητα της πόλης, όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο. Σήμερα μιλάει στο onlarissa.gr απαντώντας για μια σειρά θεμάτων που δεν αφορούν μόνο τους μηχανικούς, αλλά κάθε ενεργό πολίτη….

Συνέντευξη στον Λευτέρη Παπαστεργίου

Εκπροσωπείτε έναν από τους πλέον επιστημονικούς φορείς της χώρας…

Το ΤΕΕ Κεντρικής & Δυτικής Θεσσαλίας αριθμεί  περί τα 4.000 μέλη, με τη μερίδα του λέοντος να ανήκει στο νομό Λάρισας. Είναι, όπως αντιλαμβάνεται εύκολα κανείς, ένας από τους πλέον πολυάριθμους, σε μέλη, επιστημονικός φορέας της χώρας.

Με βάση αυτή τη δυναμική, ποια η συμμετοχή του ΤΕΕ στην χάραξη τοπικής πολιτικής –για να μην επεκταθούμε σε εθνικό επίπεδο-, ως συμβουλευτικό όργανο;

Μετέχουμε δια νόμου με μέλη μας σε διάφορες επιτροπές διαβούλευσης, ερευνώντας θέματα των αρμοδιοτήτων μας και κάνοντας προτάσεις. Δυστυχώς σε κάποιες εξ’ αυτών, όπως στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για παράδειγμα, η διαβούλευση γίνεται με εντελώς τυπικό τρόπο και χωρίς καμία ουσία.

Μιλώντας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση μου δίνετε την ευκαιρία να σας ρωτήσω για τις σχέσεις σας με την νυν δημοτική αρχή. Έχουν γραφτεί και έχουν ακουστεί πολλά.

Συνεργαζόμαστε με την νυν δημοτική αρχή, αλλά και με όλες που βρίσκονται στις ΠΕ Λάρισας, Τρικάλων και Καρδίτσας με στόχο να πάει η πόλη μας ένα βήμα πιο μπροστά. Για του λόγου το αληθές να σας πω, ό,τι μόλις χθες (Σ.Σ Δευτέρα βράδυ) με απόφαση του ΔΣ δίνουμε στο δήμο Λαρισαίων περί τα  9.000 ευρώ, ως εταίρος μας σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που έχουμε αναλάβει. Επιπλέον, όπως ήδη γνωρίζετε, μόλις λίγες μέρες πριν, κατά τη διάρκεια των βραβεύσεων μας, απονείμαμε τιμητικές πλακέτες σε τέσσερα σημαίνοντα στελέχη την νυν δημοτικής αρχής, τα οποία είναι μέλη μας. Παρόλα αυτά, όταν θίγονται τα συμφέροντα των μελών μας, είμαστε τουλάχιστον υποχρεωμένοι να παρεμβαίνουμε.

Πείτε μου για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα στο οποίο μόλις αναφερθήκατε

Είναι η πρώτη φορά που το ΤΕΕ Κ&Δ Θεσσαλίας κατορθώνει να πάρει ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Κανένα Περιφ. Τμήμα του ΤΕΕ έως τώρα δεν είχε καταφέρει κάτι τέτοιο. Αφορά την ενσωμάτωση υπηκόων τρίτων χωρών στον κατασκευαστικό τομέα. Με ποιον τρόπο δηλαδή θα διαμορφώσουμε ένα εργαλείο εκπαίδευσης του ανειδίκευτου εργάτη, στη λογική, το κύμα των μεταναστών, το οποίο αποτελεί μια πραγματικότητα, να μετατραπεί σε ευκαιρία.

Να επανέλθω στα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η πόλη της Λάρισας αυτή τη στιγμή καινοτομεί, τουλάχιστον όπως υποστηρίζει η δημοτική αρχή, εφαρμόζοντας το ΣΒΑΚ. Ποια η δική σας επιστημονική άποψη;

Εγώ προσωπικά δεν είμαι συγκοινωνιολόγος ή ειδικός για να μιλήσω επιστημονικά. Θα σας πω όμως ότι ως ΤΕΕ έχουμε δεχθεί πολλά παράπονα συμπολιτών, εξαιτίας των αλλαγών που επιχειρούνται. Εμείς, ως μηχανικοί, είμαστε αυτοί που τοποθετούμε την πινακίδα «η όχληση είναι πρόσκαιρη, το έργο μένει για πάντα». Σύντομα θα γνωμοδοτήσουμε για τις καλές και κακές πρακτικές του πρώτου πανελλαδικά ΣΒΑΚ, αυτού της Λάρισας, ώστε και οι λοιποί Δήμοι να γνωρίζουν τι θα πρέπει να κάνουν και τι όχι. Αυτός είναι και ο ρόλος μας ως ο Τεχνικός Σύμβουλος της Πολιτείας. Όταν κάτι εφαρμόζεται για πρώτη φορά είναι λογικό να έχει και δυνατά στοιχεία και αδύνατα. Ωστόσο, υπάρχουν άλλα ζητήματα που ενδεχομένως θα έπρεπε να τεθούν και να ανοίξει μια κουβέντα…

Όπως για παράδειγμα;

Αν τεθεί, για παράδειγμα, θέμα αποκέντρωσης των υπηρεσιών. Αυτό θα ήταν κάτι πολύ ενδιαφέρον που συνδέεται άμεσα με το μέλλον ανάπτυξης της πόλης. Στο κέντρο της Λάρισας, έχουμε πολλές υπηρεσίες που καθημερινά δέχονται πολίτες από όλη την Ελλάδα.

Τι άλλο συνδέεται με το μέλλον της πόλης;

Η αξιοποίηση του Πηνειού ποταμού. Η πόλη για κάποιους λόγους εδώ και χρόνια έχει γυρίσει την πλάτη της στο ποτάμι. Αυτό που χρειάζεται λοιπόν είναι μια ολιστική μελέτη για την αξιοποίηση του, και όχι αποσπασματικές μελέτες οι οποίες ουσιαστικά δεν το αντιμετωπίζουν σαν μια ολότητα. Όποιος έχει επισκεφτεί πόλεις του εξωτερικού, και είμαι σίγουρος πως η πλειοψηφία των Λαρισαίων, ειδικά στις δυναμικές ηλικίες, το έχουν κάνει, καταλαβαίνουν πολύ καλά τι εννοώ. Και φυσικά το Α΄ Αρχαίο Θέατρο.

Υπάρχουν αυτή τη στιγμή «γκρίζες ζώνες» στη λειτουργία της πόλης, όσον αφορά το χωροταξικό της;

Αν καταλαβαίνω καλά την ερώτηση σας, θα σας απαντούσα πως ένα θέμα που μας απασχολεί έντονα, και για το οποίο πρόκειται σύντομα να αναλάβουμε σχετικές πρωτοβουλίες είναι το θέμα της υπογειοποίησης των γραμμών του ΟΣΕ. Γιατί κάτι τέτοιο γίνεται στην Πάτρα και όχι στην Λάρισα; Πως είναι δυνατόν να μιλάμε για τη νέα υπερσύγχρονη ταχεία, που θα συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη σε ελάχιστη, για τα σημερινά δεδομένα, ώρα, και οι γραμμές του ΟΣΕ να περνάνε μέσα από την πόλη της Λάρισας, με ότι αυτό συνεπάγεται; Όταν μάλιστα για τέτοιες γραμμές, υποχρεωτικά όλο το μήκος τους θα πρέπει να είναι περιφραγμένο?  Και φυσικά να απομακρυνθούν οι σταθμευμένες αμαξοστοιχίες από το Μεζούρλο.

Παρατηρώ ότι σκοπεύετε να αναλάβετε αρκετές πρωτοβουλίες σε σχέση με την τοπική αυτοδιοίκηση…

Ναι, αυτό είναι αλήθεια. Μάλιστα σύντομα πρόκειται να αποστείλουμε σε όλους τους υποψήφιους δημάρχους τις προτάσεις μας, έτσι ώστε να τις αξιοποιήσουν στα προεκλογικά τους προγράμματα. Δεν είναι όμως όλες μας οι πρωτοβουλίες σχετικές με τον χώρο στον οποίο αναφερθήκατε. Ετοιμάζουμε και έχουμε ήδη προτείνει στην Περιφέρεια Θεσσαλίας την διεξαγωγή ενός Θεσσαλικού Διαγωνισμού Βραβείων Καινοτομίας. Θέλουμε με τον τρόπο αυτό, αφενός να βραβεύσουμε όλους όσους κινούνται ήδη στο μέλλον, αλλά, το πιο σημαντικό κατά τη γνώμη μου, να δούμε επιτέλους και να καταγράψουμε ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι που αγωνίζονται με σύγχρονα εργαλεία και να τους βοηθήσουμε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Πρόσφατα δόθηκαν στη δημοσιότητα στοιχεία που δείχνουν πως υπάρχει, μετά από χρόνια, μια μικρή αύξηση στην οικοδομική δραστηριότητα. Θεωρείτε πως η κρίση τελείωσε;

Τα είδα κι εγώ τα στοιχεία. Είναι ελπιδοφόρα, ειδικά στη Λάρισα που μετά από καιρό έχουν ξεκινήσει και πάλι οι οικοδομές. Ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να ισχυριστώ πως έχουμε αφήσει την κρίση πίσω μας. Το συναντώ στην καθημερινότητα πολλών συναδέρφων μου και γνωρίζω καλά τα δεδομένα στον κλάδο μας. Οι τράπεζες ουσιαστικά είναι «κλειστές» ενώ προγράμματα πέραν του «Εξοικονομώ», τα οποία θα μπορούσαν να τονώσουν την ζήτηση, δεν υπάρχουν. Η δε, τακτοποίηση αυθαιρέτων, και το κτηματολόγιο δεν αρκούν.  Νομίζω λοιπόν πως έχουμε δρόμο ακόμα μπροστά μας.

Τι κάνουμε λάθος τελικά;

Δεν καθόμαστε να μελετήσουμε και να σχεδιάσουμε σοβαρά το μέλλον. Πρόσφατα σε μια σχετική έρευνα που έκανα, διαπίστωσα πως πριν τριάντα περίπου χρόνια υπήρχε μια μελέτη για την κατασκευή μιας πίστας Formula1 στην περιοχή μας. Μία μελέτη από την Pirelli. Δυστυχώς δεν προχώρησε. Επίσης, υπήρχε μια ακόμη μελέτη για τη μετατροπή του στρατιωτικού αεροδρομίου σε πολιτικό. Κι εδώ η ίδια κατάσταση.

Σε μια δική μας έρευνα διαπιστώσαμε πως στο νομό της Λάρισας παρουσιάζεται εξειδίκευση – αν και οριακή- στον τομέα της γεωργίας με όρους της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας. Ποια είναι λοιπόν η εξειδίκευση σε κάθε περιφερειακή ενότητα; Πως θα συνδέαμε αυτή την εξειδίκευση με το νέο Πανεπιστήμιο; Στη βάση ποιου σοβαρού σχεδιασμού προχώρησε η δημιουργία του νέου Πανεπιστημίου;

Γνωρίζετε πως σήμερα που μιλάμε ξοδεύουμε στη Θεσσαλία περίπου 40.000.000 ευρώ το χρόνο για άρδευση καλλιεργειών; Για να ποτίζουμε δηλαδή τα χωράφια μας; Στην δεκαετία μιλάμε για ένα ποσό που αναλογεί σε ολόκληρο το ΠΕΠ της Περιφέρειας. Όταν, πλέον, με τις τεχνολογίες των ΑΠΕ θα μπορούσαμε αυτό να το μηδενίσουμε.  Όπως αντιλαμβάνεστε τίποτα δεν μπορεί να προχωρήσει σωστά αν δεν αρχίσουμε να δουλεύουμε σοβαρά και επιστημονικά σε όλα τα επίπεδα της χώρας.

Ευχαριστώ πολύ

Εγώ ευχαριστώ

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις