Οι «Παράληλλοι Βίοι Τέχνης» αφιερωμένοι στον Λάμπρο Ορφανό, στη Δημοτική Πινακοθήκη

Δημοσιεύθηκε στις: 13 Ιανουαρίου 2017, 18:13

Στο πλαίσιο των 100 χρόνων από την γέννηση του Λάμπρου Ορφανού (1916-1995) και της δωρεάς των 17 έργων, στην μνήμη των γονέων του, από τον κ. Μίνωα Ορφανό στην Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα, διοργανώνεται έκθεση με τίτλο «Παράληλλοι Βίοι Τέχνης».

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2017 στις 20:00 στη Δ.Π.Λ.-Μ.Γ.Ι.Κ. Η έκθεση περιλαμβάνει τέσσερις ελαιογραφίες, ένα εξαιρετικής σπανιότητας  σχέδιο (το πρώτο επίσημα παρουσιασμένο σχέδιο του καλλιτέχνη το 1935), μία ακουαρέλα και τέσσερα χαρακτικά του Λάμπρου Ορφανού. Επίσης, δύο ακρυλικά έργα, μία ελαιογραφία, ένα έργο μεικτής  τεχνικής, ένα σχέδιο, μία ακουαρέλα, και το δυσεύρετο και μοναδικό χαρακτικό της ‘Ελλης Μουρέλου-Ορφανού.

Αξίζει να σημειωθεί πως το 1999, η Έλλη Μουρέλου-Ορφανού, σύζυγος του μεγάλου χαράκτη, ήταν η πρώτη δωρήτρια  (12 χαρακτικών)  έργων  του Λάμπρου Ορφανού στην Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα.

Η Έλλη Μουρέλου-Ορφανού γεννήθηκε στον Πειραιά (1922-2011). Υπήρξε σύζυγος του Λάμπρου Ορφανού. Σπούδασε ζωγραφική στην Α.Σ.Κ.Τ Αθηνών με καθηγητές τον Δ. Μπισκίνη, τον Ο. Αργυρό και τον Κ. Παρθένη για 4 χρόνια. Την περίοδο 1952-1955 σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Εθνική Σχολή Καλών Τεχνών των Παρισίων, κοντά στους J.I. Dupas και J. Souverbie. Ειδικεύτηκε στην τέχνη της ψηφιδογραφίας στη Ραβέννα της Ιταλίας και στο Παρίσι στην Ecole d’ Art Italien, με τον διεθνούς φήμης ζωγράφο Gino Severini. Ο Gino Severini, στις αρχές του 20ου αιώνα, υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Φουτουριστικού κινήματος (Futurismo) στην Ευρώπη, μαζί με τους F.T. Marinetti, U. Boccioni και G. Balla. Εργάστηκε  στο Αμερικανικό Κολλέγιο Θηλέων Αθηνών, ως Διευθύντρια του Τμήματος Εικαστικών (1949 -1979). Διακρίθηκε ως ζωγράφος ειδικευμένη στην τεχνική των ψηφιδωτών. Έχει τιμηθεί με βραβείο του ΕΟΤ για την διαφημιστική αφίσα της Ελλάδος (1961).

Ο Λάμπρος Ορφανός γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε ζωγραφική στην Α.Σ.Κ.Τ. των Αθηνών με καθηγητές τον Ο. Αργυρό και τον Ε. Θωμόπουλο, και χαρακτική με δάσκαλο τον Γ. Κεφαλληνό. Παρακολούθησε Ιστορία της Τέχνης κοντά στον Π. Πρεβελάκη, όπου υπήρξε και επιμελητής του τμήματος του. Το 1949 άρχισε να εργάζεται στην Τράπεζα της Ελλάδος, στην Υπηρεσία Καλλιτεχνικού Σχεδίου και Χάραξης του Ιδρύματος Εκτυπώσεων Τραπεζογραμματίων και Αξιών (Ι.Ε.Τ.Α.). Με υποτροφία του Ι.Κ.Υ. σπούδασε στο Παρίσι (1952-1955), στο Εργαστήριο  Χαρακτικής της Ecole des Beaux-Arts, με καθηγητή και Maître du Burin, τον R. Cami. Κατά τη διάρκεια των σπουδών του τιμήθηκε το 1953 με το δεύτερο  και  τρίτο  βραβείο χαρακτικής και το 1954 με το πρώτο. Παράλληλα τον ίδιο καιρό φοίτησε στο College Technique Estienne (Arts et Industries du livre) όπου συμπλήρωσε τις γνώσεις του στην τέχνη του βιβλίου, στη χάραξη γραμματοσήμων, γραμμάτων, τραπεζογραμματίων και αξιών, με καθηγητή τον R.Cottet. Στο Παρίσι χάραξε τρία ελληνικά γραμματόσημα, που φιλοτέχνησε σαν δείγμα εργασίας για τα ΕΛ.ΤΑ, όπως επίσης και τρία γραμματόσημα του Γαλλικού κράτους και των Γαλλικών αποικιών. Με την επιστροφή του στην Ελλάδα συνέχισε τις εργασίες του στο (Ι.Ε.Τ.Α.). Δημιούργησε και χάραξε σε ατσάλι τα κυριότερα χαρτονομίσματα του Ελληνικού Κράτους. Σχεδίασε  τις  μακέτες όλων των Ελληνικών Κερμάτων από το 1973 ως το 1976, σε συνεργασία με τον Ι. Στίνη και αργότερα με τους γλύπτες Θ. Παπαγιάννη και Ν. Περαντινό. Χάρη στον Ξενοφώντα Ζολώτα, Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, και την ειδίκευση του Λάμπρου Ορφανού στη μικροχαρακτική σε ατσάλι, η Ελλάδα άρχισε να παράγει και να εκτυπώνει στο Εθνικό Νομισματοκοπείο της Τράπεζας της Ελλάδος τα δικά της τραπεζογραμμάτια, στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Το1963 συνάπτει αποκλειστικό συμβόλαιο χάραξης τραπεζογραμματίων με την Διεθνή Εκτυπωτική εταιρεία Χαρτονομισμάτων και Αξιών,  De La Rue – R. Giori Company (Lausanne) της Ελβετίας. Ως πρώτο έργο του δημιούργησε το χαρτονόμισμα των 10$ για την Τράπεζα του Καναδά, σε συνεργασία με τον Ι. Στίνη. Το 1961 τιμήθηκε και με το Α’ βραβείο αφίσας με θέμα τη Γενική Απογραφή Πληθυσμού. Φιλοτέχνησε τα Χαρτόσημα του Ελληνικού Κράτους επί Βασιλευομένης Δημοκρατίας, όπως επίσης και επί Ελληνικής Δημοκρατίας. Τη δεκαετία του 1960 δημιούργησε το λογότυπο του νεοσύστατου Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος, όπως επίσης τα Γραμμάτια Συντάξεών του. Το 1977 φιλοτέχνησε δύο γραμματόσημα των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), ένα για την Αποκατάσταση της Ελληνικής Δημοκρατίας και ένα για τον Απόδημο Ελληνισμό. Ο Λάμπρος Ορφανός ανήκει στους κορυφαίους δημιουργούς της εποχής του.

Έργα τους βρίσκονται στις συλλογές των Υπουργείων Παιδείας, Πολιτισμού και Εξωτερικών, στην  Εθνική Πινακοθήκη, και στα σημαντικότερα Μουσεία, Βιβλιοθήκες Αρχεία και Ιδρύματα της Ελλάδος. Επίσης έργα του Λ. Ορφανού υπάρχουν στη Δημόσια Βιβλιοθήκη της Βοστώνης, στο Μουσείο Τέχνης του Portland, στο Ίδρυμα Getty (ΗΠΑ), στην Βασιλική Συλλογή της Σουηδίας και στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Νορβηγίας. Ακόμα έργα του περιλαμβάνονται 954  στις Κεντρικές Τράπεζες της Γαλλίας, του Βελγίου, του Καναδά, της Χιλής και της Ελλάδος, στις συλλογές των Υπουργείων Εξωτερικών του Ισραήλ και της Ρουμανίας και σε μεγάλες ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και  στο Εξωτερικό.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πλαισιώσει η Σχολή Κλασικού και Σύγχρονου Χορού Μαρίας Δαλαμάγκα με την χορογραφία «Συμπόρευση», δίνοντας ζωή και κίνηση στα εκθέματα, ενώ παράλληλα φιλοδοξεί να μεταφέρει στο κοινό την αίσθηση της συμπόρευσης ζωής και τέχνης.

Την ξενάγηση θα πραγματοποιήσει ο δωρητής των έργων Μίνως Ορφανός, Αρχιτέκτων D.P.L.G.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 5 Μαρτίου 2017.

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ