ΑΡΘΡΑ

Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Βασική αρχή κάθε εκπαιδευτικού σχεδιασμού πρέπει να είναι η στήριξη της δημόσιας δωρεάν παιδείας . μιας παιδείας όμως ποιοτικά αναβαθμισμένης και αποτελεσματικής.

Όσες προσπάθειες έγιναν για την εφαρμογή νομοθετικών ρυθμίσεων που ψηφίστηκαν κατά το παρελθόν και αφορούσαν στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ακυρώθηκαν στην πράξη.

Δεν κατάλαβαν ότι οι όποιες μεταρρυθμίσεις δεν μπορούν να επιτύχουν ,έχοντας απέναντι την ψυχή της εκπαίδευσης, τους εκπαιδευτικούς .

Αρχικά η  πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με δηλώσεις της είχε δει «θετικά» τη συνολική πρόταση της ΔΟΕ, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί μέσα από εκπαιδευτικά συνέδρια και συνδικαλιστικές διαδικασίες γενικών συνελεύσεων του Κλάδου. Είχε, δε, δηλώσει τη συμφωνία της στο «άδικο» και εντελώς αδικαιολόγητο καθεστώς των «ποσοστώσεων» που προβλέπει ο Ν.4024/2011.

To Π.Δ. για την αξιολόγηση «απέχει παρασάγγας» από τις θέσεις του Κλάδου για την Αξιολόγηση

Το προτεινόμενο μοντέλο αξιολόγησης είναι ένα γραφειοκρατικό και συγκεντρωτικό μοντέλο ελέγχου και εποπτείας του εκπαιδευτικού και του δημόσιου σχολείου. Προωθεί μια καθαρά ελεγκτική και τιμωρητική διαδικασία όπου ο εκπαιδευτικός λογοδοτεί στον ανώτερό του, αφυδατωμένη από οποιαδήποτε ελευθερία και εμπιστοσύνη στην άσκηση του εκπαιδευτικού έργου.

Έχει ως στόχο να υποτάξει τον εκπαιδευτικό, να τον χειραγωγήσει, να τον καθηλώσει μισθολογικά οδηγώντας στην υποβάθμιση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Θεωρεί ως μοναδική μεταβλητή της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος τον εκπαιδευτικό και ξεκινά και τελειώνει με τη δική του αξιολόγηση.

Αγνοεί εντελώς παράγοντες όπως η λειτουργία διαφορετικών τύπων σχολείων, η διαφορετική υλικοτεχνική υποδομή, οι διαφορετικές γεωγραφικές και κοινωνικο-πολιτισμικές συνθήκες.

Τα προτεινόμενα εργαλεία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών δεν μπορούν να λειτουργήσουν οριζόντια και να εφαρμοστούν με τον ίδιο τρόπο σε ένα σχολείο των βορείων προαστίων της Αθήνας, σε ένα σχολείο μιας αγροτικής περιοχής του Λάρισας, σε ένα σχολικό συγκρότημα στον αστικό ιστό της Πάτρας, σε ένα μειονοτικό σχολείο στον Έβρο και σε ένα απομακρυσμένο νησί του Αιγαίου!

Καθιερώνει με εντελώς αυθαίρετο και ασαφή τρόπο την ποσοτικοποίηση ποιοτικών κριτηρίων σε κλίμακα από το 1 έως το 100, αφήνοντας μεγάλα περιθώρια για υποκειμενικές κρίσεις και αυθαιρεσίες.

Εκφυλίζει εντελώς τον πραγματικό χαρακτήρα της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, και απλώς τη χρησιμοποιεί για να προετοιμάζει την εξατομικευμένη αξιολόγηση κάθε μεμονωμένου εκπαιδευτικού.

Κινείται αποκλειστικά στα πλαίσια του Ν.4024/2011 και συνδέει το αποτέλεσμα της αξιολογικής διαδικασίας με τις άδικες, αυθαίρετες και εντελώς παράλογες ποσοστώσεις για την βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη χωρίς να αποκλείει διαθεσιμότητα ή απολύσεις για όσους κριθούν «ανεπαρκείς».

Tα όργανα, τα κριτήρια και η αποτίμηση της «από πάνω προς τα κάτω» αξιολόγησης περιγράφονται με ακρίβεια σε εξήντα οκτώ (68) σελίδες, για την αξιολόγηση των αξιολογητών από τους αξιολογούμενους γίνεται αναφορά σε ένα άρθρο πέντε (5) σειρών!!! Και μάλιστα προβλέπει ότι η χρήση των εκθέσεων αυτών εναπόκειται στην κρίση των προϊσταμένων αν θα ληφθεί υπόψη!!!

O Κλάδος των εκπαιδευτικών με αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων:

Έχει  ταχθεί υπέρ μιας αξιολόγησης η οποία δεν θα έχει καμία σχέση με οικονομική εξέλιξη και βαθμολογική εξέλιξη, με τιμωρίες, ποινές, απολύσεις, αργίες και διαθεσιμότητες.

Είναι  υπέρ μιας αξιολόγησης που θα αποτιμά το παραγόμενο έργο στην εκπαίδευση, προκειμένου να βελτιώσει την ποιότητά του.

Είναι υπέρ της συνολικής αξιολόγησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των παραγόντων που τη διαμορφώνουν (μαθητές, εκπαιδευτικοί, νομοθεσία, υποδομή, βιβλία, προγράμματα, δαπάνες κλπ.) στα πλαίσια ενός ενιαίου συστήματος αλληλοεξαρτώμενων παραγόντων με στόχο τη βελτίωση και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, την ενίσχυση, ανατροφοδότηση, ενθάρρυνση και στήριξη του εκπαιδευτικού και όχι την τιμωρία του.

Έχει ταχθεί υπέρ μιας συνολικής αξιολογικής αποτίμησης του εκπαιδευτικού συστήματος που θα έχει ως στόχο την ανίχνευση των προβλημάτων και το σχεδιασμό των αναγκαίων παρεμβάσεων στην κατεύθυνση ανατροφοδότησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Στη διάρκεια των πρόσφατων  σεμιναρίων  των στελεχών εκπαίδευσης για την αξιολόγηση ειπώθηκε από τον Πρόεδρο του ΙΕΠ ότι  ο  Υπουργός Παιδείας κάνει   μεγάλη  προσπάθεια να καταργηθεί η ποσόστωση στην αξιολόγηση των  εκπαιδευτικών

Μάλιστα λένε ότι υπάρχει και σχετικό έγγραφο προς το ΥΔΜΗΔ, που εξηγεί τους λόγους.

Αν ισχύει κάτι τέτοιο , είναι αποτέλεσμα της δυναμικής και μαζικής αντίδρασης των εκπαιδευτικών.

Δε χρειάζεται κανένας εφησυχασμός αλλά αγωνιστική εγρήγορση.

Η συλλογική, ενωτική και μαζική αντίδραση απέναντι στις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές  είναι μονόδρομος.

Αρθρο του ΠΑΠΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ, Υποψήφιου Περιφερειακού Συμβούλου του Κώστα Αγοραστό , Δασκάλου, Προέδρου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Λάρισας «ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΟΥΜΑΣ»

 

 

Ακολουθήστε το onlarissa.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ελάτε στην ομάδα μας στο viber για να ενημερώνεστε πρώτοι για τις σημαντικότερες ειδήσεις