Ανάσχεση του "braindrain": Η αναστροφή ενός φαύλου κύκλου


ΑΡΘΡΑ

Ανάσχεση του “braindrain”: Η αναστροφή ενός φαύλου κύκλου

Του Χρήστου Κέλλα*

Πολλά έχουν γραφεί τα τελευταία χρόνια για το φαινόμενο της φυγής των νέων επιστημόνων μας στο εξωτερικό, ήτοι το «BrainDrain» που εντάθηκε στα χρόνια της κρίσης και επιτάθηκε επί συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Το έλλειμμα της εκπαιδευτικής πολιτικής και η απουσία συγκεκριμένων συνθηκών και προοπτικών, συνθέτουν έναν φαύλο κύκλο, ο οποίος πρέπει να αντιστραφεί άμεσα, ώστε να υποστηριχθεί η ανάπτυξη της οικονομίας και της κοινωνίας με τον επαναπατρισμό πολύτιμου έμψυχου δυναμικού.

Προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, θα πρέπει, πρωτίστως, να απομονώσουμε και να εξουδετερώσουμε τις παθογένειες, που τροφοδοτούν τη φαυλότητα, και, δευτερευόντως, να εφαρμόσουμε συγκεκριμένο σχέδιο, διασφαλίζοντας τις θεσμικές και λειτουργικές προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός νέου-ενάρετου κύκλου.

Τρεισήμισι χρόνια τώρα, είδαμε τη συγκυβέρνηση να απαξιώνει συστηματικά την Παιδεία της χώρας, μπολιάζοντάς την με συγκεκριμένες ιδεοληψίες που καλλιεργούν το χάος, τη μισαλλοδοξία και καθιστούν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση κυριολεκτικά «μπάχαλο».

Φοιτητές και καθηγητές στερούνται των βασικών προϋποθέσεων για την πραγματοποίηση των σπουδών τους και, αντιστοίχως, την άσκηση των καθηκόντων τους, που είναι η ελευθερία και η ασφάλεια.

Είδαμε πανεπιστήμια να μετατρέπονται σε άσυλα παρανομίας, εγκληματικότητας και παραβατικότητας, ναρκωτικά να διακινούνται και να γίνεται χρήση τους εντός των Ιδρυμάτων, καθηγητές να ξυλοκοπούνται από αντιεξουσιαστές και, εσχάτως, τον Ρουβίκωνα να καταλαμβάνει χώρο στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών.

Συγχρόνως, είδαμε να επιχειρείται μία «μεταρρύθμιση», που έχει ως στόχο τη συνένωση ΑΕΙ και ΤΕΙ, χωρίς αξιολόγηση,σχέδιο και αποτελέσματα, γεγονός το οποίο επεσήμανε σχετικά και η ΑΔΙΠ, την οποία η συγκυβέρνηση εξίσου απαξίωσε.

Επιπλέον, δεν είδαμε ουδεμία πρωτοβουλία για τη διασύνδεση της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης με την τεχνολογία, την καινοτομία και την αγορά εργασίας.

Ως επί το πλείστον, οι συνενώσεις έγιναν στον «αέρα», καταργώντας επιστημονικά αντικείμενα, σχολές και τμήματα με αποδεδειγμένη επαγγελματική αποκατάσταση, ενώ προκάλεσαν πολλαπλές δυσλειτουργίες και ανισότητες στη μεταχείριση φοιτητών και διδακτικού προσωπικού, χωρίς να υπάρχει κάποια ρήτρα διασφάλισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων και της ισοτιμίας των τίτλων σπουδών των ήδη πτυχιούχων.

Τέλος, δεν υπήρξε καμία δράση για την ενίσχυση των ερευνητικών φορέων και ιδρυμάτων. Αν και έχουμε ιδιαίτερα αξιόλογο ερευνητικό δυναμικό, δεν υπάρχει σχεδιασμός για την αύξηση της χρηματοδότησης ερευνητικών δραστηριοτήτων και, κυρίως, στρατηγικός σχεδιασμός για την επένδυση στην καινοτομία, σε έργα R&D και τη στόχευση στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη μέσω της σύμπραξης δημοσίων και ιδιωτικών φορέων, αφού οι κυβερνώντες απεχθάνονται την ιδιωτική πρωτοβουλία, την αξιολόγηση και την ανταγωνιστικότητα.

Όλα αυτά, αφενός μεν αρκούν, για να εντοπίσουμε το τι φταίει και αναγκάζει τις νέες και τους νέους να επιλέγουν εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού, προκειμένου να συνεχίσουν είτε να εμβαθύνουν τις σπουδές τους και αφετέρου, αποτελούν τα σημεία, στα οποία η παράταξή μας εστιάζει, προετοιμάζοντας την επόμενη μέρα, αφού η πτώση της συγκυβέρνησης είναι θέμα χρόνου.

Πρώτον, θα ξεκινήσουμε από την αποκατάσταση του ασύλου. Το άσυλο στα πανεπιστήμια αφορά τη διακίνηση ιδεών, η οποία και θα διασφαλισθεί. Τα πανεπιστήμια θα πάψουν να είναι εστίες ανομίαςκαι θα επικρατήσουν η ασφάλεια και η ελευθερία.

Εξωπανεπιστημιακές οργανώσεις και κάθε λογής συλλογικότητες, που δεν έχουν καμία θέση εντός των Ιδρυμάτων, θα απομακρυνθούν και τα πανεπιστήμια θα παραδοθούν πίσω σε αυτούς, που πραγματικά ανήκουν, τους φοιτητές και τους καθηγητές.

Δεύτερον, θα εφαρμόσουμε μία ολοκληρωμένη στρατηγική για τη σύνδεση της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης και έρευνας με την αγορά εργασίας και τη νεοφυή επιχειρηματικότητα, ενθαρρύνοντας συμπράξεις δημοσίων και ιδιωτικών φορέων στην ανάληψη κοινών ερευνητικών προγραμμάτων, που θα έχουν ως στόχο την καινοτομία και την ανάπτυξη.

Συγχρόνως, θα προσδιορίσουμε, σε συνεργασία με την ΑΔΙΠ και τους ακαδημαϊκούς, τον ανασχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών, ώστε τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα να είναι ανταγωνιστικά στο σύγχρονο ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον.

Τρίτον, η αναπτυξιακή διάσταση θα εγκοιτωθεί σε όλο το φάσμα της λειτουργίας των πανεπιστημίων. Σε κάθε περιφέρεια της χώρας θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην παράλληλη λειτουργία σχολών και τμημάτων, που θα έχουν ως στόχο την αξιοποίηση των ανά τόπο συγκριτικών παραγωγικών πλεονεκτημάτων.

Τέταρτον, θα ενισχύσουμε την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση επί τη βάση της αξιολόγησης, των στόχων και των αποτελεσμάτων και θα διασφαλίσουμε την ισότητα και την ισοτιμία.

Πέμπτον, σε συνεργασία με τη ΓΓΕΤ, θα αξιοποιήσουμε όλους τους διαθέσιμους ευρωπαϊκούς πόρους και θα κατευθύνουμε τους δημόσιους ερευνητικούς φορείς στη διεκδίκηση ανταγωνιστικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων, εισάγοντας ευέλικτα πλαίσια δράσης.

΄Εκτον, θα προωθήσουμε την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αυτή η χρόνια προκατάληψη πρέπει να τελειώσει, διότι στερεί τη χώρα από σημαντικά έσοδα και πολλαπλασιαστικά οικονομικά οφέλη.

Τέλος, θα αποκαταστήσουμε το κύρος της δημόσιας εκπαίδευσης και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, διότι, όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, η κυβέρνηση έχει διαλύσει το Γυμνάσιο μετατρέποντάς το σε «parkingπαιδιών» και τώρα διαλύει και το Λύκειο, βγάζοντας αποφοίτους που στερούνται γνώσεων και θα κληθούν να αντιμετωπίσουν μεγάλες δυσκολίες κατά την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ο Πρόεδρός μας έχει πει πως «όλα ξεκινούν από την Παιδεία». Και αυτό θα πράξουμε. Η Ελλάδα οφείλει να σταθεί ξανά στα πόδια της και η Νέα Δημοκρατία θα κάνει το καθήκον της, προχωρώντας στην ανασυγκρότηση της εκπαιδευτικής πολιτικής και την αποκατάσταση όλων εκείνων των συνθηκών και προοπτικών, που θα επιτρέψουν στα παιδιά μας, που μεγαλουργούν στο εξωτερικό, να επιστρέψουν στην Πατρίδα.

* Ο Χρήστος Κέλλας είναι Βουλευτής Ν. Λάρισας και αν. Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της ΝΔ.

Close

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο