«Εγκληματική ολιγωρία» καταλογίζει το ΤΕΕ για την Ε-65

Δημοσιεύθηκε στις: 19 Οκτωβρίου 2012, 22:26

Σκληρή ανακοίνωση εξέδωσε για τα σενάρια διακοπής του έργου για τον αυτοκινητόδρομο Ε-65, η διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ Κεντροδυτικής Θεσσαλίας.

Στην ανακοίνωση τίθεται το ερώτημα αν«μετά την «εγκληματική» ολιγωρία και απραξία των τελευταίων 3 χρόνων εκ μέρους της υπεύθυνης(;) Πολιτείας, έρχεται η «εγκληματική» πράξη διακοπής του έργου του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65);»

Και προστίθενται τα εξής: «δεν χρειάζεται να επανέλθουμε στην βεβαιότητα της σκοπιμότητας και ωφελιμότητας του συγκεκριμένου έργου. Η επιχειρηματολογία που αναπτύχθηκε από το 1993 (όταν και κατατέθηκε σε Πανελλήνια σύσκεψη, η τεκμηριωμένη πρόταση από το ΤΕΕ, με εισήγηση που ανέπτυξαν οι συν Νικ. Λέγκας, Αθ. Γκάλφα & Ιωάν. Παπαϊωάννου, μέλη του Τμήματός μας), με κορύφωση το 2005 σε εκδήλωση στην Καλαμπάκα, δεν έχει απολέσει την αξία της.

Σημαντικό όμως, είναι να υπενθυμίσουμε ότι, η Ε65 δεν είναι ένας οδικός άξονας τοπικού ή Περιφερειακού χαρακτήρα. Βεβαίως, θα αποδώσει τα μέγιστα στην έξοδο από την απομόνωση της Δυτ. Θεσσαλίας, αλλά, είναι καταγεγραμμένος ο «υπερτοπικός» χαρακτήρας του και προστιθέμενη αξία στην εξωστρέφεια, άρα, στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας 4 Περιφερειών της χώρας. Το 2005, στην εκδήλωση της Καλαμπάκας, ήταν σαφής η τοποθέτηση υπέρ του έργου 4 Γεν. Γραμματέων  Περιφερειών ( Ηπείρου, Δυτ. Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας) και 5 Περιφερειακών τμημάτων Τ.Ε.Ε. ( Ηπείρου, Δυτ. Μακεδονίας, Αν. Στερεάς Ελλάδας, Μαγνησίας  και Κεντρ.-Δυτ. Θεσσαλίας) αναδεικνύοντας έτσι,  τον Υπερτοπικό χαρακτήρα του και την Διαπεριφερειακή σημασία του.

Και βέβαια, η ένταξή του στο πρόγραμμα των «Δρόμων Ανάπτυξης» , έργων με Παραχώρηση, και η συμβασιοποίησή του – παρά τις ιδιαίτερες δυσκολίες που είχε – αμέσως μετά πραγματοποιήθηκε. Η θετική εξέλιξη για το έργο βέβαια, απαιτούσε – και έτσι έγινε- «ειδικά κίνητρα». Για το λόγο αυτό, έγινε και η παραχώρηση και των διοδίων του τμήματος της ΠΑΘΕ «Σκάρφεια- Λαμία», χωρίς την κατασκευή από τον παραχωρησιούχο της Ε-65 αλλά από το Ελληνικό Δημόσιο.

Μία «σύμβαση παραχώρησης» που πρέπει να τονισθεί ότι, για το Ελληνικό Δημόσιο θα είχε ποσοστό συμμετοχής που δεν ξεπερνούσε το 12,5% επί του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, χωρίς καμία «εγγύηση» στον τραπεζικό δανεισμό του ιδιώτη και, με την ολοκλήρωση και λειτουργία του, το κράτος θα ελάμβανε από τα διόδια πάνω από το 50%.

Το Ελληνικό κράτος για μία ακόμα φορά, «δεν διέψευσε», δυστυχώς, την πολιτική και γραφειοκρατική ανεπάρκεια και «δυσκαμψία» του.

Πληρώνει ήδη, ο Ελληνικός λαός 5 εκ. ευρώ για καθυστερήσεις του κράτους που συνομολόγησε και αποδέχθηκε πριν λίγες μέρες ο αρμόδιος υπουργός.

Και, αντί να αναζητείται ο τρόπος, μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, να συνεχισθεί και να ολοκληρωθεί το έργο, τονώνοντας και την απασχόληση της περιοχής,  διερευνάται τρόπος «απεμπλοκής» για τον οποίο βέβαια, θα κληθεί ο Ελληνικός δυσβάσταχτα φορολογούμενος λαός να πληρώσει περίπου 1 δις ευρώ. Σχεδόν, 2 φορές το αρχικό ποσό υποχρέωσης του κράτους και, ποσό με το οποίο σχεδόν ολοκληρώνεται το έργο από την φάση που είναι τώρα.

Θεωρούμε ότι, σε καμία περίπτωση, ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΦΘΕΙ ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65).

Η αναμόρφωση της σύμβασης, σε όποιο τμήμα της μπορεί να αποδώσει με σιγουριά την ολοκλήρωση του έργου, με συνεκτίμηση των σημερινών συνθηκών και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας είναι επιβεβλημένη.

Αν απαιτηθούν περαιτέρω κίνητρα στήριξης του έργου είναι εφικτό να δοθούν.

Για παράδειγμα, μπορούν να αποδοθούν και 1-2 από τα νέα διόδια της Εγνατίας οδού (Μαλακάσι- περιοχή Μετσόβου και, Πολύμυλο Κοζάνης), που, ο κυκλοφοριακός φόρτος προς και από τις περιοχές αυτές θα στηρίζεται σημαντικά από τον Ε65.

Δηλώνουμε, κατηγορηματικά αντίθετοι σε κάθε σενάριο «ακύρωσης» του έργου το οποίο, «καταδικάζει» τη Θεσσαλία, και ιδιαίτερα, τη Δυτ. Θεσσαλία να μην έχει την δυνατότητα «διεξόδου προς την Ανάπτυξη» και, «ενίσχυσης της Ανταγωνιστικότητάς της» ιδιαίτερα όταν, την επόμενη χρηματοδοτική περίοδο (ΕΣΠΑ2) όπου, η «Ανταγωνιστικότητα» θα είναι βασικός όρος «ένταξης δράσεων και έργων».

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ