ΥΓΕΙΑ - ΖΩΗ

Γιώργος Μουστάκας: Γιατί τα παιδιά μας δεν τρώνε σωστά

Ο διευθυντής του παιδιατρικού τμήματος του ΕΔΟΕΑΠ κ. Γιώργος Μουστάκας, μιλώντας στο zougla.gr αναφέρεται στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών μας και δίνει χρήσιμες συμβουλές για το τι πρέπει να προσέχουμε στα καθημερινά γεύματα. Το μήνυμα που στέλνει ο παιδίατρος είναι: Ισορροπημένη διατροφή στο σπίτι και στο σχολείο, εισαγωγή πρωινού, περισσότερα μαγειρεμένα φαγητά, κατανάλωση φρούτων και λαχανικών και όχι φαγητό με τηλεόραση.

Συνέντευξη στον Θάνο Ξυδόπουλο

Κύριε Μουστάκα τα σημερινά παιδιά έχουν μία ισορροπημένη διατροφή;

Μετά την γέννησή μας, αρχικά η μητέρα, τα δύο πρώτα χρόνια της ζωής και αργότερα οι γονείς μας προσδιορίζουν τις διατροφικές μας επιλογές. Συνήθως η μητέρα φροντίζει και καθορίζει το οικογενειακό φαγητό. Έτσι η μητέρα σε γενικές γραμμές είναι αυτή που διαλέγει υγιεινές ή ανθυγιεινές τροφές με αποτέλεσμα να έχει αυτό αντίκτυπο στην μετέπειτα ζωή του παιδιού ως ενήλικας πια.

Τα Ελληνόπουλα θεωρείτε ότι συστηματικά λαμβάνουν πρωινό ή δεκατιανό γεύμα;

Με μια υγιεινή διατροφή που περιλαμβάνει τροφές πλούσιες σε βιταμίνες και ανόργανα στοιχεία, το παιδιά θα είναι λιγότερο ευάλωτα στα κρυολογήματα και τη γρίπη και αν αρρωστήσουν είναι πολύ πιο πιθανό να αναρρώσουν πολύ σύντομα. Για να ξεκινήσει σωστά η μέρα, βεβαιωθείτε πως τα παιδιά σας σε καμία περίπτωση δεν θα φύγουν νηστικά από το σπίτι, αλλά θα καταναλώσουν ένα πλήρες πρωϊνό γεύμα (γάλα ή γιαούρτι με δημητριακά, φρούτα ή φρεσκοστυμμένο χυμό, ψωμί με μέλι). Το σνακ στο σχολείο θα βοηθήσει τα παιδιά να έχουν ενέργεια για την υπόλοιπη ημέρα, καλύτερη συγκέντρωση, βελτιωμένη διάθεση αλλά και μεγαλύτερη απόδοση στις διάφορες δραστηριότητες . Γι’αυτό λοιπόν προτιμότερο θα ήταν, να εφοδιάζετε τα παιδιά σας με τα κατάλληλα σνακ από το σπίτι, προκειμένου να του εξασφαλίσετε μια πιο ποιοτική διατροφή.

Θεωρείτε ότι οι παππούδες και οι φίλοι της οικογενείας πολλές φορές δίνουν υπερβολικές ποσότητες φαγητού;

Οι φίλοι μπορεί να παρασύρουν τα παιδιά σας, μέσω της μίμησης σε κακές διατροφικές συνήθειες, ενώ οι παππούδες λόγω της μεγάλης αγάπης και φροντίδας μπορεί να δίνουν υπερβολικές ποσότητες φαγητού στα παιδιά με το πρόσχημα να μεγαλώσουν καλά -«Άσε το παιδί, να φάει, είναι στην ανάπτυξη»- με συνέπεια να έχουμε πολλά παιδιά υπέρβαρα και παχύσαρκα και πολλούς αργότερα υποψηφίους ενήλικες με διαβήτη και υπέρταση.

Τι σημαίνει φαγητό μπροστά στην τηλεόραση;

Έχει παρατηρηθεί ότι τα παιδιά που τρώνε βλέποντας τηλεόραση είναι υποψήφιοι υπέρβαροι – παχύσαρκοι (γιατί δεν ελέγχουν την ποσότητα του φαγητού και συνήθως τρώνε ανθυγιεινά π.χ. fast food, πίτσες, ντόνατς κλπ. Καλό είναι τα παιδιά τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, να τρώνε οικογενειακά μαγειρεμένα σπιτικά φαγητά, αν το επιτρέπουν οι συνθήκες εργασίας των γονιών τους (στην τραπεζαρία, χωρίς τηλεόραση) και να κουβεντιάζουν με τα παιδιά τους για το πώς πέρασαν την ημέρα τους στο σχολείο, με τους φίλους τους κ.τ.λ.)

Τι πρέπει να προσέχουν τα παιδιά από τις “απαγορευμένες” τροφές του κυλικείου;

Τα παιδιά συνήθως τους αρέσουν τα ανθυγιεινά φαγητά του σχολικού κυλικείου όπως τα γαριδάκια, τα τσιπς, τα ποπ κορν, τα αναψυκτικά, οι πίτσες και οι τυρόπιτες αποφεύγοντας να φάνε φρούτα (πχ. μήλα, μπανάνες, αχλάδια), και ξηρούς καρπούς. Καλό είναι να δίνουμε στα παιδιά μας να τρώνε λίγα από όλα, γιατί κακά τα ψέματα τα “απαγορευμένα “είναι πάντοτε τα πιο νόστιμα.

Γ. Μουστάκας: Tα παιδιά που τρώνε βλέποντας τηλεόραση είναι υποψήφιοι υπέρβαροι – παχύσαρκοι ενήλικες

Χρήσιμες συμβουλές

  • Μάθετε το παιδί σας να κάθεται στο τραπέζι με την υπόλοιπη οικογένεια και κυρίως φροντίστε να ζει σε ένα περιβάλλον όπου και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας ακολουθούν τον ίδιο τρόπο υγιεινής διατροφής.
  • Από την ηλικία των τριών χρόνων και αφού το παιδί σας αναπτύσσεται κανονικά, μπορείτε να αρχίσετε να του δίνετε περισσότερες τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες π.χ. μαύρο ψωμί και δημητριακά προγεύματος πλούσια σε φυτικές ίνες.
  • Από την ηλικία των τριών χρόνων, μπορείτε επίσης να αρχίσετε να δίνετε γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά όπως χαμηλό σε λιπαρά γιαούρτι και τυρί.
  • Μη προσπαθήσετε να μειώσετε υπερβολικά το λίπος στη διατροφή του παιδιού σας πριν την ηλικία των δύο χρόνων.
  • Μην τοποθετείτε αλάτι στο τραπέζι των παιδιών. Τα φαγητά έχουν αρκετό αλάτι από μόνα τους.
  • Μην προσθέτετε ζάχαρη στα ροφήματα του παιδιού σας.
  • Τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C πρέπει να δίνονται καθημερινά στο παιδί, αφού μεγάλες ποσότητες αυτής της βιταμίνης δεν μπορούν θα αποθηκευτούν στο σώμα του. Με τα όσπρια, λαχανικά, δημητριακά προγεύματος, σαλάτες προσπαθήστε το παιδί να πίνει λίγο χυμό ή να βάζετε λεμόνι στο φαγητό του. Αυτό θα βοηθήσει στην απορρόφηση του σιδήρου από την τροφή του.
  • Μαγειρεύετε τα φαγητά της οικογένειας χρησιμοποιώντας ελαιόλαδο (περίπου 1 κουταλιά της σούπας για το κάθε άτομο) και αποφύγετε τα λαδερά και τηγανητά φαγητά.
  • Προσπαθήστε να έχετε καθορισμένη ώρα που παίρνετε τα γεύματα σας.
  • Μην εκδηλώνετε τις δικές σας προτιμήσεις ή απέχθειες για κάποια είδη τροφών, γιατί υπάρχει η πιθανότητα το παιδί να σας μιμηθεί.
  • Αν το παιδί σας περιορίζεται μόνο σε μερικά είδη τροφών μην απελπίζεστε. Μη δοκιμάσετε να το πιέσετε να δοκιμάσει κάτι που δεν θέλει. Αφήστε το να το ξεχάσει για λίγες μέρες και δοκιμάστε την ίδια τροφή ξανά.
  • Επιχειρήστε να εμπλέξετε το παιδί σας στη διαδικασία αγοράς και της ετοιμασίας των υγιεινών γευμάτων.
  • Μην ανησυχείτε αν κάποιες μέρες το παιδί δεν τρώει αρκετά, ενώ άλλες μέρες τρώει πολύ περισσότερο. Αυτό είναι φυσιολογικό. Μην πιέζετε το παιδί ποτέ να αδειάσει το πιάτο του εντελώς. Αυτό μπορεί να προκαλέσει λαιμαργία, πολυφαγία ή ακόμη και απέχθεια για κάποιο είδος τροφής.

Πηγή: zougla.gr

Close

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο