Marketing Θεσσαλονίκη: Τουρισμός – Πολιτισμός

Δημοσιεύθηκε στις: 27 Νοεμβρίου 2012, 17:38

Με ιδιαίτερη επιτυχία διεξήχθη, στο πλαίσιο της Philoxenia 2012, το Forum του Ελληνικού Ινστιτούτου Μάρκετινγκ (ΕΙΜ) του Τμήματος Μακεδονίας της ΕΕΔΕ, με θέμα Marketing Θεσσαλονίκη: Τουρισμός – Πολιτισμός που ως στόχο είχε την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε ένα δυνατό brand, έτσι ώστε η πόλη να καταστεί ένας από τους σημαντικούς τουριστικούς και συνεδριακούς προορισμούς, τόσο στην ευρωπαϊκή όσο και την παγκόσμια αγορά.

Oι συμμετέχοντες του forum είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στις διάφορες όψεις της Θεσσαλονίκης μέσα από τα μάτια επαγγελματιών και διακεκριμένων ομιλητών από την Ελλάδα και το εξωτερικό, οι οποίοι κλήθηκαν να καλύψουν αλλά και να αναλύσουν θέματα που είχαν σχέση με το μάρκετινγκ πόλεων, τον πολιτισμό, τις τουριστικές υποδομές και την επιχειρηματικότητα, παρουσιάσθηκαν δε επιτυχημένα παραδείγματα (best practices) από σχετικά cases.

Κλείνοντας το forum η πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής κ. Δέσποινα Αμαραντίδου αναφέρθηκε στο γεγονός ότι κατά τη διάρκειά του forum “ακούσαμε τόσο για τις καλές όψεις της Θεσσαλονίκης, όσο και για τις κακές της – που δεν μας είναι άγνωστες. Όπως επίσης είχαμε την ευκαιρία να δούμε καλές πρακτικές για πόλεις όπως η Κωνσταντινούπολη που – όπως μας είπε η κ. Boyce – κατάφερε να ανέβει από την 49η θέση που είχε στη διοργάνωση των association meetings στην 7η παγκοσμίως, μέσα σε πέντε μόλις χρόνια! Αυτό στο οποίο όλοι συμφώνησαν είναι ότι η πόλη μας – συνέχισε η κ. Αμαραντίδου,  και φυσικά η χώρα, οφείλει να έχει στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης για τον τουρισμό.

Ο τ. Υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Νικητιάδης, μας υπενθύμισε πως η κάθε περιοχή της Ελλάδος πρέπει να έχει το δικό της ξεχωριστό σχέδιο ανάπτυξης με διαφοροποιήσεις.

Τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε μέσα από τις παρουσιάσεις των προσκεκλημένων μας, μας φέρνουν αντιμέτωπους με ένα μεγάλο ερωτηματικό! Το πώς! Πώς θα τα καταφέρουμε! Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα όσα έχουμε και «πώς πουλάμε τη Θεσσαλονίκη» όπως είπε χαρακτηριστικά και ο Δήμαρχος/ με στόχο να τη φέρουμε εκεί που θέλουμε και εκεί που της αρμόζει στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Ακούσαμε για επανεργοποίηση του οργανισμού τουριστικής προβολής στην πόλη με το μικρό αλλά σημαντικό ξεκίνημα του brand της πόλης, ενώ ειπώθηκε πως η κρίση είναι και ευκαιρία για να αναπτυχθεί ένας καινούριος τουριστικός προορισμός. Μας λείπουν τα κεφάλαια.

Στην προσπάθειά μας να βγούμε από το λήθαργο στο οποίο είχαμε πέσει, έχει ξεκινήσει η προσπάθεια του προσδιορισμού της πόλης ή του «ανα-προσδιορισμού» της. Αυτό που είναι κρίση ταυτότητας για μερικούς για άλλους μπορεί είναι ευκαιρία αναπροσδιορισμού, ζήτημα ανάπλασης χαρακτήρα. Θα συμφωνήσω και με τα δύο εφόσον πρόκειται για διαφορετική ερμηνεία. Ειπώθηκε ότι μέσα από τη νέα ταυτότητα αναζητούμε την ιστορική αφήγηση που θα ξεχωρίζει την πόλη μας από όλη την υπόλοιπη Ελλάδα, και εγώ προσθέτω και από τις πόλεις των Βαλκανίων, της ΝΑ Ευρώπης, της Μεσογείου… και φυσικά πρέπει να ξέρουμε πού στεκόμαστε. Ποια είναι τα μεγέθη μας και ποιες οι δυνατότητές μας. Κάτι που ειπώθηκε από τους περισσότερους.

Αυτό που επισημάνθηκε από την πλειονότητα των παρευρισκομένων είναι η σημασία συμπόρευσης των φορέων μαζί με τη λειτουργία ενός CVB (Γραφείου Συνέδρων και Επισκεπτών) το οποίο θα εξυπηρετεί ως σημείο αναφοράς. Σε αυτό συμφώνησαν και οι επαγγελματίες του κλάδου όσο και οι εκπρόσωποι του δημόσιου τομέα.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μας έδωσε ο κ. Τζιβανίδης της UEFA που μας είπε ξεκάθαρα ότι για να πέσει το όνομα Θεσσαλονίκη στο τραπέζι ενός association όπως η UEFA, στην αναζήτηση πόλης διεξαγωγής ενός συνεδρίου της, είναι να υπάρχει μεταξύ των συνομιλούντων κάποιος Έλληνας! Και στην περίπτωση που πέσει βέβαια, αυτό πού θα τη διαχωρίσει από τις υπόλοιπες είναι ένα οργανωμένο convention bureau.

«Βρέχει αξιοθέατα – και εμείς κρατάμε ομπρέλα» όπως είπε χαρακτηριστικά η κα Πασχαλίδου. Πολύ εύστοχα μας επεσήμανε ότι μένει ανεκμετάλλευτος ο πολιτιστικός πλούτος αυτής της πόλης. Τι κάνουμε γι αυτό; Παράλληλα, η ανακήρυξη της πόλης μας σε Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα νεολαίας 2014 μας γεννά ελπίδες για το μέλλον. θα μπορούσε να είναι αυτή η ευκαιρία που περιμέναμε; Ας συμφωνήσουμε ότι είναι ευκαιρία και ας φροντίσουμε σνα την αξιοποιήσουμε.

Είναι άραγε δυνατόν να ξεπεράσουμε τις αδυναμίες μας; Σίγουρα είναι ενθαρρυντικό που η φετινή PHILOXENIA, στο πλαίσιο της οποίας πραγματοποιείται αυτό το φόρουμ, παρουσιάζει περισσότερη δυναμική, έχει ανοιχτεί σε νέες αγορές και φιλοξενεί 100 επιλεγμένους hosted buyers – μεταξύ των οποίων το Thomas Cook, το Aurora travel και ησ UEFA!

Καθώς ο κ Καλφόπουλος από το ΔΥΝΑΜΟ project-space μας πρότεινε το «ταξίδι» ως το μέσο που μας κινητοποιεί – μας κάνει πιο όμορφους – πιο περιπετειώδεις – μας βοηθά να γίνουμε λίγο «πιο», έτσι και εγώ θα κλείσω τις εργασίες αυτού του φόρουμ με την ευχή να γίνει η Θεσσαλονίκη λίγο «πιο»!

Γιατί εκεί που η θέληση υπάρχει, θαύματα γίνονται! Αυτό αποδεικνύουν και οι καλές πρακτικές που είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε και να δούμε. Και θα κλείσω συμφωνώντας με τον κ. Στεφανίδη που μας ανέδειξε το μεγάλο γεγονός της WOMEX αλλά και τα συνολικά πολλαπλά οφέλη που μπορεί να προσδώσει ένα τέτοιο γεγονός στην πόλη μας, τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Αμαραντίδου.

Tο forum διεξήχθη με την υποστήριξη της Helexpo και των εταιριών ΑΦΟΙ ΚΟΜΠΑΤΣΙΑΡΗ Α.Ε. – ΤΗΕ PLANETARIUM BARESTAU, ARTION, ALPHA MARKETING και thessprint, υπό την Αιγίδα της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, του Δήμου Θεσσαλονίκης, του Οργανισμού Τουριστικής Προβολής και Μάρκετινγκ Θεσσαλονίκης και της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής  για την Unesc, με χορηγούς επικοινωνίας τη MAKEΔΟΝΙΑ TV, MARKETING WEEK, ΡΑΔΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 9,45, MANAGER και WWW.PAROUSIAZW.GR

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ