ΛΑΡΙΣΑ

Τα Γενικά Αρχεία του Κράτους περιμένουν τους μαθητές

Τα Γενικά Αρχεία του Κράτους προσφέρουν για 4η χρονιά μια σειρά εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Από το 2014 παρέχουμε στους μαθητές τη δυνατότητα να γνωρίσουν την υπηρεσία και  τη λειτουργία της και να μάθουν τι είναι το αρχείο και τα οφέλη της σωστής δημιουργίας και διατήρησής του, με αποτέλεσμα περισσότερα από 2500 παιδιά και οι εκπαιδευτικοί συνοδοί να έχουν επιλέξει ως τώρα τα προγράμματά μας.  Οι διευθύνσεις εκπαίδευσης και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα έχουν ήδη ενημερωθεί για το φετινό σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Στο πρόγραμμα που προσφέρεται στο γραφείο της Σκαρλάτου Σούτσου και  ονομάζεται «Γνωρίζω τα μνημεία της πόλης μέσα από αρχειακά τεκμήρια» καλούμε τους μαθητές να αντιστοιχίσουν φωτογραφίες από σημεία αναφοράς της πόλης με αρχειακό υλικό. Μετά από μία σύντομη επίσκεψη σε τέσσερα μνημεία στο κέντρο της πόλης τα οποία φωτογραφίζουν, επιστρέφουν στην υπηρεσία που τους περιμένουν τεκμήρια με  αναφορές στα μνημεία αυτά. Οι μαθητές τα διαβάζουν και έτσι αντιλαμβάνονται ότι μπορούν να ανακαλύψουν στοιχεία για τη σύγχρονη πόλη στα αρχεία.

Στο πρόγραμμα «Τα παλιά θρανία λένε τη δική τους ιστορία» οι μαθητές δημοτικών και γυμνασίων παίρνουν πληροφορίες για την ιστορία της εκπαίδευσης και της μαθητικής ζωής στην μεταπολεμική Ελλάδα. Μέσα από μία παρουσίαση γνωρίζουν τον τρόπο διδασκαλίας και τη ζωή των μαθητών στο σχολείο. Εντοπίζουν στοιχεία της πολιτιστικής ταυτότητας αλλά και της μαθητικής κουλτούρας σε δραστηριότητες μέσα και έξω από το σχολείο. Επίσης, έχουν την ευκαιρία να δουν πόσο στενά συνδεδεμένη είναι η ιστορία της εκπαίδευσης με τα υπόλοιπα ιστορικά δρώμενα.

Συνεχίζεται και φέτος το πρόγραμμα «Ο θεσμός της προίκας» για μαθητές γυμνασίων και λυκείων. Οι  επισκέπτες πληροφορούνται για τη σύσταση και την εξέλιξη του θεσμού της προίκας στη διάρκεια του χρόνου, και στη συνέχεια έχουν τη δυνατότητα να μελετήσουν  προικοσύμφωνα των συλλογών μας, ώστε να αντλήσουν ιστορικές πληροφορίες  και να συζητήσουν τα συμπεράσματά τους.

Με το πρόγραμμα «Ψάχνοντας την ιστορία της πόλης» οι μαθητές μαθαίνουν να χρησιμοποιούν αρχειακές πηγές για την έρευνά τους και μέσα από συμβολαιογραφικά αρχεία εκπαιδεύονται στην άντληση ιστορικών πληροφοριών για την περίοδο της τουρκοκρατίας. Συγκεκριμένα, μελετώντας ένα συμβόλαιο του συμβολαιογράφου Λαρίσης Αγαθάγγελου Ιωαννίδη οι μαθητές ανασύρουν  πληροφορίες για τη διαδικασία ίδρυσης και λειτουργίας τζαμιού στην πόλη της Λάρισας.

Τέλος, το πρόγραμμα «Γίνομαι αρχειονόμος για μια μέρα» βοηθά στην εξοικείωση των μαθητών με την υπηρεσία των Γενικών Αρχείων. Με την καθοδήγηση των υπαλλήλων των ΓΑΚ τα παιδιά βιώνουν τη διαδικασία εισαγωγής και ταξινόμησης ενός αρχείου.

Τα παραπάνω προγράμματα έχουν συγκεκριμένη δομή και ροή που ακολουθείται σε κάθε επίσκεψη. Για τους εκπαιδευτικούς όμως που θέλουν να μυήσουν τους μαθητές στην έρευνα και να ασχοληθούν και οι ίδιοι με την τοπική ιστορία, και με αφορμή βέβαια τη δραστηριότητα της Δ/νσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την τοπική ιστορία, έχουμε ετοιμάσει κάτι διαφορετικό.

Επιλέχθηκαν τα θέματα «Ηλεκτροδότηση της Λάρισας»  και «Η αγροτική ζωή στη Λάρισα». Συγκεντρώθηκαν τεκμήρια διαφόρων φορέων με κοινό παρονομαστή το θέμα, και προτείνουμε  να γίνει μια επιλογή 2-3 αρχείων από τον εκπαιδευτικό εκ των προτέρων, ώστε να έχουν τον χρόνο οι μαθητές να τα επεξεργαστούν κατά την επίσκεψή τους.

Εφόσον έχει καθοριστεί ο στόχος της εργασίας οι μαθητές θα μελετήσουν τις πηγές, θα επεξεργαστούν τις πληροφορίες και θα τις χρησιμοποιήσουν για την έρευνά τους.  Έτσι, τα παιδιά από επισκέπτες γίνονται ερευνητές και ενισχύεται η κριτική σκέψη, το ενδιαφέρον για τον τόπο και η ιστορική συνείδηση.

Περισσότερες πληροφορίες για τα Αρχεία Ν. Λάρισας και στοιχεία επικοινωνίας μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα http://gak.lar.sch.gr/.

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις