Καφεΐνη: τι κάνει

Δημοσιεύθηκε στις: 30 Ιουλίου 2012, 10:30

Ευρύτερα η καφεΐνη είναι ένα σχετικά ήπιο διεγερτικό και ένα από τα ευρύτερα χρησιμοποιούμενα «φάρμακα» στον κόσμο.

Αυτοί που χρησιμοποιούν την καφεΐνη σε υπερβολικές ποσότητες, μπορεί να παρουσιάσουν παρενέργειες από αυτήν, αλλά υπάρχουν άτομα ευαίσθητα ακόμη και σε μικρές ποσότητες.

Η καφεΐνη είναι μία διαδεδομένη ουσία την οποία καταναλώνουν οι άνθρωποι με τον καφέ, το τσάι και άλλα ποτά χωρίς ιδιαίτερα δυσάρεστες αντιδράσεις. Είναι γνωστό ότι η διεγερτική της επίδραση που μπορεί να καταστείλει την κούραση προσφέρει μια ψυχολογική άνοδο και βελτιώνει την ετοιμότητα. Για το λόγο αυτό, τα ποτά που επισημαίνουν την περιεκτικότητα τους σε καφεΐνη, έχουν υψηλή δημοτικότητα.

Ανάλογα με την ποσότητα της καφεΐνης που καταναλώνεται, μπορούμε να περιμένουμε μια σειρά αντιδράσεων που προέρχονται από το νευρικό σύστημα, όπως η αύξηση του καρδιακού παλμού, η αύξηση του βασικού μεταβολισμού ανάπαυσης, η αυξημένη έκκριση γαστρικού υγρού, και η αύξηση της παραγωγής ούρων. Επίσης, ενίοτε παρατηρείται και παράταση της ικανότητας για μυϊκή εργασία.

Υποκειμενικές παρατηρήσεις της κατανάλωσης καφεΐνης περιγράφουν μία «εκτόνωση», ένα συναίσθημα ότι είσαι ξάγρυπνος και ικανός για νοητικά και χειρωνακτικά καθήκοντα.

Μελέτες δείχνουν ότι η μέτρια δόση καφεΐνης δε προκαλεί σοβαρές βλάβες για τον υγιή μέσο ενήλικα. Η υπερβολική κατανάλωση ωστόσο, ενδέχεται να οδηγήσει σε χρόνια δηλητηρίαση από καφεΐνη, ή καφεϊνισμό, ένας ιατρικός όρος για τα γνωστά «νεύρα του καφέ». Τα κοινά συμπτώματα περιλαμβάνουν ταραχή και ανήσυχο ύπνο, ταχυπαλμία, ερεθισμό του στομάχου και διάρροια. Η κατανάλωση της καφεΐνης επίσης μπορεί να καταλήξει σε συνήθεια και εξάρτηση. Άνθρωποι που καταναλώνουν κανονικά μεγάλα ποσά ποτών ή φαρμάκων που περιέχουν καφεΐνη, μπορούν να νιώσουν συμπτώματα όπως ο πονοκέφαλος ή καταπίεση για μερικές μέρες, όταν σταματούν τη χρήση του προϊόντος. Πόση είναι μια υπερβολική δόση καφεΐνης είναι δύσκολο να οριστεί. Η ποσότητα που απαιτείται για να προκαλέσει διέγερση σε ένα τυπικό ενήλικο είναι κατ εκτίμηση περίπου 150 με 250mg, δηλαδή 1 με 2 φλιτζάνια καφέ. Η δοσολογία που μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα από υπερβολική ποσότητα εκτιμάται ότι κυμαίνεται από 200 σε 750mg τη μέρα.

Οι συνηθισμένες πηγές καφεΐνης είναι ο καφές, τα αναψυκτικά, και το τσάι.

 

Γράφει η Γεωργία Κατσογριδάκη

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Μέλος Εταιρίας Παχυσαρκίας

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ