Φιλολογική και παιδαγωγική συνάντηση για τον Καραγάτση σε Λάρισα και Ραψάνη


ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Φιλολογική και παιδαγωγική συνάντηση για τον Καραγάτση σε Λάρισα και Ραψάνη

Η Φιλολογική και Παιδαγωγική Συνάντηση «Μ. Καραγάτσης: από τον συγγραφέα στο σχολείο» εντάσσεται στη σειρά εκδηλώσεων που έχουν καθιερωθεί και πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια προς τιμήν του συγγραφέα. Ήδη έχουν διεξαχθεί τρία Πανελλήνια Συνέδρια κατά τα έτη 2007, 2010 και 2014.

Φέτος, με πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, του Συνδέσμου Φιλολόγων ν. Λάρισας και του Μορφωτικού Συλλόγου Ραψάνης και με την υποστήριξη της Περιφέρειας Θεσσαλίας, της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας και του Δήμου Τεμπών, διοργανώνεται Φιλολογική και Παιδαγωγική Συνάντηση, η οποία θα υλοποιηθεί το Σάββατο 20 και την Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2018, στη Λάρισα και στη Ραψάνη.

Ο Μ. Καραγάτσης, ένας αυθόρμητος, πληθωρικός και εκρηκτικός συγγραφέας, από τους πολυγραφότερους της γενιάς του, διαθέτει πλούσια μυθοπλαστική φαντασία, ενώ τα θέματά του αγγίζουν σχεδόν κάθε πτυχή της σύγχρονης ζωής.

Στηβάση αυτή ανοίγονται για τους εκπαιδευτικούς πολλοί δρόμοι διδακτικής αξιοποίησης του έργου του, στο πλαίσιο της οποίας είναι δυνατή η χρησιμοποίηση πλήθους στοιχείων που είναι παρόντα στο έργο του (όπως: κοσμοπολιτισμός, έμφυλα στερεότυπα, διαφορετικότητα, κοινωνικός αποκλεισμός, ερωτισμός, τοπική ιστορία, νατουραλισμός κλπ.) με σκοπό την οικοδόμηση μαθητικών δραστηριοτήτων που μπορούν γενικότερα να προωθήσουν την ανάπτυξη της αναγνωστικής ευαισθησίας των μαθητών.

Με βάση τις παραπάνω σκέψεις καλούνται οι ενδιαφερόμενοι:

(α) εκπαιδευτικοί, φοιτητές, ερευνητές κλπ. να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για παρουσίαση ερμηνευτικού τύπου εργασιών σχετικών με τον συγγραφέα.

(β) εκπαιδευτικοί (και των δύο βαθμίδων της σχολικής εκπαίδευσης) να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για παρουσίαση διδακτικών δραστηριοτήτων που σχεδιάζουν ή έχουν ήδη υλοποιήσει μαζί με τους μαθητές τους με επίκεντρο το έργο του Μ. Καραγάτση.

Παραθέτουμε πιο κάτω ενδεικτικές θεματικές ενότητες, καθώς και ενδεικτικά είδη διδακτικών δραστηριοτήτων, ως οδηγό για τους ενδιαφερόμενους κατά τη σύνταξη των ανωτέρω δύο τύπων συμμετοχών που επιδιώκονται:

Θεματικές ενότητες

  • Εντοπισμός στοιχείων ρεαλισμού, νατουραλισμού, ρεαλισμού, ηθογραφίας
  • Κοσμοπολιτισμός, περιγραφή αστικής κοινωνίας (αξίες- προσανατολισμοί -στόχοι), ο κόσμος των κολίγων και των τσιφλικάδων
  • Κοινωνικός αποκλεισμός, απόρριψη, απουσία ανθρώπινων σχέσεων
  • Έμφυλα στερεότυπα, διαφορετικότητα,στερεότυπα της ελληνικής αστικής τάξης
  • Ερωτισμός
  • Η θεσσαλική ντοπιολαλιά, η αργκό, γλώσσα της αστικής τάξης
  • Η τοπική ιστορία, ο ιστορικός καμβάς στον οποίο υφαίνονται διηγήματα και μυθιστορήματα ( κολίγοι- τσιφλικάδες ….)
  • Ο ψυχικός κόσμος των ηρώων μέσα από τις εικόνες της φύσης

Διδακτικές δραστηριότητες (ωριαίες ή εκτενέστερες διδασκαλίες, σχέδια δράσης, αφιερωματικές και άλλου τύπου εκδηλώσεις, κάθε είδους δραστηριότητες κ.ο.κ.)

  • Δραματοποίηση κειμένων
  • Μουσική επένδυση κειμένων
  • Απόδοση των περιγραφόμενων  τοπίων ή προσώπων με αναζήτηση πινάκων  ζωγραφικής ή εικονογράφηση από τους  μαθητές
  • Επέκταση ιστοριών, επινόηση σκηνών ή προσώπων, αλλαγή του τέλους των διηγημάτων
  • Δημιουργία βίντεο και κειμένων που παρουσιάζουν τα έργα του Καραγάτση ή αναφέρονται με οποιονδήποτε τρόπο σε αυτά
  • Διασκευή διηγήματος, αποσπάσματος κλπ.
  • Αξιοποίηση τηλεοπτικών διασκευών του Καραγάτση (ανευρίσκονται στο αρχείο της ΕΡΤ)
  • Συνέντευξη με καλλιτέχνες/σκηνοθέτες/ηθοποιούς/φιλολόγους/αναγνώστες του Καραγάτση.

Σκοποί της εφετινής εκδήλωσης είναι

αφενός:

  • η προσέγγιση του έργου του Μ. Καραγάτση στη βάση των θεματικών ενοτήτων που προαναφέρθηκαν, αλλά και άλλων,
  • η ανάδειξη άγνωστων πτυχών του.
  • η ανάδειξη της σημασίας του έργου στην ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας,

και αφετέρου:

  • η βιωματική προσέγγιση των μαθητών με τον Μ. Καραγάτση,
  • η ανάδειξη της παιδαγωγικής διάστασης του έργου του (π.χ.: η σχέση μεταξύ τοπικής ιστορίας και λογοτεχνίας, τα κοινωνικά μηνύματα, το πολύπτυχο της ανθρώπινης υπόστασης)
  • η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας

Οι διοργανωτές επιδιώκουν ώστε η εκδήλωση αυτή:

  • να συμβάλει στην προσέγγιση και στον φωτισμό του έργου του Μ.Καραγάτση, αλλά συγχρόνως
  • να αποτελέσει και μια καινοτόμο δράση κατά την οποία δίνεται η δυνατότητα στα μέλη των σχολικών κοινοτήτων να συναντηθούν, να καταθέσουν τις απόψεις τους σε θέματα που τους ενδιαφέρουν, αλλά και να δημιουργήσουν δεσμούς μεταξύ τους που μπορεί να οδηγήσουν σε ευρύτερες συνεργασίες πάνω σε θέματα λογοτεχνίας. Μάλιστα, η μεγάλη προθεσμία που δίνεται για την υποβολή των εργασιών, καθώς και η διεξαγωγή της Συνάντησης 2 μήνες μετά την έναρξη του σχολικού έτους, παρέχουν την ευκαιρία και τις προϋποθέσεις -όσον αφορά τις εργασίες του δεύτερου τύπου- για καλό σχεδιασμό και εφαρμογή στην τάξη. Στην περίπτωση αυτή, η προστιθέμενη αξία προκύπτει από τη συμμετοχή στη Συνάντηση ολόκληρων των ομάδων εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων που υλοποίησαν το σχέδιο/σενάριο.

Οι ενδιαφερόμενοι που επιθυμούν να πάρουν μέρος στην Φιλολογική και Παιδαγωγική Συνάντηση “Μ. Καραγάτσης: από τον συγγραφέα στο σχολείο”, καλούνται να υποβάλουν στην Επιστημονική Επιτροπή κείμενο (έως 300 λέξεις) με περίληψη της συμμετοχής τους. Ειδικά ως προς τον δεύτερο τύπο συμβολών/εισηγήσεων, επισημαίνεται ότι η περίληψη θα πρέπει να κάνει σαφείς τους στόχους της διδασκαλίας, τον τρόπο και την πορεία υλοποίησής της, τα αναμενόμενα αποτελέσματα και τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν. Εάν πρόκειται για παρουσίαση πραγματοποιηθείσας δραστηριότητας, το βάρος θα πρέπει να δοθεί στην αξιολόγησή της.

Οι προτάσεις θα σταλούν ταυτόχρονα στις διευθύνσεις [email protected] και [email protected] και θα αξιολογηθούν από την επιστημονική επιτροπή με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:

  • πρωτοτυπία
  • επιστημονική ακρίβεια
  • παιδαγωγική αξία σε ό,τι αφορά την προώθηση της δημιουργικότητας, την βιωματική προσέγγιση και την ανάπτυξη της φαντασίας

Οι εισηγήσεις θα έχουν διάρκεια 20 λεπτών, με άλλα 10 λεπτά για ερωτήσεις και συζήτηση.

Στους εισηγητές και συμμετέχοντες θα δοθούν σχετικές βεβαιώσεις.

Επιστημονική Επιτροπή

  • Ράνια Βερέμη, Σύνδεσμος Φιλολόγων ν. Λάρισας
  • Ευαγγελία Βλαχοστέργιου, Μορφωτικός Σύλλογος Ραψάνης
  • Καλλιόπη Γαζέτα, Μορφωτικός Σύλλογος Ραψάνης
  • Αθηνά Καραλοπούλου, Σύνδεσμος Φιλολόγων ν. Λάρισας
  • Δημήτρης Κόκκορης Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής ΑΠΘ
  • Αναστάσιος Μάτος, Σύνδεσμος Φιλολόγων ν. Λάρισας
  • Κωνσταντίνος Οικονόμου, Σύνδεσμος Φιλολόγων ν. Λάρισας
  • ΜαρίταΠαπαρούση, ΠΤΔΕ – Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Σημαντικές ημερομηνίες:

Παρασκευή 16 Μαρτίου 2018                            1η ανακοίνωση της Συνάντησης

Παρασκευή 1η Ιουνίου 2018                               Λήξη προθεσμίας υποβολής εργασιών

Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2018                   Ενημέρωση αποδοχής εργασιών

Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2018                                Ανακοίνωση προγράμματος και οδηγιών

Σάββατο 20 & Κυριακή 21 Οκτ. 2018                              Υλοποίηση Συνάντησης

Close

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο