ΛΑΡΙΣΑΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

Οι “πικρές” αλήθειες για τα Τέμπη: Γιατί θα γίνουν διόδια στην κοιλάδα και ημικόμβος στον Πυργετό

Όσο πλησιάζει η ημέρα παράδοσης του έργου των σηράγγων των Τεμπών, τόσο εντείνεται η συζήτηση για δύο σημαντικά ζητήματα: Η λειτουργία σταθμού διοδίων (και) στην εναλλακτική διαδρομή μέσω της κοιλάδας των Τεμπών και η κατασκευή πλήρη κόμβου στον Πυργετό, ώστε να είναι προσβάσιμη η περιοχή του νομού Λάρισας και από τις δύο κατευθύνσεις του εθνικού αυτοκινητοδρόμου.

Παρά και τις πρόσφατες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών για το θέμα, με σημαντικότερη εκείνη του υπουργού Υποδομών κ. Σπίρτζη, το onlarissa.gr αποκαλύπτει και εξηγεί για ποιους λόγους αφενός δεν τίθεται ζήτημα μη λειτουργίας νέου σταθμού διοδίων στην κοιλάδα των Τεμπών, αλλά και γιατί φέτος την Άνοιξη θα παραδοθεί στην κυκλοφορία ο ημικόμβος σε Πυργετό – Ραψάνη, με την προοπτική του πλήρη κόμβου να μετατίθεται στο (προσφιλές στην Ελλάδα) “αν και όποτε…”

ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ

Ξεκινώντας από το θέμα της κατασκευής των διοδίων, τα οποία για όσους δεν προτιμούν τις σήραγγες θα κοστίζουν 1,60 ευρώ, τα πράγματα – σε αντίθεση με τις πολιτικές αοριστολογίες περί “διαβούλευσης” – είναι απλά και ξεκάθαρα:

Στην τελική συμφωνία για την παράδοση του Έργου στα τέλη του Μαρτίου που υπογράφτηκε από το Δημόσιο και τον Παραχωρησιούχο προβλέπεται ξεκάθαρα η κατασκευή του Σταθμού Διοδίων των Τεμπών. Ο λόγος που τοποθετούνται στο συγκεκριμένο σημείο είναι διπλός, είναι και εισπρακτικός γιατί τα έσοδα από τα διόδια του συγκεκριμένου σταθμού θα καλύπτουν την συντήρηση της Παλαιάς Εθνικής από τον Ευαγγελισμό έως τη Σκοτίνα (περιλαμβανομένης και της εξαμηνιαίας συντήρησης των εγκαταστάσεων βραχροπροστασίας στα Τέμπη και στις στροφές του Πλαταμώνα) αλλά και ανασχετικός – για να σταματάει πιθανές (σίγουρες δηλαδή) διελεύσεις βαρέων οχημάτων από την Κοιλάδα των Τεμπών.

Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, με την έναρξη λειτουργίας του νέου τμήματος Ευαγγελισμού – Σκοτίνας, θα απαγορευθεί η κίνηση των βαρέων οχημάτων μέσα από την κοιλάδα. Το θέμα που τίθεται υπό διαβούλευση, είναι η περιβαλλοντική αδειδότηση για την εκ νέου κατασκευή του σταθμού. Εκτιμάται ότι θα κλείσει άμεσα με τελική απόφαση από το υπουργείο.  Όταν δοθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση, ξεκινά άμεσα η κατασκευή του σταθμού η οποία θα ολοκληρωθεί σε περίπου 3 με 4 μήνες. Σε κάθε περίπτωση οι κάτοικοι του Δήμου Τεμπών θα έχουν έκπτωση 100% στις διελεύσεις τους από τον συγκεκριμένο σταθμό για τα πρώτα 3 χρόνια.

Το κόστος για το ΙΧ θα ανέλθει όπως έχει πρώτο γράψει το onlarissa.gr, σε 1,6 ευρώ – το εν λόγω ποσό έχει υπολογιστεί με βάσει τη σύμβαση παραχώρησης η οποία προβλέπει ότι για τον συγκεκριμένο σταθμό το κόστος ανά χιλιόμετρο θα είναι κατά 35% φθηνότερο από το κόστος ανά χιλιόμετρο στα νέα τμήματα. Σε κάθε περίπτωση όλοι οι υπολογισμοί για τις χρεώσεις των διοδίων για όλους τους σταθμούς και για όλες τις κατηγορίες, δεν γίνονται αυθαίρετα από τον Παραχωρησιούχο αλλά επαληθεύονται από το Δημόσιο και από τον Οικονομικό Σύμβουλο του Δημοσίου.

Τώρα, για το καίριο ερώτημα, αν ο πολίτης θα πρέπει να έχει εναλλακτική διαδρομή άνευ διοδίων – το μόνο που εξηγούν άριστοι γνώστες του αντικειμένου, είναι ότι αυτό αποτελεί υποχρέωση του δημοσίου και όχι του παραχωρησιούχου. Ο παραχωρησιούχος (η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) διαχειρίζεται, κατασκευάζει, λειτουργεί, συντηρεί και εισπράττει διόδια για λογαριασμό του δημοσίου.

ΗΜΙΚΟΜΒΟΣ ΤΩΡΑ, ΚΟΜΒΟΣ… ΖΗΣΕ ΜΑΗ ΜΟΥ!

Σε ότι αφορά το εξαιρετικής σημασίας ζήτημα της πρόσβασης στα βορειότερα παράλια του νομού Λάρισας και από τις δύο κατευθύνσεις της νέας εθνικής οδού, η ευθύνη βαραίνει όλους εκείνους που ευθύς εξ’ αρχής είχαν το σχεδιασμό και τη χάραξη, αλλά και όσους μπορούσαν – εγκαίρως – να την τροποποιήσουν αλλά δεν το έκαναν.

Από τη δημοσιογραφική έρευνα προκύπτει πως η συμβατική υποχρέωση της “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου” ήταν η  κατασκευή ημικόμβου με κινήσεις από και προς Αθήνα. (Οι αρχικοί εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι αφορούσαν πλήρη κόμβο.) Τον Μάιο του 2010 δόθηκε η εντολή από το δημόσιο για να μελετηθεί ο κόμβος ως πλήρης αλλά η παραχωρησιούχος εταιρεία να προχωρήσει σύμφωνα με την συμβατική υποχρέωση στην κατασκευή ημικόμβου. Τον Απρίλιο του 2012 γίνεται υποβολή της περιβαλλοντικής μελέτης για πλήρη κόμβο και κατασκευή σε 2 φάσεις. Ζητείται από το ΥΠΕΚΑ επανυποβολή με πρόσθετα στοιχεία όπου και έγινε τον Δεκέμβριο του 2013. Δεν έχει ακόμα εγκριθεί.

Επιστολή του δημοσίου αναφέρει ότι η προηγούμενη περιβαλλοντική άδεια είναι σε ισχύ άρα η κοινοπραξιά μπορεί να προχωρήσει στην κατασκευή του ημικόμβου. Σήμερα είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση της οριστικής μελέτης για πλήρη κόμβο (η κατασκευή του υπολειπόμενου του οποίου δεν θα γίνει από την παραχωρησιούχο). Για την κατασκευή όμως του υπολειπόμενου θα χρειαστούν πρόσθετες απαλλοτριώσεις, η έκταση των οποίων θα βγει από την οριστική μελέτη που είναι σε εξέλιξη.

Συμπέρασμα: στα τέλη Μαρτίου 2017 παραδίδεται ΜΟΝΟ ο ημικόμβος σύμφωνα με την συμβατική υποχρέωση της εταιρείας.

Όσο για τα υπόλοιπα… Και μόνον η αναφορά σε ελλιπείς μελέτες, πρόσθετες απαλλοτριώσεις και ανάγκη δημοπράτησης νέου έργου, προϊδεάζουν για το πότε θα μπορούσε να γίνει ο κόμβος…

Ρεπορτάζ: Απόστολος Ράιδος

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις