Φυτοφαγία κατά περιττών κιλών και παχυσαρκίας

Δημοσιεύθηκε στις: 23 Μάϊου 2018, 12:37

Μια διατροφή πλούσια σε φυτικές τροφές και χαμηλής περιεκτικότητας σε ζωικά προϊόντα μπορεί να αποτελέσει ασπίδα προστασίας των μεσηλίκων και των ηλικιωμένων κατά της παχυσαρκίας, χωρίς να χρειάζεται κανείς να είναι φυτοφάγος.

Πρόκειται για τα συμπεράσματα ολλανδικής μελέτης που θα παρουσιαστεί σήμερα στο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο για την Παχυσαρκία (23-26 Μαΐου) στη Βιέννη.

Παλαιότερες μελέτες είχαν δείξει ότι, οι φυτοφαγικές διατροφές που περιορίζουν όλα ή τη μεγάλη πλειοψηφία των ζωικών προϊόντων μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο εκδήλωσης παχυσαρκίας. Ωστόσο, ελάχιστα στοιχεία είναι γνωστά για το αν και πως ο βαθμός προσαρμογής σε μια φυτοφαγική διατροφή πέραν της ακραίας ή αυστηρής φυτοφαγίας επηρεάζει την παχυσαρκία και τα περιττά κιλά ή τη λιπώδη μάζα και τους μυς και τα οστά σε μεσήλικες και ηλικιωμένους.

Ερευνητές από το Ιατρικό Κέντρο Erasmuc του Ροτερνταμ μελέτησαν τη σχέση μεταξύ των διαφόρων διαβαθμίσεων της φυτοφαγικής διατροφής και του Δείκτη Μάζας Σώματος, της περιμέτρου της μέσης, της λιπώδους μάζας, της ελεύθερης λίπους μάζας, του ποσοστού σωματικού λίπους σε δείγμα 9.641 μεσηλίκων και ηλικιωμένων ατόμων (κατά μέσο όρο 62 ετών).

Οι ειδικοί αξιολόγησαν και δεδομένα από αναλυτικά διατροφικά ερωτηματολόγια που είχαν απαντήσει οι τρεις υποομάδες του δείγματος και έτσι δημιουργήθηκε ο δείκτης φυτοφαγίας έναντι των ζωικών τροφίμων. Μάλιστα, οι συμμετέχοντες κέρδιζαν πόντους αν έτρωγαν φυτικές τροφές, όπως ξηρούς καρπούς, φρούτα και λαχανικά ενώ τους αφαιρούνταν πόντοι αν έτρωγαν κρέας, ψάρια και γαλακτοκομικά.

Όσο υψηλότερο το σκορ, τόσο μεγαλύτερη η συμμόρφωση στη φυτοφαγία και λιγότερα τα ζωικά τρόφιμα.

Από τη συνδυαστική ανάλυση των στοιχείων προέκυψε τελικά ότι, το υψηλότερο σκορ φυτοφαγίας συντελούσε μακροπρόθεσμα σε χαμηλότερο ΔΜΣ, κυρίως χαμηλότερο σωματικό λίπος, μετά την συνεκτίμηση της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης, της μόρφωσης, της κοινωνικοοικονομικής προέλευσης και των επιπέδων σωματικής δραστηριότητας.

Συγκριτικά με τα άτομα που είχαν μηδενικό σκορ, όσοι είχαν σκορ 10 είχαν 0,70 kg/m²  χαμηλότερο ΔΜΣ και 0,62 kg/m² χαμηλότερη λιπώδη μάζα.

Να σημειωθεί ότι για την επίτευξη του 10 στο σκορ αρκούσε να αντικαταστήσει κανείς 50 γραμμάρια κόκκινου κρέατος την ημέρα με 200 γραμμάρια λαχανικών.

Ομοίως, το υψηλό σκορ σχετιζόταν με μικρότερη περίμετρο μέσης.

Πηγή: in.gr

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ