ΛΑΡΙΣΑ

Μπαργιώτας: «Πληρωμή διοδίων με τη χρήση χρεωστικών/πιστωτικών καρτών»

Σύμφωνα με καταγγελίες, μεγάλες επιχειρήσεις, όπως ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., δεν δέχονται χρεωστικές κάρτες για την πληρωμή των διοδίων, υποχρεώνοντας τον πελάτη-χρήστη να συμπληρώσει το «Έντυπο Αδυναμίας Καταβολής Τέλους Διοδίων και Αναγνώρισης Χρέους». Μάλιστα, στο έντυπο υπάρχει ρητή αναφορά ότι ο οφειλέτης παραιτείται από «οποιαδήποτε ένσταση ή ένδικο βοήθημα ή ένδικο μέσο αναφορικά με το χρέος σου ως προς τα ποσά αυτά». Με άλλα λόγια, σε περίοδο περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και διαρκών κυβερνητικών εξαγγελιών περί επέκτασης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, οι ανάδοχες εταιρίες αυτοκινητοδρόμων δέχονται μόνο μετρητά, παρά τα όσα αντίθετα ορίζει νόμος. Εξ αιτίας των περιορισμών στη ανάληψη μετρητών πολλοί δημόσιοι οργανισμοί συναλλάσσονται με ιδιωτικές επιχειρήσεις αποκλειστικά με πιστωτικές κάρτες. Η μόνη διέξοδος για ασφαλή διέλευση των δεκάδων υπηρεσιακών αυτοκινήτων είναι η προμήθεια αποκωδικοποιητών, για να γίνουν χρήστες της υπηρεσίας eway της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. Αυτό, όμως, καθίσταται αδύνατον εξ αιτίας της άρνησης της εταιρείας να προμηθευτεί μηχανήματα POS. Δεν τα διαθέτει ούτε στα κεντρικά γραφεία της, όπως είναι στο Μοσχοχώρι Λάρισας.
Παρέμβαση για το θέμα έκανε και ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Στο από 21/09/2016 δελτίο τύπου αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής «…Λαμβάνοντας αφορμή από την υποβολή σχετικών ερωτημάτων, αλλά και παραπόνων από καταναλωτές, ο Συνήγορος του Καταναλωτή επικοινώνησε με τις εταιρείες, προκειμένου να εξετάσουν το ενδεχόμενο εγκατάστασης POS σε τουλάχιστον μία καμπίνα σε κάθε σταθμό διοδίων, έτσι ώστε, κατ’ αυτόν τον τρόπο, να παρασχεθεί στους οδηγούς η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε όλα τα διαθέσιμα μέσα πληρωμής για την καταβολή του απαιτούμενου αντιτίμου. Η πρόταση της Αρχής στηρίχθηκε στην ανάγκη να μπορεί, εκτός των Ελλήνων καταναλωτών, να εξυπηρετηθεί και μεγάλος αριθμός τουριστών από χώρες εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης που πραγματοποιούν διελεύσεις από τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας μας, αλλά δεν είναι εφοδιασμένοι με μετρητά, όντας στις περισσότερες περιπτώσεις συνηθισμένοι από την εκτεταμένη χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών στις δικές τους χώρες». Ο βουλευτής Λάρισας, κ. Κώστας Μπαργιώτας, ρωτά τον Υπουργό αν είναι σε γνώση του η παράνομη άρνηση από την πλευρά των ανάδοχων εταιριών αυτοκινητοδρόμων της πληρωμής των διοδίων με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες και σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προβεί.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
ΘΕΜΑ: «Πληρωμή διοδίων με τη χρήση χρεωστικών/πιστωτικών καρτών»
Όπως προκύπτει από την ανάλυση (03/2016) της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) επί της Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη θέσπιση περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και τη μεταφορά κεφαλαίων και τις τροποποιήσεις των νόμων 4063/2012, 4172/2013, 4331/2015 και 4334/2015, ΦΕΚ Α’ 84/18.07.2015», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει έκτοτε, μια επιχείρηση δεν μπορεί να αρνηθεί συναλλαγές με κάρτες, διότι προβλέπεται ότι «όποιος αρνείται την πληρωμή με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες τιμωρείται, με βαρύτατα πρόστιμα ή/και φυλάκιση, κατά τις διατάξεις των άρθρων 288 παρ. 1 και 452 του Ποινικού Κώδικα, του άρθρου 13α του ν. 2251/1994 (Α΄ 191), του άρθρου 18 α ν. 146/1914 (Α΄ 21), και του άρθρου 19 ν. 4177/2013 (Α΄ 173), όπως ισχύουν».
Ωστόσο, σύμφωνα με καταγγελίες, μεγάλες επιχειρήσεις, όπως ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε., δεν δέχονται χρεωστικές κάρτες υποχρεώνοντας τον πελάτη-χρήστη να συμπληρώσει το «Έντυπο Αδυναμίας Καταβολής Τέλους Διοδίων και Αναγνώρισης Χρέους». Στην ουσία πρόκειται για μια βεβαίωση αδυναμίας πληρωμής. Μάλιστα, στο έντυπο αναγράφεται ότι «πληρώνεται σε οποιονδήποτε εν ενεργεία σταθμό διοδίων του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου με την επίδειξη αυτού» και υπάρχει ρητή αναφορά ότι ο οφειλέτης παραιτείται από «οποιαδήποτε ένσταση ή ένδικο βοήθημα ή ένδικο μέσο αναφορικά με το χρέος σου ως προς τα ποσά αυτά». Με άλλα λόγια, σε περίοδο περιορισμών στην ανάληψη μετρητών και διαρκών κυβερνητικών εξαγγελιών περί επέκτασης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, οι ανάδοχες εταιρίες αυτοκινητοδρόμων δέχονται μόνο μετρητά.
Εξ αιτίας των περιορισμών στη ανάληψη μετρητών πολλοί δημόσιοι οργανισμοί συναλλάσσονται με ιδιωτικές επιχειρήσεις αποκλειστικά με πιστωτικές κάρτες. Η μόνη διέξοδος για ασφαλή διέλευση των δεκάδων υπηρεσιακών αυτοκινήτων είναι η προμήθεια αποκωδικοποιητών, για να γίνουν χρήστες της υπηρεσίας eway της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. Αυτό, όμως, καθίσταται αδύνατον εξ αιτίας της άρνησης της εταιρείας να προμηθευτεί μηχανήματα POS. Δεν τα διαθέτει ούτε στα κεντρικά γραφεία της, όπως είναι στο Μοσχοχώρι Λάρισας.
Παρέμβαση για το θέμα έκανε και ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Στο από 21/09/2016 δελτίο τύπου αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής «Θετική ήταν η ανταπόκριση του συνόλου των ιδιωτικών εταιρειών λειτουργίας διοδίων (παραχωρησιούχων) στην πρόταση της Ανεξάρτητης Αρχής “Συνήγορος του Καταναλωτή” σχετικά με την εγκατάσταση τερματικών αποδοχής καρτών (POS) σε σταθμούς διοδίων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, λαμβάνοντας αφορμή από την υποβολή σχετικών ερωτημάτων, αλλά και παραπόνων από καταναλωτές, ο Συνήγορος του Καταναλωτή επικοινώνησε με τις εταιρείες, προκειμένου να εξετάσουν το ενδεχόμενο εγκατάστασης POS σε τουλάχιστον μία καμπίνα σε κάθε σταθμό διοδίων, έτσι ώστε, κατ’ αυτόν τον τρόπο, να παρασχεθεί στους οδηγούς η δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε όλα τα διαθέσιμα μέσα πληρωμής για την καταβολή του απαιτούμενου αντιτίμου. Η πρόταση της Αρχής στηρίχθηκε στην ανάγκη να μπορεί, εκτός των Ελλήνων καταναλωτών, να εξυπηρετηθεί και μεγάλος αριθμός τουριστών από χώρες εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης που πραγματοποιούν διελεύσεις από τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας μας, αλλά δεν είναι εφοδιασμένοι με μετρητά, όντας στις περισσότερες περιπτώσεις συνηθισμένοι από την εκτεταμένη χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών στις δικές τους χώρες».
Επιπλέον, με το ν. 4219/2013 (ΦΕΚ Α’, 269/11-12-2013) τροποποιήθηκαν οι αρχικές συμβάσεις και έγινε επανεκκίνηση των έργων στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», «Ιόνια Οδός», «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65» και «Ολυμπία Οδός». Το Δημόσιο ανέλαβε όλα τα βάρη και τις επιπτώσεις από την οικονομική κρίση, ενώ παράλληλα υπήρξε σημαντική αύξηση της τιμής των διοδίων. Συγκεκριμένα, τα τέλη διοδίων από την Αθήνα μέχρι τη Λάρισα ανέρχονται σε 21,5 ευρώ (354,2 χιλιόμετρα και 0,06 ευρώ το χιλιόμετρο).
Με αυτά τα δεδομένα, η αρτιότητα κατασκευής των έργων θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένη και η επισκευαστική αμέλεια να μην επανέρχεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα στη δημόσια συζήτηση. Δεν νοείται με 0,06 ευρώ το χιλιόμετρο να υπάρχουν λακκούβες και ρωγμές στο οδόστρωμα, πινακίδες με λανθασμένες ενδείξεις, καπάκια υπόγειων αγωγών που προεξέχουν επικίνδυνα, ανώμαλη εναλλαγή παλιού και νέου τάπητα, κλειδωμένες τουαλέτες, σκουριασμένα κιγκλιδώματα και να μην υπάρχουν τεχνικά έργα απορροής ομβρίων υδάτων, διαγραμμίσεις και επαρκής φωτισμός. Είναι χαρακτηριστικό ότι μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων προς Mπράλο/Άμφισσα και προς Μώλο (201ο και 190ο χλμ. αντίστοιχα) υπάρχουν εγκάρσιες ανωμαλίες (σαμάρια) ιδιαίτερα επικίνδυνα που προέρχονται είτε από σημαντική καθίζηση του οδοστρώματος είτε από αστοχία των τεχνικών έργων. Επί ένα τουλάχιστον έτος και παρά την έκδηλη επικινδυνότητα του σημείου, η ανάδοχος εταιρία (κεντρική οδός) τοποθέτησε μεν προσωρινή σήμανση, αλλά δεν προέβη σε καμία επισκευή.
Όλα αυτά τη στιγμή που σε ευρωπαϊκές χώρες (χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Ιταλία) το ύψος των διοδίων καθορίζεται βάσει των χιλιομέτρων που διήνυσε ο πελάτης-χρήστης, ο οποίος μάλιστα εάν γίνονται έργα κατασκευής ή συντήρησης στον δρόμο, απαλλάσσεται της υποχρέωσης καταβολής του αντιτίμου για το συγκεκριμένο τμήμα.

Επειδή η άρνηση της πληρωμής με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες αντίκειται στο νόμο,
Επειδή οι επισκευές στις εθνικές οδούς δεν είναι ζήτημα καλλωπισμού, αλλά οδικής ασφάλειας,

ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1) Είναι σε γνώση σας η παράνομη άρνηση από την πλευρά των ανάδοχων εταιριών αυτοκινητοδρόμων της πληρωμής των διοδίων με πιστωτικές, χρεωστικές και προπληρωμένες κάρτες; Σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε;
2) Που οφείλεται η επισκευαστική αβελτηρία;

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις